جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۶
کد خبر: ۷۵۳۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: باید کاری کنیم که جشنواره رضوی تبدیل به یک جشنواره دولتی کم‌عمق نشود. با این نگاه می‌توان در حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی و نمایش، جامعیت فکری امام رضا(ع) را در جامعه پیاده کرد.
به گزارش شهر، کارگروه هنری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علی مراد‌خانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا اظهار داشت: امیدوارم جشنواره سال آینده بنیاد بین المللی امام رضا (ع) پربارتر و همراه با اهداف والای آن محقق شود.

وی با اشاره به آیه «وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب» گفت: تعظیم شعائر الهی نوعی عبادت است. این شعار می‌تواند در فعالیت‌های ما مطرح شود هرچند اعتقاد دارم مبانی، غایت فعالیت ما است و لزوماً نباید نگاه ما به مناسک باشد و تمام هم و غم ما به اسلوب ظاهری قضیه منعطف شود، البته باید مهندسی کار به صورت اصولی رعایت شود.

معاون امور هنری وزیر ارشاد عنوان کرد: در سیره امام رضا (ع) نگاه مهربانی ایشان است که جاری و نازل شده و افراد را به خود جلب می‌کند و همین موضوع می‌تواند گام مثبتی در راستای پیشبرد رو به جلوی جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) باشد و اگر محصولات جشنواره طوری باشد که در نهایت به جمع‌بندی اخلاقی برسیم و شرایطی را ایجاد کنیم که به واسطه آن، این جشنواره در درون مردم اثر‌گذار باشد یکی از رموز موفقیت جشنواره را رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: باید نقطه‌های دراماتیک یک کار را پیدا کنیم و بر اساس آن یک اثر را به سرانجام برسانیم. همچنین باید بتوانیم کارها را در این حوزه به صورت قوی و با استفاده از افراد شاخص انجام دهیم تا ترقیبی برای حضور مردم در این جشنواره باشد.

مرادخانی تصریح کرد: معمولا انسان‌هایی که صاحب تریبونی هستند کمتر در این نوع جشنواره‌ها حضور می‌یابند و ما باید زمینه جذب آنها را به این جشنواره فراهم کنیم و وظیفه ما راه‌اندازی هنر در بخش‌های مختلف برای مقاطعی است که مردم می‌خواهند از آن بهره ببرند.

وی یادآور شد: جذب مخاطبان و هنرمندان و نگاه واقعی آنها برای ما حائز اهمیت بوده و می‌تواند به ماندگاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) کمک کند و ما باید تلاش کنیم چرایی این جشنواره، شأن و اصل نزول آن باقی مانده و روز به روز بارورتر شود.

معاون امور هنری وزیر ارشاد با انتقاد از جشنواره‌های دولتی تصریح کرد: باید کاری کنیم که جشنواره رضوی تبدیل به یک جشنواره دولتی کم‌عمق نشود. این جشنواره می‌تواند در حوزه تفکر شیعی گام‌های مؤثری بردارد و کل جریان کشورهای اسلامی را نیز در برگیرد که اگر این نگاه را گسترده‌تر کنیم می‌توان در حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی و نمایش، جامعیت فکری امام رضا(ع) را در جامعه پیاده کرد.

وی با بیان اینکه این روزها واژه «بین المللی» به دلیل کاربرد بیش از حد از آن کمرنگ شده است، گفت: جشنواره امام رضا (ع) توان بین المللی شدن را دارد و باید چیزی را همانند درجه هنری در پیوست این جشنواره بگنجانیم و ضمن نگاه حرفه‌ای به این جشنواره، نگاه جامع به آن داشته باشیم. به طوری که اگر گفتیم بین‌المللی کسی به ما نخندد.

