شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۰
کد خبر: ۸۰۸۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
کارگردان نمایشگاه هنر مفهومی «روزگار شقایق‌ها» ابعاد مختلف این سوگواره نمایشی که همزمان با ایام فاطمیه در فرهنگسرای فردوس برپا است را تشریح کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر داسارگر، یکی از اعضای گروه مرآت و کارگردان نمایشگاه مفهومی «روزگار شقایق‌ها» درباره فعالیت گروه‌شان اظهار کرد: گروه ما نزدیک به ۱۰ سال است که به صورت رسمی و غیر رسمی کارهایی چون «روزگار شقایق‌ها» را برگزار می‌کند. این نمایشگاه‌ها در مساحت‌های مختلف انجام شده است، به‌نحوی که از مساحت‌های پنج متری تا کارهای ۲۰۰ متری در میان نمایشگاه‌های که ما برگزار کرده‌ایم، وجود داشته است. شکل اجرای چنین نمایشگاه‌هایی نیز این گونه است که ابتدا سناریویی تهیه می‌شود، سپس برای آن دکور‌سازی می‌شود. 
 
داسارگر بیان کرد: در این شکل از کار هنر نور و صدا از اجزا بسیار مهم هستند که بر جذابیت‌های ظاهری کار می‌افزایند. در ضمن به واسطه این کار تماشاگر این فرصت را پیدا می‌کند تا با کار همراه شود. در کلامی دیگر خود را در بطن قصه احساس می‌کند و با آن همراه می‌شود. 
 
وی افزود: درباره نمایشگاه مفهومی «روزگار شقایق‌ها» هم باید بگویم که کار ما از طرف مسئولان فرهنگسرا فردوس دیده شده بود. برای همین از ما تقاضای همکاری کردند و خواستند سناریویی درباره حدیث کساء بنویسیم. ما نیز با توجه به سفارشی که به ما داده شده بود و فضایی که در اختیارمان بود، سناریویی نوشتیم و با همکاری دوستانم دکور آن را ساخته و کاری که می‌بینید خلق شد. در این کار سعی شد به صورت مختصر آنچه که بر حضرت زهرا (س) در طول حیات خود گذشته، تصویر شود، همچنین تلاش کردیم از رنج‌های ایشان نیز سخن بگویم. 
 
داسارگر تاکید کرد: در این نمایشگاه مفهومی تنها تکیه ما به موضوعات تاریخی خلاصه نمی‌شد، بلکه سعی کردیم در قالب‌های اشاراتی به موضوعات معاصر هم توجه داشته باشیم. این مسئله سبب می‌شود که تماشاگر احساس کند خطر‌ها و وسوسه‌هایی که در آن زمان وجود داشته به نوعی دیگر در زمان حال نیز وجود دارد تا مخاطب فکر نکند که امکان چنین وسوسه‌های دیگر وجود ندارد. 
 
وی درباره منابعی که در کار‌هایشان استفاده می‌کنند، چنین توضیح داد: تفاسیر قرآن و احادیث ائمه بزرگ‌ترین و بهترین منابعی است که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم. برای مثال من برای نمایشگاه قرآن کاری با محوریت سوره «فتح» انجام دادم. در این کار من چند تفسیر قرآن را محور قرار دادم تا به بهترین برداشت برای کارم دست یابم. 
 
این کارگردان نمایشگاه‌های مفهومی در پاسخ به این پرسش که محورهای دیگر در کارهای وی چه موضوعاتی است، گفت: ما نمایشگاه‌هایی با محوریت اتقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنگ نرم برگزار کرده‌ایم که در آن به انحای مختلف موضوعات اسلامی مورد توجه قرار گرفته است، هرچند معتقدم در آن کار‌ها نیز برداشت‌های قرآنی به وفور قابل مشاهده است، البته اگر به ما امکانات لازم داده شود، قادریم به حوزه‌های دیگری هم بپردازیم که در آثار سینمایی بسیار مغفول مانده است. 
  
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: متاسفانه حمایت از هنرهای جدید به شکل خوبی انجام نمی‌شود، به نحوی که فضا برای کار کردن ما هرساله محدود‌تر می‌شود. برای همین می‌بینیم از یک فضای ۲۰۰ متری به فضاهای زیر ۱۰۰ متر رسیده‌ایم، اما به هر حال ما سعی خود را می‌کنیم به هر شکل ممکن کار خود را انجام دهیم تا بتوانیم تاثیرگذاری لازم را داشته باشیم. 
 
این کارگردان نمایش‌های مفهومی در پاسخ به پرسش پایانی مبنی بر این‌که در نمایشگاه «روزگار شقایق‌ها» تا چه حد به بحث وحدت مسلمانان توجه شده است؟ تصریح کرد: این موضوع یکی از اصول اولیه در کارهای ماست با این تذکر که بحث وحدت مسلمان‌ها به این معنا نیست که ما برخی از حقایق را نشان ندهیم، اما سعی می‌کنیم در کارمان به هیچ وجه توهینی انجام نشود.
مطالب مرتبط
نظر شما