دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۹
کد خبر: ۸۰۰۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی عصر دیروز با اجرای 10 گروه آیین‌ورز از شهرهای ورامین،کهگیلویه و بویراحمد،آذربایجان شرقی،قزوین،خراسان شمالی و خوزستان در فرهنگسرای فردوس پایان یافت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این برنامه، چاوش خوانی و تعزیه خوانی به عنوان آیینی ملی در محوطه باز فرهنگسرای فردوس برگزار شد. چاوشی خوانی یکی از آیین های قدیمی و سنتی در پاسداشت آغاز ماه محرم است که قبل ازشروع مراسم تعزیه،چاوش خوانان با دردست داشتن بیرق سبز و یا علم مردم را جهت بدرقه زوار یا تماشای مراسم تعزیه خوانی در تکایا فرا می خواندند.

بعد از این مراسم، مردم با هدایت آیین ورزان و دمامه زنان استان خوزستان در سالن همایش‌های فرهنگسراها حضور یافتند و با اجرای کوتاهی از آیین اشتلم (بحرطویل) و شبیه خوانی (تعزیه) به پای سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی نشستند.

در ادامه برنامه با اجرای آیین «سوگینه غمونه» توسط جوانی روشن دل و خوش صدا به گویش لری با همراهی نوای نی،حاضران سفری آیینی به استان  کهگیلویه و بویراحمد کردند و با یکی از آیین سنتی مردمان این سرزمین در سوگ سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (ع) آشنا شدند.

این آیین با لحنی بسیاردلنشین و محزون  براساس کهن ترین آوازهای سوگ اجرا می شود.

مراسم «شاخسی واخسی» استان آذربایجان شرقی از دیگر آیین‌های روزپایانی سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی در فرهنگسرای فردوس بود که با استقبال مهمانان برنامه همراه شد و حاضران همراه با نوای سرخوان این آیین، گریستن و سوگواری کردند.

در این آیین آذری، آیین ورزان کفن پوش چوب های بلند در دسته داشته و طی حرکاتی منظم و هماهنگ با طبل با جملاتی سرخوان را همراهی می کنند.در این سوگواره آیین ورزان روستای علی شاه از توابع شهرستان شبستر به اجرای مراسم پرداختند.

اجرای مارش عزا و پیش نوازی استان قزوین،منقبت خوانی ورامین،مصیبت نامه آذری و سوگینه خراسانی استان خراسان شمالی از دیگر بخش های سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی بود که با استقبال مردم همراه شد.

در پایان این سوگواره هم باردیگر در محوطه باز فرهنگسرای فردوس بخش دیگری از این آیین های سنتی عزاداری اجرا و با غذاهای سنتی از مهمانان پذیرایی شد.

امیرعبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، چنگیز حبیبیان خواننده آذری زبان و جمعی از مدیران فرهنگسراها هم در این مراسم حاضر بودند.
نظر شما