مراد‌خانی خاطرنشان کرد: بین‌المللی بودن جشنواره امام رضا (ع) را به صورت یک باور قبول دارم. ما ویترینی از ایران و جمهوری اسلامی داریم که در کنار هم کشور ایران و به طور کلی یک کشور دینی را تشکیل می‌دهد و امیدوارم این جشنواره دایره تبلیغی و معرفتی خود را گسترده‌تر کرده و حوزه مشارکت مردم را افزایش دهد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر ما بتوانیم جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) را جزو جشنواره‌های معتبر کشور قرار دهیم که اعتبارش از مرزهای ایران عبور کند و همچنین بتوانیم یک جایزه برای آن تعریف کنیم اعتبار ویژه‌ای را به دست خواهد آورد و این امکان را برای نفرات برتر جشنواره امام رضا(ع) فراهم کنیم که از جوایز معنوی و هنری برخوردار شود.

وی ادامه داد: جایزه ویژه‌ای را در جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) برای برنامه‌های هنری پیش‌بینی می‌شود که به واسطه آن فرد از اعتبار و امتیاز ویژه‌ای برخوردار شود.

مراد‌خانی با اشاره به اینکه برخی از هنرهای ما از جمله آینه‌کاری و نقاشی به دلیل وجود اماکن مذهبی، فعال است و هیچگاه از بین نخواهند رفت، اظهار داشت: به طور مثال عید نوروز یکی از اعیادی است که به حضرت رضا (ع) متصل می‌شود. اگر دست‌اندر‌کاران جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) کارت تبریکی که نمادی از این جشنواره را داشته باشد به مردم بدهند کار تبلیغی خوبی در این راستا خواهد بود.

* از پذیرش دبیری کمیته‌های هنری جشنواره امام رضا(ع) خرسندم  

در ادامه احمدعلی مهرجردی مشاور معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با راهبردها و رویکردهای نوینی در شرایط فعلی کشور، گام‌های جدیدی را برداشته و به تبلیغ و ترویج فرهنگ رضوی کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: خرسندم که اولین مسئولیتی که معاون امور هنری به بنده محول فرمود دبیری کمیته‌های مربوط به امور هنری جشنواره‌های رضوی است که امیدوارم این فعالیت‌ها ذخیره آخرت بوده و زمینه توفیق اینجانب را در سایر عرصه‌ها در پی داشته باشد.

دبیر کارگروه هنری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) عنوان کرد: ما حضرت رضا (ع) را با مهر می‌شناسیم و امام مهر لقب شایسته‌ای برای ایشان است و امیدوارم مهربانی، روز به روز در کشور ایران گسترده‌تر شود. همچنین امیدوارم با روش‌مند بودن، بتوان فعالیت‌ها و ایده‌های نو و شناسایی مواردی که عملکرد جشنواره را متفاوت می‌کنند به جمع‌بندی جامعی برسیم.

در بخش دیگری از جلسه کارگروه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی گفت: این جشنواره فرصتی ایجاد می‌کند که فعالیت ما وصله پینه‌ای به اطلس وجودی امام رضا (ع) باشد.

وی اظهار داشت: حضور هنرمندان کشور در جشنواره امام رضا(ع) حوزه هنر و معنویت را اعتلا می‌بخشد و فکر می‌کنم جشنواره امام رضا با همت دوستان و دست‌اندرکاران جشنواره، هنر معنوی معاصر را رقم بزند به طوری که وقتی سالها بعد، اگر اثری را ببینیم دریابیم که این اثر متعلق به جشنواره امام رضا (ع) است.

ملانوروزی ادامه داد: همچنین آثار ارسالی به جشنواره امام رضا (ع) باید دارای تنوع و ذوق هنر معاصر باشد و بتواند به مکتب هنر معاصر که رنگ و بوی دینی دارد، بینجامد.

* تنها هنر می‌تواند بیانگر ظرفیت عظیم فرهنگ رضوی باشد

سید‌جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: سرمایه گرانسنگی در اختیار ما است که آن فرهنگ رضوی است؛ سرمایه‌ای که در هوای سرد زمستان و گرمای تابستان، مردم را از استان‌های مختلف به حرم امام رضا (ع) می‌کشاند.

