جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۷
کد خبر: ۸۰۲۰۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
آیین گرامیداشت و تجلیل از سیدمصطفی موسوی مجری قدیمی برنامه‌های مذهبی و معارفی تلویزیون در دهمین شب از ویژه‌برنامه پرده عشاق با حضور جمعی از چهره‌های تلویزیون، مداحان و ستایشگران اهل بیت(ع) و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای شفق برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اجرای این برنامه را محمدرضا حسینیان بر عهده داشت که با قرائت آیاتی از قرآن آغاز شد و در بخش‌هایی از آن حاج سیدعلی سادات رضوی و ابوالفضل مشکینی به مداحی و مرثیه‌خوانی پرداختند. محمد سهرابی شاعر آیینی هم شعرهایی را در مدح حضرت سیدالشهدا(ع) تقدیم حاضران در سالن کرد.
 
حجت‌الاسلام مرادی: تقویت نیرو مقابل دشمن
حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این برنامه به تبیین اهمیت تجلیل از خادمان و واعظان و ارادتمندان حسینی پرداخت و گفت: برنامه پرده عشاق که دومین دوره آن برگزار می شود تجلی یک فکر است. چرا که ما باید در صف‌بندی‌مان به فکر صف‌آرایی دشمن باشیم و پرده عشاق به نوعی صف آرایی و تقویت نیروها و راهبردی برای مقابله با دشمن است.
او ادامه داد: شاید انسان های خردمندی مثل ارادتمندان به حضرت سیدالشهدا (ع) این نکته عجیب به ذهن شان نرسد که مگر ممکن است کسی دشمن را فراموش کند و صف بندی را نداند. اما هستند افرادی که غفلت دارند و از یاد می برند که یک صف بندی جدی و روشنی وجود دارد.
 
به گفته حجت الاسلام مرادی، ما یک جبهه معارض جدی و جسور و بسیار با انگیزه و بسیار خستگی ناپذیر داریم که اگر دشمن را نشناسیم، نابودی و شکست مان حتمی است. هیچ وقت نباید وجود جمعیت و یا کثرت ما را فریب بدهد که همان باعث شکست مان می شود.
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس همین اندیشه و بینش حسینی شکل گرفته است و باید نیروهای خود را بشناسد و این جبهه بندی میان نیروها اتفاق بیفتد تا در ستیز فرهنگی و هنری موفق باشیم. این، موضوعی جدی است که دشمن در خط ما نفوذ می کند و برای خریدن افسران ما مانند روزگاری که افسران امام حسن مجتبی (ع) طعمه هایی برای معاویه بودند، آستین بالا می زند. به همین دلیل باید حواسمان جمع و هوای یکدیگر را داشته باشیم.

 

حجت الاسلام مرادی در پایان سخنانش اظهار داشت: دهمین شب از برنامه پرده عشاق برای تقدیر از سیدمصطفی موسوی برگزار شده که از خانواده ای متدین و خوشنام هستند. البته ما در این برنامه از وعاظ، خطبا، شاعران، مادحین، ذاکرین، هیئت داران و هنرمندان تقدیر می کنیم که هر یک در عرصه ای به آستان مبارک و مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) خدمت می کنند. تجلیل از هیئت داران هم به این علت است که سبک زندگی هیئتی با نظمش اصلاح می شود. چای ریختن در هیئت آداب دارد و با قهوه خانه متفاوت است. آشپزی در هیئت با آشپزی رستوران فرق دارد. هیئت آداب و رسومی دارد که خاص اوست و باید به درستی و به طور دقیق به آن بپردازیم.
 
حجت‌الاسلام شیخ‌الاسلامی: گسترش رحمت خدا در عالم
حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی، مدیر دفتر تبلیغات اسلامی تهران، از دیگر سخنرانان این مراسم عرض احترام و ارادت به یکی از عاشقان و ارادتمندان حضرت سیدالشهدا (ع) را به معنی عرض ارادت به محضر آن حضرت دانست.
 
حجت الاسلام شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه یکی از القاب حضرت سیدالشهدا (ع) رحمت الله است، گفت: اگر کسی در قرآن کریم جست و جویی کند، گوشه ای از شأن امام حسین (ع) را از باب اینکه آن حضرت رحمت الله است، پیدا می کند. چراکه خداوند در آیه هفتم سوره مبارکه غافر می فرماید : « الَّذینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یؤْمِنُونَ بِهِ وَ یسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ کُلَّ شَی‏ءٍ رَحْمَةً» به این مفهوم که فرشتگانی که عرش خدا را حمل می کنند، تسبیح خدا را کرده و برای اهل ایمان طلب استغفار می کنند و می گویند: پروردگارا رحمت و علمت در همه عالم گسترده شده است. در دعای کمیل هم اینطور می خوانیم که «اللهم اسئلک برحمتک التی وسعت کل شیء».

