شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۲
کد خبر: ۷۷۹۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
در نشست اطلاعات وزندگی روزمره نمایشگاه کتاب :
رییس اداره پژوهش و کارشناسی نهاد کتابخانه های عمومی کشور معتقداست : امروزه ساختار کتابخانه ها چه از نظر فیزیکی و چه کاربردی دیگر جوابگوی نیاز متقاضیان نیست ، بنابراین این ساختار باید تغییر کند.
به گزارش شهر، سیامک محبوب عصر شنبه در نشست اطلاعات و زندگی روزمره که در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بیه المللی کتاب تهران برگزار شد ، از کتابخانه ها به عنوان یک منبع اطلاعاتی نام برد و افزود: کتابخانه ای تاسیس می شود اما به نظر می رسد مورد استقبال قرار نگرفته که ناشی از مسائل ساختاری است .
وی با بیان اینکه امروزه از کتابخانه می توان استفاده های دیگری کرد ، گفت : از این اماکن می توان به عنوان محفلی برای کسب اطلاعات و دیدارها بهره برد ، این موضوع باید در برنامه ها مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره موضوع این نشست نیز اظهار کرد ، چندان به موضوع زندگی روزمره و کسب اطلاعات توجه نشده و حتی در غرب هم بهای چندانی به آن داده نمی شود .

همچنین مدیر کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور دراین نشست عنوان کرد: بخش علمی باید به زندگی روزمره توجه بیشتری داشته باشد. 

محمد خندان افزود: محققان نسبت به زندگی روزمره نظرات متفاوتی دارند، برخی آن را پوچ و برخی دیوانه کننده می دانند. 

وی گفت : ˈ توجه به زندگی روزمره از قرن 20 مورد توجه قرار گرفته و با ایجاد رشته مطالعات فرهنگی زندگی روزمره یکی از کانون های مورد توجه شد در واقع با مطالعات فرهنگی بود که مفهموم زندگی روزمره ارزش پیدا کرد.ˈ 

خندان ادامه داد: منظور از زندگی روزمره سپری کردن زمان در طول شبانه روز نیست بلکه معنای خاص فرهنگی و اجتماعی داشته و رابطه نزدیکی با علم کتاب شناسی و کسب اطلاعات دارد. 

وی با اشاره براینکه کتابخانه یک نهاد کسب اطلاعات است ، افزود: کتابخانه همواره جایی بوده که با نظم دهی و انضباط سر و کار داشته و کتابدار همواره در با اقتدار و حفظ یک قدرت محافظه کارانه گاهی سعی در پنهان کردن دانش داشته است ، امروزه دیگر این روش جواب نمی دهد بلکه باید بین کتابخانه و کسب اطلاعات روزمره یک ارتباط منطقی برقرار شود. 
منبع: ایرنا
نظر شما