وی اظهار داشت: تنها از عهده هنر برمی‌آید که این ظرفیت را شناخته و به جامعه معرفی کند. بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری آموزه‌هایی که می‌خواهیم ماندگار شود اگر از هنر بهره‌ ببریم شانس ماندگاری بیشتری خواهیم داشت.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) عنوان کرد: یکی از موثرترین بخش‌های جشنواره امام رضا (ع) کارگروه هنری است و ما در دو حوزه از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کمک داریم. نخست حوزه مادی که باید پشتیبانی شده تا آثار فاخری تولید و اجرا شود. دوم پشتیبانی معنوی که برای مدیران دستگاه‌های اجرایی مهم است که با حضور خود موجب دلگرمی شرکت‌کنندگان در جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) شود.

وی ادامه داد: لازم است از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ برای هر یک از استان‌های نه‌گانه‌ای که در راستای جشنواره رضوی فعالیت می‌کنند ناظری مشخص شود تا زمانی که اثری تولید می‌شود در شأن امام رضا (ع) بوده و به طور کلی سطح تولیدات در حد ساحت مقدس امام رضا (ع) باشد.

* تشکیل بانک اطلاعاتی برای برای 7 هزار هنرمند

نماینده مشهد مقدس در این کارگروه عنوان کرد: هدف اصلی این جشنواره تبلیغ و ترویج فرهنگ رضوی با زبان هنر است که ما جشنواره خوشنویسی را در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نقاشی خط برگزار می‌کنیم.

وی گفت: هماهنگی و اطلاع‌رسانی این جشنواره به بخش‌های تخصصی بوده و حضور اساتید فن می‌تواند به ارتقاء کمی و کیفی آثار کمک کند.

نماینده مشهد مقدس اظهار داشت: در سال گذشته 890 اثر در بخش‌های نقاشی و پوستر رسید و ما هم اکنون برای حدود 7 هزار هنرمند در سراسر کشور بانک اطلاعاتی تشکیل داده‌ایم. همچنین بخشی را ویژه حضرت شاهچراغ(ع) به عنوان امین ولایت، در کنار جشنواره امام رضا(ع) داشته‌ایم که نتایج خوبی را هم در بر داشته است.

* لزوم ارائه آثار هنری هنرمندان تهرانی در شهرستان‌ها

جمشیدی‌ها نماینده استان قزوین گفت: نهمین دوره جشنواره ادبیات نمایشی را در سال 93 برگزار خواهیم کرد. یک نقص کلی که در این زمینه وجود دارد این است که نمایشنامه نویسی مانند برخی هنرها که بازتاب بیرونی دارد و مردم آن را مشاهده می‌کنند نبوده و اصولاً این ویژگی در نمایشنامه‌نویسی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: از دبیرخانه جشنواره درخواست می‌کنیم که اگر اقدامی در این راستا انجام ندهند انگیزه هنرمندان این بخش، فروکش خواهد کرد؛ زمانی کار می‌تواند اثر‌بخش باشد که نمایشنامه نوشته شده به صحنه اجرا برسد.

نماینده استان قزوین اظهار داشت: یکی از کمک‌های معنوی‌ای که می‌توان برای شرکت‌کنندگان در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) مؤثر باشد این است که برخی از کارهایی که در تهران انجام می‌شود را به سایر استان‌ها ببریم تا هنرمندان استانی نیز تقویت شوند.

* تئاتر هرمزگان در عرصه بین‌المللی استعداد اجرا دارد

نماینده استان هرمزگان گفت: دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در این استان در حوزه تئاتر کودک و نوجوان رضوی برگزار می‌شود و بر همین اساس برنامه ما در سال گذشته این گونه بود که از هر گروه تئاتری در روز اول جشنواره دعوت کردیم که در شهر بندرعباس کارهای خود را برای جشن‌های رضوی اجرا کنند و ما در طی 2 ماه هر روز اجرای تئاتر را در استان هرمزگان داشتیم.

