جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۱
کد خبر: ۸۰۲۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
حقیقی در نشست خبری جشنواره بین المللی فیلم شهر تاکید کرد:
نشست خبری پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم شهر صبح امروز با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیاوش حقیقی دبیر جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره ضمن تشکر از اصحاب رسانه و نیز، قدردانی از مدیرکل روابط عمومی و بین الملل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به اهمیت برگزاری جنشواره فیلم شهر گفت: جشنواره فیلم شهر با توجه به عمر چهارساله خود یک رویداد مهم است و امروز امیدواریم که با نگاه فرهنگی که مسئولان شهرداری تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دارند این جشنواره به یک حرکت فراگیر در حوزه مدنیت شهری تبدیل شود و همکاری سینماگران در این امر بسیار مهم است.
 
وی همچنین، با اشاره به توجه پنجمین جشنواره فیلم شهر به امر فرهنگ حسینی و اینکه اولین نشست خبری این جشنواره در آستانه اربعین حسینی با حضور مسئولان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در حال برگزاری است پیشنهاد کرد که کاروانی از خبرنگاران سینمایی با حمایت شهرداری تهران به کربلا اعزام شود. 
 
سیاست‌گذاری‌های بخش حرفه‌ای هنر در سازمان فرهنگی هنری
امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه از زمان تصدی حجت الاسلام شهاب مرادی توجه جدی به امر هنر در دستور کار قرار گرفته است، گفت: نگاه به هنر در سازمان تخصصی، کارشناسی و حرفه ای است. ما می خواهیم از استادان و بزرگان عرصه های مختلف هنری استفاده کنیم، از نظر ما هنر باید معطوف به بخش زندگی اسلامی و ایرانی باشد و آثار هنری با توجه به هویت ایرانی و اسلامی باید در خدمت شهروندان باشد و مباحث تربیتی تعلیمی و اثربخشی در هنر بسیار مهم است.
 
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های هنری خوب در این سازمان ادامه پیدا می‌کند، گفت: جشنواره های تئاتر شهر، ادبی شهر، تجسمی شهر و فیلم شهر جشنواره هایی است که قطعا ادامه پیدا می کند و سازمان از آنها حمایت می کند اما باید در نظر داشت که برگزاری این جشنواره ها فقط با هدف برگزار کردن یک جشنواره انجام نمی‌شود.
   
وی با اشاره به اینکه سینما در این میان هنر بسیار مهمی است، بیان کرد: در جشنواره هایی همچون فیلم شهر علاوه بر اینکه یک نگاه تخصصی است نگاه ما به شهر و شهروند است زیرا معتقدیم که مخترعان شهرها در فیلم ها هنرمندان هستند.
  
عبدالحسینی با اشاره به تمرکز برنامه های فرهنگی در شهر تهران در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: سند تعالی فرهنگ و هنر شهر به زودی تصویب می شود و براساس آن سیاست گذاری ها در بخش هنر حرفه ای در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواهد بود اما این مطلب به آن معنی نیست که سازمان های دیگر نباید فعالیت فرهنگی کنند.
 
وی در پاسخ به پرسشی پیرامون تعطیل شدن بخش موسیقی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: سیاستگذاری ما در هنر این گونه است که اگر اثری قرار است در فرهنگسرا به نمایش در آید اعم از تئاتر موسیقی و یا فیلم باید قطعا مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بگیرد زیرا به صورت طبیعی نهاد متولی وزارت ارشاد است.
 
وی ادامه داد: در بخش موسیقی دو شکل پنهان و آشکار مطرح است. بحث پنهان موسیقی آموزش هنر موسیقی است. در بحث آموزش موسیقی انتقادات جدی داشتیم زیرا معتقدیم آموزش هنر، هنر آموزش است. ما علاوه بر بحث آموزش موسیقی آموزش خوشنویسی را نیز متوقف کردیم و سرفصل‌های این آموزش بازبینی شد و دوباره راه اندازی شد.
 
وی افزود: دربخش موسیقی نیز بعد از بررسی سرفصل‌ها برنامه های خوبی چون سحر خوانی، اجرای آرشیوهای آذری آذربایجان، کمانچه نوازی با حضور اساتید موسیقی برگزار شد و این امر نشان می دهد که نگاه ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به همه هنرها به خصوص هنر موسیقی تخصصی است.
 
