دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۰
کد خبر: ۸۰۶۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
نشست خانه ترانه با نقد مجموعه اشعار «افشین یداللهی» به نام «جنون منطقی» پنج‌شنبه 9 بهمن با حضور چهره‌های مطرح فرهنگی و هنری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خانه ترانه با نقد مجموعه اشعار «افشین یداللهی» به نام «جنون منطقی» پنج‌شنبه ۹ بهمن با حضور چهره‌های مطرح فرهنگی و هنری درفرهنگسرای ارسباران برگزار شد. 
 
عباس سجادی که اجرای این برنامه را برعهده داشت؛ در خصوص اثربخشی برپایی کارگاه‌ها و نشست‌های شعر و ترانه یادآور شد: ترانه‌های امروز برعکس ترانه‌های دهه هفتاد به عنوان یک هویت جدی مطرح است و ما هم اکنون ترانه‌سرایان خوب زیادی داریم که به آن‌ها می‌بالیم. 
  
همانطورکه نیچه می‌گوید: «ارزش یک احساس به شدت آن نیست به مدت آن است» افشین یداللهی به این استمرار هویت بخشید و حضور همه در این نشست نشان از پشتکار وی است. 
 
در ادامه مهدی ایوبی در بررسی کتاب «جنون منطقی» اظهار داشت: یداللهی در این کتاب به زبان محاوره، عامیانه و زبان بین رسمی با سلیقه خودش شعر می‌سراید و از طریق خوانندگان مطرح به گوش مخاطب می‌رساند. همانطورکه احسان خواجه امیری خواننده مشهور پاپ را به تایید «جنون منطقی» در شنیدن بسیاری از ترانه‌هایش همیاری کرده است. 
 
همچنین بابک زرین آهنگساز گفت: افشین یداللهی از جمله ترانه‌سرایانی است که با موسیقی و ملودی آشناست و دست آهنگساز را در ساخت ملودی باز می‌گذارد و حرکات و ملودی‌سازی را درک می‌کند. 
 
محمد سریر در این نشست با اشاره به کار تیمی گفت: ما باید بدانیم در ساخت یک آلبوم موسیقی یک تیم کار را جلو می‌برد نه یک خواننده، پس باید در معرفی کار زحمت همه دست اندرکاران از جمله شاعر مطرح شود. 
 
امیرحسین مساح از منتقدین و اعضای خانه ترانه در نقد «جنون منطقی» متذکر شد: بی‌شک نمی‌توان «جنون منطقی» که با بیش از هجده سال تلاش و بیش از ۲۰۰ شعر به چاپ رسیده را در مجالی کوتاه بررسی کرد. 
 
وی ادامه داد: تلاش مولف بازبانی ساده به دور از ضعف‌های تالیف است و حتی در آثاری که برروی ملودی نوشته شده‌‌ همان دقت و وسواس را به خرج داده است. در آثار این شاعر که روی ملودی نوشته شده کمتر نشانی از ضعف‌های زبانی دیده می‌شود حتی استفاده مناسب از صنایع ادبی نیزبه چشم می‌خورد. 
 
جنون منطقی اثر افشین یداللهی در ارسباران نقد شد

وی افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از ترانه‌های سروده شده روی ملودی به شدت گرفتار ضعف در تالیف هستند و توجیه خالق اثر چیزی نیست جز اینکه ترانه‌اش را فدای ملودی می‌بیند و اگرچه تاحدی این توجیه را می‌توان پذیرفت اما شدت و ضعف آن به میزان آشنایی مولف به دایره واژگان بر می‌گردد. 
 
مونا برزویی ترانه‌سرا و عمران میری از اعضای باشگاه شعر و ترانه لحظاتی را به شعرخوانی پرداختند. 
 
خشایار اعتمادی خواننده محبوب در خصوص کارهای مذهبی به کاری متفاوت در مدح امام حسین(ع) از سروده‌های افشین یداللهی اشاره کرد و قطعاتی از اشعار استاد شفیعی کدکنی را اجرا کرد. 
 
در ادامه استاد محمدعلی بهمنی گفت: شاید اگر مجموعه شعر از شاعری جوان چاپ شده بود نقدش منطقی بود ولی ترانه‌های ملی، مذهبی و ترانه تیتراژ اکثر فیلم‌ها و سریال‌ها از مجموعه اشعار «جنون منطقی» در حافظه همه ما هست.

وی افزود: تیتراژ‌ها باید حرف‌های ناگفته یک فیلم‌نامه را بیان کنند گاهی با عمق و تاثیرگذاری بیشتر از خود فیلم که در آثار افشین یداللهی این امر آشکار است. وی در ادامه دقایقی را نیز به شعرخوانی پرداخت. 
 
حسن‌علی شیری همچنین با اشاره به اینکه ادبیات موسیقایی ما همواره دچار ضعف و معطوف به نقد شفاهی بوده تا نقد مکتوب ادامه داد: در نقد و بررسی مکتوب ترانه‌های «جنون منطقی» شاخصه‌هایی وجود دارد که هر یک را می‌توان موضوع یک تحقیق و پژوهش قرار داد. 
 
وی افزود: زبان ترانه‌های افشین یداللهی دارای سه نوع زبان (ادبی، زبان معیار، زبان آرگو) است. 
 
وی با تسلط بر ادبیات کلاسیک در ترانه‌هایش از عناصر بدیع استفاده می‌کند و عدم وجود نام و درج تاریخ ترانه‌ها را از کاستی‌های این مجموعه بیان کرد و گفت: این شاعر ضمن رعایت مضمون و موضوع مورد سفارش ترانه، حرف خودش را می‌زند، حرف‌هایی که به یقین در شکل و لباس دیگر مجال حضور پیدا نمی‌کنند. 
این برنامه با هنرمندی امیریل ارجمند نوازنده و بازیگر با اجرای موسیقی زنده ادامه یافت. 
 
فرزاد حسنی مجری و بازیگر در یادآوری تلاش‌های افشین یداللهی گفت: وی با کلامش نهضتی در دنیای نوین ترانه ایجاد کرد او حمایت شد و از بسیاری هنرمند حمایت کرد. وی آدم شاد و منطقی است. 
در پایان سالار عقیلی خواننده مشهور موسیقی سنتی به همراه حریر شریعت‌زاده نوازنده شعر ماندگار «وطنم‌ ای شکوه پابرجا را» اجرا کرد. 
 
این اثر در کمتر از یک ماه از زمان انتشار خود به چاپ دوم رسید. در جلسه نقد نخستین مجموعه منتشرشده ترانه‌سرای آثاری چون مدار صفر درجه، شب دهم، میوه ممنوعه، شب آفتابی، تبریز در مه، سال‌های ابری و... که از ساعت 14:30 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. محمدجعفر صافی، سالار عقیلی، محمد سریر، محمدعلی بهمنی، محمدرضا فروتن، عباس سجادی، خشایار اعتمادی، نیلوفر لاری‌پور، اهورا ایمان، بهاره رهنما، مسعود کوثری، مجتبی کوثری، قاسم جعفری، اسماعیل عفیفه، حسن بشکوفه، محمدرضا ورزی، حسن فتحی، علیرضارییس دانا، فرید مرادی، حمیدرضا یراقچیان، بابک زرین، مهدی کرم‌پور، فرزاد حسنی، حسن نمک‌دوست تهرانی، علی‌اصغر محکی، امیریل‌ ارجمند، حسن علیشیری، مهدی ایوبی حضور داشتند.
نظر شما