جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۰
کد خبر: ۷۹۹۱۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 9 از برگزاری 20 ویژه‌برنامه فرهنگی، هنری و مذهبی در قالب نشست و سخنرانی، تعزیه و روایتگری عاشورا، سوگواره ادبی، نمایشگاه، مسابقه، عزاداری و مداحی در این مراکز به مناسبت فرارسیدن ماه محرم خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرزاد قاسم‌زاده با اشاره به حضور عاشوراشناسان و چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری برجسته در حوزه فرهنگ و ادبیات عاشورایی در برنامه‌های مراکز این منطقه گفت: ایام محرم فرصت مغتنمی است تا فرهنگ عاشورا و سبک زندگی مبتنی بر سیره سیدالشهدا(ع) برای شیفتگان اهل بیت و عزاداران حسینی به زبان فرهنگ و هنر تبیین و بازنمایی شود.

وی افزود: بر این اساس در فرهنگسرای رویش و مراکز تابعه در مدیریت فرهنگی هنری منطقه 9 با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 9 بيش از 20 ویژه‌برنامه متناسب با حال و هوای ایام محرم تعریف کرده‌ایم و میزبان چهره‌های ادبی، فرهنگی و هنری خواهیم بود.  برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه از اول آبان با نشست‌های درس‌ها و عبرت‌های عاشورا آغاز شده و تا پایان محرم ادامه دارد.

عاشوراشناسان در رویش
قاسم‌زاده با اشاره به برگزاری نشست بررسي قیام عاشورا از سوی فرهنگسرای رویش اظهار داشت: در این برنامه ضمن تبیین و بازخوانی قیام حسینی توسط دکتر محمدرضا سنگری و دکتر رجبی دوانی، نمایشگاه آثار هنری نقاشيخط با حضور هنرمند عاشورایی استاد خسرو روشن برگزار و مراسم تجلیل از استاد برگزار مي‌شود. نشست بررسي قیام عاشورا 6 آبان و نمایشگاه از 6 تا 10 آبان میزبان علاقمندان است.

رییس فرهنگسرای رویش افزود : روز دوشنبه پنجم آبان نیزفرهنگسرای رویش در برنامه شب شعر رویش میزبان شاعران و نویسندگان شعر و ادب آیینی از جمله استاد علی معلم دامغانی  و دکتر جابر عناصری است. ویژه‌برنامه «یاد پرستوها» ششم آبان از سوی فرهنگسرای رویش در قالب عزاداری در کنار مزار شهدای گمنام با حضور خانواده معظم شهدا برگزار می‌شود.

وی افزود: " پشت خاکریز عشق " نیز عنوان برنامه ای است که از سوی فرهنگسرای رویش در قالب قرائت زیارت عاشورا به همراه سخنرانی و نمایشگاه کتب دفاع مقدس ، هشتم آبان در مزار شهدای گمنام  برگزار خواهد شد .

مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 9 گفت : فرهنگسرای رویش هم چنین به مناسبت شهادت حضرت علی اصغر(ع) در ویژه برنامه " شیرخوارگان حسینی " میزبان عزاداران است و این برنامه در قالب سخنرانی و مداحی در تاریخ دهم آبان برگزار می شود.

به گفته قاسم زاده آیین به تکلیف رسیدن دانش آموزان همراه با بیان اثرات و فواید مؤثر نماز و اهدای محصولات مذهبی و دینی در مدارس منطقه 9 از دیگر برنامه هایی است که در تاریخ 19 آبان از سوی فرهنگسرای رویش  اجرا خواهد شد.   

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه " در پرتو ولایت " افزود : فرهنگسرای رویش این برنامه را با محور سیری درتفکرات امام خمینی (ره) ورهبرمعظم انقلاب اسلامی با موضوعات عفاف و حجاب، تاریخ اسلام و شیعه، خانواده و جوانان، در قالب سخنرانی و نمایشگاه کتاب با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در قالب دو نشست در تاریخ های 21 و 26 آبان برگزار می کند.

رییس فرهنگسرای رویش گفت : چهره نگاری و تصویر سازی از شخصیت های منفی و مثبت تاریخ، برگرفته از داستان ها و روایت های تاریخ اسلام  نیز برنامه ای است که 22 تا 27 آبان با حضور کودکان و نوجوانان درفرهنگ سرای رویش برگزار می شود.