وی بیان کرد: در همه هنرها نگاه فراگیر را داریم و به دنبال آن هستیم که این نگاه فراگیر در بخش برگزاری جشنواره ها نیز عمومیت پیدا کند. همانگونه نیز که در جشنواره تئاتر شهر این نگاه فراگیر نیز وجود داشت.
 
وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که با تدوین یک سند مدون چشم انداز جشنواره ها را مشخص کنیم تا با تغییر مدیریت‌ها برگزاری جشنواره‌ها با مشکل مواجه نشود و تمامی جشنواره های فرهنگی و هنری در زمان مقرر خود برگزار شود.
 
جشنواره شهر نقطه همدلی همه طیف های فرهنگی و سینمایی
سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر طی سخنانی گفت: از زمان انتصاب حجت الاسلام و المسلمین  شهاب مرادی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جوان گرایی در این سازمان شکل گرفته است و نسل سوم انقلاب اسلامی در این سازمان شروع به فعالیت کرده است و من نیز خوشحالم که به عنوان یکی از جوانترین فعالان عرصه سینما در این جشنواره حضور دارم.
 
وی افزود: تهران باید شهر مهربانی باشد هر چند متاسفانه فضای شهر تهران گرم و صمیمانه نیست اما باید بدانیم که اگر امنیتی قرار است در شهر شکل بگیرد باید همه کنار هم باشیم.
 
وی با اشاره به رشد تکنولوژی همچون تلفن‌های همراه گفت: امروز تکنولوژی های مدرن و فضای مجازی وارد تمام زندگی ها شده است و هر چند باید از این فضای مجازی استفاده کنیم و عقب نیفتیم اما باید مواظب این فضا نیز باشیم و آن را آسیب شناسی کنیم.
 
حقیقی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند بسیاری از مشکلات شهری را حل کند گفت: به طور مثال دکتر قالیباف در دوره فرماندهی نیروی انتظامی توانست با کمتر از 6 ماه فعالیت فرهنگی و با استفاده از هنر سینما و پخش انیمیشن های جذاب و همچنین نصب بیلبوردها فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی را نهادینه کند.
 
وی ادامه داد: مسئله اصلی دیگر در جامعه امروز خانواده و تحکیم خانواده است. زیرا متاسفانه امروز گروهی از دشمنان به دنبال کاهش جمعیت ایران و به خصوص کاهش جمعیت شیعیان هستند. به همین دلیل باید در آثار و تمام فعالیت های فرهنگی به مسئله خانواده و تحکیم خانواده و همچنین اجرای سبک زندگی اسلامی ایرانی در خانواده ها توجه جدی کنیم.
  
دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با تشکر از علیرضا سجادپور ، ایرج تقی پور، علیرضا رضا داد،‌ ابراهیم داروغه زاده به عنوان دبیران قبلی این جشنواره گفت: امروز جشنواره فیلم شهر به عنوان یک جشنواره بزرگ مطرح شده و همین امر کار ما را سخت می کند.
 
وی با اشاره به بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره فیلم شهر گفت: این جشنواره در موضوعات اشاعه فرهنگ مهربانی تقویت روحیه صبر میان شهروندان گسترش نشانه ها و نماد های فرهنگ اسلامی ایرانی در شهر، اشاعه و ارتقای فرهنگ نظم و قانون گرایی، توجه شهروندان به ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آشنایی شهروندان با تغییرات فرهنگ نامطلوب و آسیب‌های آن،‌ تحکیم بنیان خانواده و بیان جنبه‌های مثبت افزایش جمعیت برگزار می شود.
  
وی تصریح کرد: پنجمین جشنواره فیلم شهر در بخش‌هایی همچون مسابقه سینمای ایران شامل فیلم‌های بلند سینمایی، فیلم های بلند داستانی ویدیویی،‌ مستند نیمه بلند،‌ فیلم کوتاه، طرح اولیه فیلمنامه سینمایی، مسابقه اقلام تبلیغاتی و  اطلاع رسانی سینما، سینمای بین الملل به شکل رقابتی و در بخش آثار مستند بلند و قدس و غزه به شکل جنبی و غیر رقابتی برگزار می شود.
 
حقیقی افزود: در بخش فیلم‌های سینمایی فیلم‌هایی که به نمایش در نیامده‌اند به صورت جداگانه بررسی می شوند و فیلم هایی که اکران شده و به نمایش در آمده اند به صورت جداگانه ای بررسی می شوند و در نهایت از بین هر دو گروه هیات انتخاب 30 فیلم را انتخاب می کند.
 