 

او افزود: اگر کسی می خواهد جایگاه امام حسین (ع) را در این عالم بشناسد، همین یک آیه برای او کافیست. چراکه امام حسین  (ع) از آن جهت که رحمت الله است در همه عالم گسترده شده و هرکسی وجودی دارد و نفسی می کشد به برکت آن حضرت است. همچنین در حدیث شریف کساء می خوانیم که خداوند می فرماید: «الا فی محبة هئولاء الخمسة؛ من عالم را در محبت این پنج تن آفریده ام.» به این مفهوم که عالم در فضای محبت اهل بیت علیهم السلام خلق شده است.
 
حجت الاسلام شیخ الاسلامی اشاره ای هم به نوشته های شیخ جعفر شوشتری کرد و گفت: ایشان در خصائص الحسینیه می نویسد: همان طور که توحید فطری است، عشق و ارادت به امام حسین (ع) هم فطری است. همان طور که خداوند در آیه 53 سوره مبارکه یوسف می فرماید: « إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّی؛ نفس قطعاً به بدى امر مى‏كند، مگر كسى را كه خدا رحم كند» بنابراین جنس نفس این است که به بدی امر می کند مگر آنکه مشمول رحمت خدا قرار گرفته باشد. یعنی اگر می خواهیم گناه نکنیم باید پیوند خودمان را با حضرت سیدالشهدا (ع) تقویت کنیم.
 
اشاره به آیه 53 سوره مبارکه زمر هم بخش دیگری از سخنان حجت الاسلام شیخ الاسلامی بود که گفت: خداوند می فرماید: « قل یا عبادی الذین اسرفوا لاتقنطوا من رحمةالله ان الله یغفر الذنوب جمیعاً» این آیه هم اشاره به این نکته دارد که از رحمت خدا و امام حسین (ع) هیچ وقت نا امید نباشید. هروقت هر کسی به آن حضرت عرض ارادتی کند امید دارد به اینکه آن حضرت دست او را بگیرد. پیغمبر اسلام (ص) هم فرموده اند که: «حسین (ع) در آسمانها بزرگتر از حسین(ع) در زمین است و حسین حسین گفتن آسمانی ها از حسین حسین گفتن زمینی ها بیشتر است و راستی كه در ناحیه راست عرش نوشته شده است: حسین(ع) چراغ هدایت و كشتی نجات است.»
 
مدیر دفتر تبلیغات اسلامی تهران در پایان سخنانش اظهار داشت: آبروی نوکران و محبان امام حسین (ع) از آن حضرت گرفته شده است. سید مصطفی موسوی اجراهای زیادی انجام داده و قدم های خیر بسیاری برداشته اما آنچه که موجبات تجلیل و تقدیر از او را فراهم کرده، این است که او برای امام حسین (ع) خدمت کرده است.
 
سلطانی: خاطرات فراموش‌نشدنی از محرم
حسن سلطانی، مجری سیما، هم در این برنامه خاطراتی از دوران فعالیت در صدا و سیما و همکاری با سید مصطفی موسوی تعریف کرد و گفت: هرچه گفتیم جز محمد و آل محمد (ع) بر هوا شد و هرچه برای آنها گفتیم ماند. خدا را شکر وقتی امروز سیدمصطفی موسوی را صدا می کنیم، می گوییم می خواهیم از خادم حسینی تجلیل کنیم.
 
او ادامه داد: هر کسی در هر رشته و عرصه ای فعالیت می کند، جنس کار کردنش نشان می دهد که حسینی و نوکر امام حسین (ع) است. وقتی محرم می شود می خواهد کاری برای آن حضرت انجام بدهد. من هم از حدود سال شصت به همراه سید مصطفی موسوی وارد تلوزیون شدم. محرم که می رسید جنس کار و حال و هوا و لحن ما نشان می داد که رنگ و بوی حسینی داریم. هرچه زمان گذشت این خصلت گسترده تر شد و هرچه روزگار سپری شد جنس نوکری ما پخته تر شد. 
 
موسوی: تلاش برای جلب رضایت ام‌الائمه
سید مصطفی موسوی در این برنامه سخنانش را با این جمله شروع کرد که: لایق مراسم تجلیل نیستم اما از این جهت که حضرت سیدالشهدا (ع) افرادی را که خدمتگزارشان هستند، ارج می نهند در این برنامه حاضر شده ام.
 
