جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۴
کد خبر: ۷۹۹۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
در پنجمین سوگواره ادبی «سبز سرخ»
پنجمین سوگواره ادبی «سبز سرخ» در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی و با حضور شاعران آیینی به همت فرهنگسرای تهران در مجموعه فرهنگی هنری امام علی (ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این سوگواره که با حضور بیش از 60 تن از شاعران و پژوهشگران ادبیات عاشورایی برگزار شد، شاعران آیینی آخرین سروده های خود را در توصیف حماسه کربلا و حماسه حسینی قرائت کردند.
 
پنجمین سوگواره فرهنگی ادبی سبز سرخ با قرائت قرآن و پخش سرود آغاز شد و سپس استاد علی اصغر فراز رئیس انجمن شعر و ادب بوستان فرهنگسرای تهران و رییس انجمن شعر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات، به عنوان مدیر و مجری این سوگواره، اشعاری عاشورایی از سروده های خود را قرائت کرد.

در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین حمید قربانپور رییس فرهنگسرای تهران و مدیر فرهنگی هنری منطقه 22 ضمن خیر مقدم به حضار در باره ماه محرم و قیام حسینی سخنرانی کرد.
 
سیدالشهدا (ع) به بشر درس زندگی آموخت
این پژوهشگر حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه ماه محرم، حرکت به سوی هدف عالی و غایی و پیوستن به حق است، اظهار داشت:اگر غفلت و رخوت و دنیا پرستی به جان ریشه بدواند کار درطریق سیر سلوک الی الله مشکل می شود. ماه محرم ماه وصال است، ماه دریافتن حق و رسیدن به آن، ماه آشکار شدن حقیقت، ماه روشن شدن چراغ هدایت تا گمراه نگردیم. اینکه امام حسین (ع) کشتی نجات است و چراغ هدایت بدین مفهوم است که در دنیای پرتلاطم و در این مسیر فراز و نشیب و فضای سردر گم، نیازمندیم به فانوس روشنی طی طریق، و به عمل به آنچه که قبلاٌ بر زبان آورده ایم ، یعنی «لبیک اللهم لبیک»، و اینک از قرآن ناطق میشنویم. «هَل مَن ناصِر یَنصرنی» همان قرض الحسنه دادن به حق است که ده برابر از خدا دریافت خواهیم نمود. این طلب یاری همان راه نجات است که ما وارد کشتی نجات شویم و با روشنایی حق وصل واصل گردیم.


مدیر فرهنگی هنری منطقه 22 اظهار داشت : همه مسلمانان چه شیعه و سنی این حدیث معروف را از پیامبر اکرم (ص) با جان دل شنیده و میدانند که فرمود : «حُسَین منّی وَ اَناَ مِن حُسین، أَحَبَّ حُسَیناً، حُسَین سِبطٌ مِنَ الأَسباط» «حسین از من است و من از حسینم، خداوند دوست دارد کسی را که حسین را دوست می دارد. حسین سبطی از اسباط است». نجات مردم جهان از مشکلات روحی و روانی مادی و معنوی در گرو پیروی و اطاعت عملی از امام حسین (ع) است. 

رییس فرهنگسرای تهران افزود: حجت الاسلام شهاب مرادی در کلاس درسی گفتند: بزرگان ما وقتی رو به قبله برای ادای نماز می ایستادند ابتدا به امام حسین (ع) سلام می دادند، چون امام حسین (ع) عقاید را در عمل به ما آموزش داد؛ توحید را، معاد را، نبوت را، عدل و امامت را که اصول دین است و در ظهر عاشورا رو به قبله اقامه نماز کرد. امام حسین (ع) اهمیت دینداری و پایبندی به اصول دین و شرع علوی و داشتن ولایت پذیری و اطاعت از ولایت که راه نجات است را به ما آموخت. ایشان به بشر درس زندگی آموخت. با این نگاه البته حال و هوا و فضا و حتی مکان که با رنگ زندگی و امید در شهرما همراه است تاثیر خود را خواهد گذاشت. مهربانی، گذشت و خیرات درشهر ما متبلور است.


 شعرخوانی شاعران عاشورایی
در ادامه حجت الله شاهقلیان در رابطه با شخصیت حضرت ابوالفضل و شخصیت امام حسین (ع) سخنانی کوتاه گفت و سپس در رثای امام حسین(ع) اشعاری را قرائت کرد.


همچنین حجت الاسلام و المسلمین آخوند پور در رابطه با معنی مظلومیت امام حسین صحبت کرد و شعر خواند و سپس فرامرز ریحان صفت به شعرخوانی پرداخت.
در بخش بعدی مراسم استاد منصور شعبانی نوازنده عود با 45 سال سابقه در موسیقی آیینی با ساز عود نواهایی عاشورایی کرد و سپس پرفسور حسین باهر با موضوع عشق به امام حسین (ع) سخنرانی کرد.

وی گفت : عشق به امام حسین (ع) تنها مختص مردم ایران نیست و تمام شیعیان جهان و حتی سایر ملل از سیدالشهدا(ع) به بزرگی یاد می کنند.
 
در ادامه مراسم نونهال ایلیا فراز نوه استاد فراز اشعاری در باره کربلا و امام حسین (ع) قرائت کرد که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت. هم چنین سفیر نیشابوری و خاتم قائدی از بنیان گذاران کانون شعر آئینی به شعرخوانی پرداختند و سپس دکتر علی اکبر حسن زاده در مورد قیام عاشورا و علت وقوع آن سخنرانی کرد.
 
سخنرانی دکتر محمد جواد نوروزی رئیس بنیاد بین المللی استاد شهریار و قرائت اشعار در رثای امام حسین (ع) توسط وی از دیگر بخش های این مراسم بود. سپس علی اکبر ربیعی یکی از شاعران و محققین فرهنگ و ادبیات در خصوص کلمات عربی به کار رفته در شعر فارسی و معنای آن مطالبی را مطرح و شعرخوانی کرد.

اجرای نوحه با نوای آقای حسینی بخش بعدی مراسم بود و در خاتمه مراسم از دکتر باهر ، دکتر حسن زاده و ایلیا فراز تقدیر به عمل آمد و هم چنین به تمامی میهمانانی که شعرخواندند به رسم یادبود هدایایی اهدا گردید.

فرهنگسرای تهران این سوگواره را با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 22، روز شنبه دهم آبان ماه جاری همزمان با هفتم محرم از ساعت 17 تا 20 در محل مجموعه فرهنگی هنری امام علی (ع) برگزار کرد.
نظر شما