يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۵
کد خبر: ۷۳۹۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
در دومین نشست دوره ای شورای راهبردی معلولان شهرداری تهران مطرح شد؛
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران بااشاره به اینکه این سازمان تلاش کرده در برنامه هایش به سمت شهری مناسب برای حرکت معلول برود، گفت: تلاش کردیم تجهیزات شهری را به گونه ای تدارک ببینیم تا هر فردی بدون احساس خطر و با حفظ استقلال خود در فضاهای عمومی حرکت کند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر جمال کامیاب با بیان اینکه این سازمان تلاش کرده با تمرکز در موضوع مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان، گامهای مناسبی را در این زمینه بردارد، گفت: دو حوزه معاونت برنامه ریزی و توسعه و معاونت فنی و طرح‌ های شهری بیش از سایر معاونت ها در این موضوع به طور مشخص متمرکز هستند.

وی با اشاره به کتاب های منتشر شده از سوی سازمان در حوزه های مختلف، افزود: در تمامی کتابهای منتشر شده از سوی سازمان، بخشی به عنوان معلولان اختصاص داده شده است؛ به عنوان مثال در جلد 16 مجموعه دانش زیباسازی که 40 جلد است، به طور خاص به افراد کم توان و شهر مناسب برای آنها پرداخته شده است.

در ادامه این جلسه، دکتر عیسی علیزاده، معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان با اشاره به اینکه این بخش از سازمان با تالیف و تدوین کتاب و تدوین ضوابط و مقررات زیباسازی شهری تلاش کرده تا مطالعات لازم در این حوزه را تقویت کند، گفت: در هر بخش از مطالعات و کتاب های منتشر شده بخشی با عنوان ملاحظات طراحی پیش بینی شده است که به طور مشخص نوع نیاز معلولان را مطرح کرده است.

او با تاکید بر اینکه در همایش های برگزار شده و کتابهای منتشر شده به فراخور موضوعات، بخش های جداگانه ای به موضوع معولان و افراد کم توان اختصاص پیدا کرده است، ادامه داد: این منابع و اطلاعات به طور جداگانه در کتابخانه سازمان موجود است.

دکتر شاپور دیوسالار، معاون فنی و طرحهای شهری سازمان زیباسازی با بیان اینکه در این بخش تلاش شده تا به سمت شهر انسانی قدم برداریم، گفت: در طرح های فنی تلاش کرده ایم عناصر و اجزا ترکیب شده در فضا برای استفاده راحت تر همه افراد به ویژه معلولان تعبیه شود.

او با تفکیک فعالیت های صورت گرفته در این بخش به دو حوزه اقدام و عمل، ادامه داد: معاونت فنی و طرح های شهری تلاش کرده تا با اختصاص یک چشمه ویژه معلولان در سرویس های بهداشتی پرتابل و رعایت استاندارهای جهانی در این حوزه به سمت مناسب سازی شهر برای آنها برود.

دکتر دیوسالار با تاکید بر مناسب سازی پیاده روها برای عبور و مرور معلولان، افزود: تلاش کردیم تا یکی از مهمترین ویژگی های هر پیاده راه یعنی رعایت اختلاف ارتفاع در مسیر تردد را با استفاده از رمپ مناسب و استانداردهای بهزیستی اجرایی کنیم.

او با تاکید بر اینکه در فضاهای شهری به ویژه در بخش تفریحی و سرگرمی با خلاء روبرو هستیم، ادامه داد: معاونت فنی وطرحهای شهری تلاش کرده تا با شناسایی این نواقص و ضعف ها به سمت رفع آنها گام بردارد.

در ادامه این جلسه، دکتر نحوی نژاد، مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بهتر است در حین فعالیت در حوزه های شهری بازآموزی در این حوزه داشته باشیم، گفت: نهادهای ملی باید مسولیت خود را در مقابل افراد بپذیرند، متاسفانه در برخی از مناطق شهرداری این دغدغه وجود داد و در برخی از مناطق نیست.

او با اشاره به نبود مدیریت واحد شهری در برنامه ریزی های که برای فضاهای شهری صورت می‌ گیرد، ادامه داد: متاسفانه قوانین و دستورالعمل های صورت گرفته در این مورد به درستی اجرا نشده و نظارت کاملی بر اجرای آنها وجود ندارد.

او با بیان اینکه در موضوعات مناسب سازی فضاهای شهری علاوه بر تدوین ضوابط و مقررات و مطالعات به موضوع نظارت بیش از هر چیز نیاز است، افزود: مدیریت شهری می تواند با کمک گرفتن از انجمن های معلولان شهر را محل مناسبی برای همه اقشار جامعه کند.

در ادامه این جلسه، دکتر حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه رسالت اصلی مدیریت شهری، ارتقاء حقوق شهروندان است، گفت: دکتر قالیباف به عنوان شهردار تهران باور زیادی به دیده شدن شهروندان معلول و احقاق حقوق این گروه دارند.

او با اشاره به اینکه بخش های مختلف شهرداری از تجربه و سواد کافی در این زمینه برخوردار هستند، ادامه داد: فلسفه شکلی گیری این شورا معرفی سرمایه ای به نام معلولان هستند و امیدواریم با کمک این قشر، شهری که شایسته همه شهروندان ایرانی است، بسازیم.

دکتر حافظی با بیان اینکه برای تردد در شهر یک بار خودمان را به جای معلولان بگذاریم و ببینیم شهر برای عبور آنها مناسب است یانه ؟ افزود: شهر باید برای عبور و مرور کودک، معلول وسالمندان مناسب باشد، بنابراین بهتر است با تغییر نگاهمان به این قشر، شهری بدون مانع بسازیم.

عضو شورای شهرتهران با تاکید بر ضرورت نظارت در بهسازی فضاهای شهری، گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران در بحث فرهنگ سازی توانسته گام های مناسبی را بردارد و در این زمینه نیز می تواند موثر عمل کند.

در این جلسه، میلانی، دبیر کل کانون معلولان محلات شهر تهران با بیان اینکه نباید معلولان را شهروندان درجه دو بدانیم، گفت: شهر بیش از زیبایی به کاربردی بود فضاهای خود نیاز دارد، این در حالی است که حرکت یک معلول در شهر به سختی انجام می شود و این موضوع نشان میدهد که فضاهای شهری کاربردی نیستند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه معلولان خاطره از فضاهای شهری تهران ندارند، افزود: نگاه حاکم بر شهر نگاه ابزاری است باید از این نگاه فاصله گرفته و شهر را برای انسان ها بسازیم.

میلانی با اشاره به اینکه پاسخ مسولان به تفاوت های شهروندی و سوالات مختلف این حوزه یکسان است، افزود: پیشنهاد می کنم کمپین ایجاد فرصت برابر برای افراد معلول در سازمان راه اندازی شود تا به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه بپردازد.

اعضای شورای راهبردی در این جلسه نقطه نظرات خود در مورد بهبود وضعیت شهر برای تردد معلولان، سالمندان و کودکان را ارائه کرده و مقرر شد در مورد تشکیل کارگروه و معرفی نمایندگان در این خصوص اقدامات لازم انجام شود.

نظر شما