او ابراز امیدواری کرد که تمام تلاش هایش مورد قبول ام الائمه حضرت فاطمه زهرا (س) قرار بگیرد و گفت: این توفیق را داشته ام که از شعرای بسیاری شعر خوانده و اجرا کرده ام. در این میان دو بیت شعر همیشه در ذهنم هست. بیت اول «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست/ این چه شمعی است که جان ها همه پروانه اوست» این اولین بیت شعری بود که سال 1348 در اصفهان در مجلس حضرت اباعبدالله (ع) در دهه اول محرم در منزل مرحوم صغیر اصفهانی شنیدم و حفظ کردم.
 
و ادامه داد: اما حساسیت به نام امام حسین (ع) به دورانی قبل تر از آن برمی گردد. زمانی که کودک بودم و روی دوش پدرم در گرمترین نقطه ایران، در منطقه خوزستان و شهرستان امیدیه در مسجدی که یک روحانی سیدی به نام مرحوم آل علی منبر می رفت و پدرم در روضه های او گریه می کرد و با مشت بر سینه اش می زد و «حسین حسین» می گفت. آن زمان می گفتم حسین کیست که پدرم را ناراحت کرده تا اینکه شنیدم پدرم در بین گریه ها می گفت «حسین جانم». از این لفظ فهمیدم که این گریه کردن از جنس اذیت و آزار نیست. چیزی از جنس محبت است. به مرور محبت امام حسین (ع) مثل غنچه ای در وجودم سر باز کرد و در تمام وجودم جاری شد. به این ترتیب متوجه شدم امام حسین (ع) همه عالم است، هرکه با او باشد عزتمند است و همه عالم با اوست.
 
موسوی از شعر «شور حسین است چه ها می کند/ نام حسین درد دوا می کند» یاد کرد و اظهار داشت: برای من ثابت شده که امام حسین (ع) همه دردهای معنوی و حتی دردهای جسمی را دوا می کند. 23 بهمن 1382 بود که پدرم در بستر بیماری در حال احتضار بود. به دلیل کهنسالی کلیه هایش عفونت کرده و درد در بدنش پیچیده بود. به همراه دو برادرم کنار پدر نشسته بودیم. من از روی ناچاری که می دیدم پدرم خیلی درد می کشید، به ذهنم رسید زیارت عاشورا بخوانم. شروع به خواندن کردم و به محض اینکه زیارت عاشورا را شروع کردم درد پدر از بین رفت. تعجب کردیم. بعد از تمام شدن زیارت، دوباره درد به بدنش برگشت. دوباره زیارت خواندن را شروع کردم و دردش آرام شد. این بار هم بعد ار تمام شدن زیارت، دوباره درد به بدنش برگشت. بار سوم که زیارت عاشورا را خواندم پدرم به ملکوت اعلی پرواز کرد. بعد از آن چهل شب برای پدرم زیارت عاشورا خواندم و خوابی دیدم که نشان می داد زیارت ها به او رسیده است.
 
موسوی از سه دهه اجرا در دستگاه حسینی این طور نتیجه گیری کرد که: به این نتیجه رسیده ام که کوچکترین شخص را در این دستگاه عزت می دهند. من هم خوشحالم که عزت حسینی پیدا کردم. امام حسین (ع) در همین دنیا هم عزت می دهد و در همین دنیا چیزهایی از آن حضرت خواسته ام و گرفته ام که باورش برایم سخت است. در دنیای دیگر هم مشخص است که نام آن حضرت در آنجا بسیار شناخته تر است.
 
پایان بخش این مراسم نیز تجلیل از سید مصطفی موسوی و اهدای نشان پرده عشاق توسط حجت الاسلام شهاب مرادی به وی بود.


سیدمصطفی موسوی از قدیمی ترین مجریان و تهیه کنندگان برنامه های معارفی و اجتماعی تلویزیون است و برنامه هایی مانند «کوی محبت» و «خدایی که در این نزدیکی است» را در کارنامه دارد. او سال 1340 در آغاجاری استان خوزستان به دنیا آمد و اصالتا اصفهانی است.
موسوی کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه صدا و سیما دریافت کرد و یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به توانمندی ها و فعالیت هایش در زمینه فن بیان و مشاعره به تلویزیون دعوت شد. او اول فروردین 1384 پس از 25 سال خدمت در بخش ها و قسمت های مختلف رسانه ملی، با عنوان ارزیاب پخش بازنشست شد.
موسوی از زمان تاسیس دفتر نمایندگی سازمان صدا و سیما در عتبات عالیات بسیاری از برنامه های زنده را از نجف و کربلا اجرا کرده است.

نظر شما