دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۳
کد خبر: ۷۹۷۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
فرهنگسرای امید به مناسبت روز جهانی سالمندان، نهمین جشنواره غذاهای ایرانی را با عنوان «غذاهای رو به فراموشی» عصر دیروز 7مهر در بوستان خیام تهران برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این جشنواره، بیش از 200 سالمند با غذاهای سنتی متنوع،رنگارنگ و خوشمزه ایرانی به محل برگزاری جشنواره در بوستان خیام آمده بودند. دورتا دور آبنمای بزرگ بوستان،بانوان سالمندی دیده می شد که هر کدام با غذایی خوش عطر و بو هنر و تجربه آشپزی خود را به نمایش گذاشته‎ بودند.البته در میان این همه جمعیت دو و سه تن از آقایان همه دیده می شد که به این رقابت آمده بودند تا نشان دهند همچنان بهترین آشپزهای دنیا آقایان هستند.

غذاها با سلیقه خاص و زیبایی در ظروف سنتی چیده شده بود و مردم با اشتیاق زیاد برای چشیدن طمع هریک از این غذاها رنگارنگ و اصیل ایرانی به این میز و آن میز سرک می کشیدند.

خورش تره سنندج، زیره پلو کرمان، قایرمه کردستان، ته تالا اراک، هواری بندر عباس و صدها نوع غذای متنوع محلی و البته رو به فراموشی دیگر که نام بسیاری از آنها را تا به حال نشنیده بودیم و جشنواره غذاهای ایرانی بهانه ای شده بود تا با بهره گیری از تجربه و فرهنگ شفاهی در دست سالمندان عزیزمان،این غذاها باردیگر نام شان شنیده و به نسل امروز و ناآشنا با این غذاهای سنتی معرفی شود.

انواع غذاها به همراه دسر، پیش غذا،سالاد، نان و نوشیدنی های خاص و محلی شان بر روی میز چیده شده بود و شهروندان به ویژه خانم های جوان و دختران دم بخت،سعی می کردند در گپ و گفتی با کدبانوهای موسپید این جشنواره طرز تهیه و طبخ این غذاهای خوشمزه ایرانی را یاد بگیرند.

ملاک های داوری درنهمین جشنواره غذاهای ایرانی با عنوان «غذاهای رو به فراموشی»،خاص بودن،طعم غذا،تزئین غذا،استفاده از ظروف سنتی و لباس های محلی بود که هرغذا توسط دو استاد دانشگاه مردم شناسی از نظر فرهنگ فولکلور و آداب و رسوم و سه مربی مجرب آشپزی ارزیایی و داوری شد و در پایان به 5 کدبانوی برتر در این جشنواره کمک هزینه سفر به مشهد مقدس اهداء شد. همچنین هدیه ای هم به رسم یادبود به همه شرکت کنندگان در این جشنواره تعلق گرفت.

نهمین جشنواره غذاهای ایرانی علاوه بر زنده کردن فرهنگ و سنت پخت غذاهای رو به فراموشی جنبه خوشمزه دیگر هم داشت که آن نشستن لبخند شادی و شور و امید بر چهره پر از مهربانی پدر و مادربزرگ ها بود که حال و فضای خاص این جشنواره موجب افزایش روحیه و سرزندگی این عزیزان شد.

زهرا اشرفی مدیر فرهنگی هنری منطقه 13 و رییس فرهنگسرای امید در این باره می گوید:  در این جشنواره روز جهانی سالمند را بهانه کردیم برای حضور فعال سالمندان و بیان این مطلب که سالمند در جامعه بازنشسته نمی شود و کماکان حضور فعال خود را در جامعه دارد.فرهنگسرا با برخوداری ظرفیت بسیار خوبی که در حوزه کانون های سالمندی با عنوان جهاندیدگان دارد، توانسته تاکنون با برنامه های مختلفی که در این  زمینه برگزار کرده، موجب حضور فعال و مستمر سالمندان و شادی و افزایش روحیه این عزیزان شود. این برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در طول سال نیز برای این قشر مهم جامعه ادامه دارد.
نظر شما