چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۲
کد خبر: ۸۰۴۲۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
چیستا یثربی روانشناس، منتقد و کارگردان در نشست نقد و بررسی فیلم «روز هشتم» در فرهنگسرای فردوس، گفت: چگونگی تغییر نگرش و طرز برخورد، پیام اصلی فیلم سینمایی روز هشتم است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست نقد و بررسی فیلم «روز هشتم» دوشنبه 15 دی در قالب شصت و نهمین برنامه خانه فیلم فرهنگسرای فردوس با حضور چیستا یثربی روانشناس، منتقد و کارگردان و احمد به پژوه استاد روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد.

چیستا یثربی روانشناس، منتقد و کارگردان در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت تفاوت های فردی و مشکلاتی که متفاوت بودن در این جامعه برای انسان ها پدید می آورد، گفت: در ابتدای فیلم «هری» معتقد است که شباهت ها همدلی بیشتری به دنبال دارد و در پایان تغییر نگرش پیدا می کند و به این مهم پی می برد که تفاوت ها چه زیبا هستند.

وی چگونگی تغییر نگرش و طرز برخورد را پیام اصلی این فیلم عنوان کرد و افزود: متاسفانه این مهم در جامعه ما نسبت به آدم هایی که متفاوت هستند براحتی تغییر پیدا نمی کند.

یثربی افزود: در این فیلم بر سه نکته آینده فرزندان استثنایی، زمان حال و تغییر نگرش ما نسبت به آن و میزان امیدواری ما تمرکز شده است؛ هر چه میزان امیدواری در اطرافیان، والدین و مربیان بیشتر باشد به آن فرد نیز انتقال می یابد و قطعا میزان امیدواری و اعتماد به نفس وی را افزایش می دهد.

این کارشناس و منتقد سینما ادامه داد: شادترین بخش جامعه ما که باید جوانان ما باشند الان غمگین ترین شدند به خاطر استرس هایی که به آن ها وارد می شود؛ در این شرایط من با قشری به عنوان استثنایی و متفاوت رو برو هستم که علی رغم داشتن عصبانیت، فشارهای عصبی خود، شاد بودن و محبت کردن را بلد هستند.

یثربی با اشاره و توصیه به تماشای فیلم های ادوارد دست قیچی، ریمن و روز هشتم که تمرکز آن ها بر همدلی با اقلیت ها است،تصریح کرد: تفاوت ها لزوما مناقشه برانگیز نیستند بلکه نگرش ها مناقشه برانگیز هستند.

وی با بیان این که درک انگیزه های طرف مقابل تنها مشکل جامعه ما نیست، گفت: وقتی قادر نباشیم انگیزه ها و نیاز طرف مقابل را درک کنیم بنابراین قادر به همدلی نیستیم و این تنها برای افراد دارای سندروم دان نیست بلکه برای همه انسان پیش می آید.

نگرش مولفه حیاتی شکل دهی رفتار است
 
در ادامه نشست دکتر احمد به پژوه استاد روانشناسی دانشگاه تهران گفت: این فیلم را می توان از دو زاویه «ژرژ به عنوان نوجوانی با نشانگان داون» و دیگری «هری و خانواده اش» مورد بررسی قرار داد.

دکتر به پژوه با بیان این که نگرش جامعه به افراد با توانایی های گوناگون از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: دختران و پسران با نشانگان داون در حوزه های گوناگون به ویژه فعالیت های هنری و عملی بسیار خوش می درخشند. نگرش یکی از مولفه های حیاتی و بسیار مهم شکل دهی رفتار ما است.

وی ادامه داد: ما باید دوستان ویژه و متعددی با توانایی های گوناگون داشته باشیم و تعامل با آن ها را بیشتر کنیم تا نگرش ما واقع بینانه اصلاح شود و جهت یابد.

گفتنی است؛ فیلم سینمایی «روزهشتم» محصول سال 1996 و تولید مشترک فرانسه، بلژیک و انگلستان یکی از بهترین روایت‌های سینمایی درباره انگاره‌های رفتارشناختی و جامعه شناختی حال حاضر در اکثر جوامع دنیا است.

ژاک وان دورمل کارگردان و فیلمنامه‌نویس «روز هشتم» با دقتی هوشمندانه و بیانی بی‌تکلف در این فیلم زندگی انسان‌هایی که دراوج تظاهر و ریاکاری سعی در پوشاندن ضعف‌های شخصیتی خود را دارند، روایت می‌کند.
نظر شما