وی با اشاره به اینکه حداقل 38 جایزه اصلی در این جشنواره اهدا می شود افزود: در بخش جوایز سینمای ایران در بخش فیلم‌های بلند تندیس زرین بهترین فیلم،‌ کارگردانی، فیلمنامه، بازیگر زن، بازیگر مرد، دستاورد فنی هنری، در بخش فیلم های ویدیویی تندیس زرین بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد،‌ بازیگر زن، دیپلم افتخار بهترین فیلم نامه اهدا می شود. همچنین در این دو بخش جایزه ویژه هیات داوران نیز اهدا خواهد شد.
 
حقیقی افزود: در بخش مسابقه فیلم‌های نیمه بلند تندیس زرین بهترین فیلم،‌ کارگردانی،‌ تحقیق و پژوهش،‌ دستاورد فنی و هنری و در بخش فیلم کوتاه تندیس زرین بهترین فیلم، کارگردانی، فیلم نامه،‌ تجربه و نوآوری  اهدا می شود در این دو بخش نیز جایزه ویژه هیات داوران اهدا خواهد شد.
 
وی با اشاره به بخش مسابقه اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی گفت: در این بخش مسابقه عکس فیلم، پوستر، آنونس و عنوان بندی برگزار می شود و در حالی این بخش را برگزار می کنیم که حذف این بخش‌ها از جشنواره های دیگر با اعتراض تعدادی از صنوف خانه سینما همراه شده است.
  
حقیقی افزود: در این بخش چهار تندیس زرین بهترین عکس فیلم، بهترین پوستر،‌ آنونس،‌ عنوان بندی اهدا می شود.
 
وی از برگزاری بخش غیر رقابتی آثار مستند بلند و قدس و غزه در بخش بین الملل خبر داد و گفت: فضای رسانه ای دنیا به دنبال این است که افکار عمومی را از شهر قدس دور کند تا به  رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهداف شوم خود کمک کند.
 
وی ادامه داد: دربخش مسابقه فیلم های بلند سینمایی بین الملل تندیس زرین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مرد، بهترین دستاورد فنی و هنری و جایزه ویژه هیات داوران اهدا می شود.
 
تعامل و همگرایی با تمامی نهادها و سازمانهای فرهنگی و هنری

حقیقی با اشاره به اینکه پنجمین جشنواره فیلم شهر به دنبال تعامل، تفاهم و همگرایی با تمامی نهادها و سازمان‌های فرهنگی و هنری است گفت: اگر امروز سینمای ایران وجود دارد به خاطر وجود اصناف سینمای ایران است لذا من از همه سینماگران می خواهم کمک کنند که در کنار هم جشنواره فیلم شهر را برگزار کنیم  و دست یاری به سوی همه عزیزان و دلسوزان فعال در این عرصه دراز می کنم. هر چند که خط قرمز ما در نمایش فیلم‌ها و حضور آنها در جشنواره فیلم شهر خط قرمز نظام جمهوری اسلامی است.
 
وی با اشاره به بخش مسابقه طرح اولیه فیلم نامه نویسی گفت: در این بخش تندیس زرین بهترین طرح  اولیه فیلم نامه، بهترین طرح اولیه اقتباسی، دیپلم افتخار بهترین طرح اولیه فیلم نامه و جایزه ویژه هیات داوران اهدا می شود.
 
بر پایه این گزارش در ادامه نشست؛ احکام مدیران شورای برگزاری جشنواره با حضور مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و عبدالحسینی معاون هنری سازمان و دبیر جشنواره اهدا شد. مدیران پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر به این ترتیب احکام خود را دریافت کردند: 
 
مقصود جباری/ مدیر اجرایی، مسعود احمدیان/ مدیر برنامه ریزی، یزدان عشیری/ مدیر روابط عمومی، سیمون سیمونیان/ مدیر ارزیابی و دبیرخانه، کامران ملکی/ مدیر تشریفات، کورش پیرو/ مدیر اقلام تبلیغی و اطلاع رسانی، محمدهادی آخوندی/ مدیر مستندسازی، افشین اسدزاده/ مدیر پشتیابی فنی نمایش، حجت الاسلام والسلمین سیدکاظم علوی مشاور دبیر در امور اجرایی

مطالب مرتبط
نظر شما