وی ادامه داد: در طول برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) 20 کارگاه آموزشی تئأتر در استان برگزار و از اساتید برای آموزش تئاتر دعوت کرده‌ایم. از جمله کارهایی که در این استان انجام می‌شو، می‌توان به مردمی بودن جشنواره اشاره کرد. همچنین ارتباطاتی که با کشورهای هندوستان، تاجیکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس داریم می‌توان حوزه تئاتر جشنواره امام رضا (ع) را در عرصه بین‌الملل هم دنبال کنیم.

* برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره امام رضا(ع) با حضور 2 هزار نفر از مردم اردبیل

نماینده استان اردبیل گفت: تاکنون 8 دوره از جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) را با شیوه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم و تاکید بر مردمی بودن این جشنواره را در دوره‌های مختلف آن حفظ می‌کنیم.

وی اظهار داشت: 284 اثر از 596 نفر از سراسر کشور در 3 بخش مدیحه سرایی، چاووشی خوانی وتواشیح ارزیابی شد و 170 نفر منتخب و برگزیده شدند. مراسم افتتاحیه این جشنواره نیز در سال گذشته با بیش از 2 هزار نفر در یکی از امامزادگان اردبیل مشکین‌شهر برگزار کردیم و طی یک برنامه تلویزیونی فراخوان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) رسماً افتتاح شد.

* برگزاری نمایشگاه سبک زندگی رضوی در اصفهان

حجت‌الاسلام قطبی نماینده استان اصفهان گفت: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با موضوع جلوه‌های فرهنگ رضوی در هنرهای سنتی برگزار می‌شود.

وی گفت: جشنواره رضوی نباید صرفاً در جشنواره رضوی باقی بماند بلکه باید نسبت به آن ایده‌پردازی شود و لایه‌های معرفتی آثار ارسالی بتواند ظهور و بروز خود را در تمام جهان داشته باشد و دبیرخانه جشنواره بخشی را به این موضوع اختصاص دهد که چگونه رعشه‌هایی که در یک هنر تجلی پیدا می‌کند را به سایر هنرها انتقال دهد.

نماینده استان اصفهان پیشنهاد کرد: نمایشگاهی از کلیه آثار ارسالی به جشنواره امام رضا (ع) در استان‌های مختلف برگزار شود تا تمامی مردم از آثار ارسالی شهرهای مختلف به جشنواره امام رضا (ع) بهره ببرند.

وی همچنین گفت: نمایشگاه سبک زندگی که به بیان تمام ابعاد زندگی می‌پردازد به سبک موزه در استان اصفهان برگزار می‌شود که می‌تواند تجلی‌گاه سبک زندگی رضوی بوده و نیازمند حمایت و همکاری جدی‌تر نهادها با جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است.

* برگزاری همایش «میراث معنوی جهان» در اصفهان با همکاری 7 وزارتخانه

نماینده استان اصفهان گفت: تأسیس موسسات فرهنگی- هنری با عنوان «شمس‌الشموس» رویکرد زیبایی برای مردمی بودن است؛ وقتی مردم درگیر کار شوند حس هم‌پیوندی و همراه شدن مردم با موضوع تقویت می‌شود و کمک می‌کند که این جشنواره به یک مناسکی در استان اصفهان تبدیل شود.

وی در پایان از برگزاری «همایش میراث معنوی» در جهان خبر داد و گفت: استان اصفهان در سال 93 میزبان همایش میراث معنوی در جهان است که متشکل از ستادی از 7 وزارتخانه است که این همایش در سال‌های گذشته در روسیه و لهستان برگزار شده بود و امیدواریم بتوانیم نمونه‌هایی از آثار جشنواره‌های رضوی را در همایش میراث معنوی جهان داشته باشیم.

نظر شما