عبرت‌های عاشورا در فرهنگسرای کار

به گفته قاسم‌زاده نخستین نشست « درس ها و عبرت های عاشورایی » به همت فرهنگسرای کار در تاریخ اول آبان برگزار شد و این نشست هم چنین در تاریخ های6و17و24 آبان ماه  و 8 آذر با حضور کارشناسان مذهبی در 5  مدرسه راهنمایی میزبان دانش آموزان خواهد بود.

وی افزود : نشست های سبک زندگی با عنوان  « حكمت هاي عاشورا » نیز بامشارکت مساجد منطقه از پنجم تا دهم آبان به همت فرهنگ سرای کاربرگزار می شود.

مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 9 تجلیل ازخانواده شهدا و تهیه سی دی اززندگی شهدای منطقه با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری منطقه 9 را از دیگر برنامه های فرهنگسرای کار ذکر کرد که 11 آبان برگزار می شود.

راویان ایثار در خانه فرهنگ پرواز

رییس فرهنگسرای رویش هم چنین از برگزاری مراسم نقالی و روایت گری عاشورا با عنوان " راویان ایثار "  در دهه اول و دوم محرم  در خانه فرهنگ پرواز خبر داد. قاسم‌زاده افزود: قصه‌های آسمانی برنامه‌ای است که از سوی خانه فرهنگ پرواز در قالب قصه گویی و روایت قصه های قرآنی در خصوص سبک زندگی اسلامی ایرانی با الهام از متون دینی ویژه بچه های پیش دبستانی و مهد کودک از دهم تا پایان آبان در قالب 9 برنامه در مراکز منطقه برگزار می شود. 

    خیمه خورشید در خانه فرهنگ مهر آباد

مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 9 " خیمه خورشید " را از جمله برنامه های خانه فرهنگ مهرآباد به مناسبت ایام محرم ذکر کرد و افزود : این برنامه در قالب نشست های موضوعی با موضوعات پیام های عاشورا،دلایل قیام امام حسین (ع)،دلایل عزاداری مخاطبین و سفارش به عزاداری سیدالشهدا(ع) در تاریخ های 4 ،8 ، 21 ، 28 آبان و پنجم آذر میزبان عزاداران حسینی خواهد بود.  

به گفته وی برپایی کارگاه آموزشی با موضوع حجاب و عفاف و رصد فرهنگی جامعه درقالب نمایش فیلم و سخنرانی نیزدربرنامه ای با عنوان " گوهر کمال " درتاریخ 18 آبان میزبان شهروندان است.

    بی واسطه با حسین (ع) در کتابخانه علامه طباطبایی

قاسم زاده گفت : مسابقه کتابخوانی با عنوان بی واسطه با حسین با استفاده از کتابی با همین نام  نوشته احسان بابایی به مناسبت ایام محرم تا 25 آبان ماه جاری در کتابخانه علامه طباطبایی  برگزار می شود.

    یک سبد کتاب عاشورایی در کتابخانه قیصر امین پور   

به گفته رییس فرهنگسرای رویش، تهیه سبد کتاب در برنامه ای با عنوان " قاصدک " با موضوعات مذهبی و عاشورایی و در دسترس قرار دادن برای مخاطبان درمکانهای مختلف اعم از مدارس، درمانگاه ها ، مساجد و ...در تاریخ بیستم آبان از سوی کتابخانه قیصر امین پوربرگزار خواهد شد.

وی در خاتمه از اقشار مختلف دعوت کرد برای حضور در برنامه های یاد شده در ایام محرم به مراکز زیر مراجعه کنند:

-          فرهنگسرای رویش به نشانی : بزرگراه فتح، خیابان شهید واشقانی فراهانی، کوچه شهید وادی زاده – شماره تماس : 66688553

-          فرهنگسرای کار به نشانی : بزرگراه یادگار امام جنوب(ره)، تقاطع خیابان هاشمی – شماره تماس : 66029060

-          خانه فرهنگ مهرآباد به نشانی : مهرآباد جنوبی، خیابان توکلی، کوچه اصفهانی – شماره تماس : 66620163

-          خانه فرهنگ پرواز به نشانی :ظلع جنوب شرقی میدان آزادی، بوستان المهدی(عج)، حنب دریاچه- شماره تماس :22020196

-          کتابخانه علامه طباطبایی به نشانی : بزرگراه یادگار امام جنوب(ره)، تقاطع خیابان هاشمی – شماره تماس : 66029060

-          کتابخانه قیصر امین پور به نشانی : مهرآباد جنوبی، خیابان توکلی، کوچه اصفهانی – شماره تماس : 66620163
نظر شما