شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۰
کد خبر: ۷۹۹۳۲
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
به بهانه برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر/3
فرهاد توحیدی معتقد است با توجه به اینکه موضوعی بین‌المللی در جشنواره فیلم شهر مطرح است باید فیلم هایی از سراسر دنیا در این جشنواره حضور داشته باشند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهاد توحیدی درباره برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: خوشبختانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تا به امروز حمایت های خوبی از جشنواره فیلم شهر داشته است و امسال هم پس از وقفه این جشنواره برگزار می شود.
 
وی با بیان اینکه جشنواره فیلم شهر یک جشنواره موضوعی است، افزود: موضوع این جشنواره شهراست بنابراین تمرکز شهرداری باید روی مسائل شهری و رابطه آن با سینما باشد و یکی از نکات قابل توجه جشنواره فیلم شهر انتخاب شعار در هر دوره است.
 
نویسنده «شوق پرواز» افزود: در کشورهای دیگر عنوان جشنواره ها به نام شهرها  گذاشته می شود؛ مانند کن، ونیز و مسکو که جشنواره هایی جهانی و بین المللی هستند و شهر برای آنها اهمیت بالایی دارد.
  
توحیدی ادامه داد: در جشنواره موضوعی باید دقت داشت تا جشنواره تبدیل به یک سفارش کننده برای تولید فیلم نشود. متاسفانه جشنواره فیلم کودک از جشنواره‌ای موفق تبدیل به جشنواره درجه چندم شده است. به این دلیل که برگزار کننده مجبور است تا با بودجه های سفارشی فیلم بسازد.
 
نویسنده «شهر موش ها 2» گفت: جشنواره ای که اهداف آن مشخص شده است باید آزادی عمل داشته باشد تا از میان آثار ارائه شده به دبیرخانه بهترین  فیلم متناسب باجشنواره را وارد بخش مسابقه کند.
 
توحیدی ادامه داد: هزاران فیلم مستند و داستانی با موضوعاتی که کاراکتر اصلی آن شهر است ساخته می‌شود اما فیلم‌هایی باید به بخش مسابقه راه پیدا کنند که موضوع آنها کاملا شهری و متناسب با اهداف جشنواره است.
 
وی با اشاره به اینکه در دنیا فیلم های شهری زیادی ساخته شده است، گفت: فیلم های آمریکایی مانند «پاریس را دوست دارم»، «سه گانه نیویورکی» و« من نیویورک را دوست دارم» از جمله بهترین فیلم های شهری هستند که در آنها مهمترین رویدادشان شهر است و ویژگی های شهر کامل را دارند.
 
این فیلمنامه نویس افزود: در جشنواره فیلم شهر باید به موضوعاتی همچون ویژگی جامعه شناختی و مردم شناختی، لوکیشن ها و محیط زندگی شهری، روابط مناسب بین آدم ها که برخواسته از روح شهر باشد و اینکه مردم شهر در چه وضعیتی زندگی می کنند که در آن جغرافیا هم تاثیر دارد توجه شود.  
 
توحیدی در ادامه تصریح کرد: در دنیا شهرهایی وجود دارد که به واسطه ویژگی های شهری مهم هستند، مانند پاریس که آن را بدون جهانگردی نمی توان تصور کرد. 
 
وی افزود: این خرده فرهنگ ها هستند که با تمرکز بر شهر ساخته می شوند. زمانیکه جشنواره ای مانند جشنواره فیلم شهر موضوع خود را شهر انتخاب می کند دستش بازتر است و با توجه به اینکه جنبه بین المللی هم دارد باید فیلم هایی از سراسر دنیا در این جشنواره حضور داشته باشند.
 
توحیدی همچنین گفت: متاسفانه در سینمای ایران فیلم هایی با موضوع شهری ساخته شده اند که تشخص و تمرکز لازم را ندارند که این نکته باید در فیلم ها لحاظ شود.
وی در ادامه افزود: قطعا اگر جشنواره فیلم شهر مداومت داشته باشد و جایزه آن از ارزش خاصی برخوردار باشد بسیاری از فیلمسازها با این نکته که تنها فیلمشان را به جشنواره عرضه کنند، شرکت می کنند.
 
 
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر را به دبیری سیاوش حقیقی برگزار می کند.

مطالب مرتبط
نظر شما