چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۸
کد خبر: ۸۱۱۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
رضا برجی در نشست باشگاه مستند فرهنگسرای انقلاب اسلامی عنوان کرد:
رضا برجی مستندساز گفت: این اقدام مستندسازان جوان با که کمترین امکانات به عراق رفتند و دل به حادثه زدند قابل تقدیر است در حالی که وظیفه اصلی برای به تصویر کشیدن این نوع رویدادها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، رونمایی و اکران فیلم مستند «بدون مرز عشق 3» ویژه اصحاب فرهنگ و رسانه با حضور سیدهاشم موسوی، تهیه کننده، وحید فراهانی، کارگردان و و رضا برجی مستند ساز پیشکسوت کشورمان در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای مراسم فیلم مستند «بدون مرز عشق 3» برای حاضرین به نمایش درآمد و پس از آن رضا برجی عنوان کرد:  اگر سازنده این مستند ادعای ساخت اثری پیرو مستندهای شهید آوینی به نام «مستند اشراق» را دارد، به هیچ عنوان این فیلم با مستند اشراق شهید آوینی نزدیک نبود و فاصله داشت.

وی افزود: متاسفانه با این اطلاعات می شد یک فیلم مستند شاهکار خلق کرد ولی این کار انجام نگرفته است و می توانستند قدری با تصاویر گرفته شده و راش ها بازی کنند تا فیلم شکل و سامان بهتری بگیرد اما شاهکار اصلی رفتن این بچه ها به عراق برای ضبط این مستند بوده است.

مستند سازان «بدون مرز،عشق 3» به قلب حادثه زدند

این مستندساز با بیان این که از غربت سینمای جنگ همین بس که تعداد کسانی که کار جنگی می کنند خیلی کم است، گفت: این اقدام مستندسازان جوان با که کمترین امکانات به عراق رفتند و دل به حادثه زدند قابل تقدیر است در حالی که وظیفه اصلی برای به تصویر کشیدن این نوع رویدادها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما است.

رضا برجی یادآور شد: هنگامی که از تلویزیون کشورمان هیچ چیزی در مورد داعش پخش نمی شود باید مستندسازانی با امکانات اندک به عراق سفر کنند و این تاسف بار است.

وی اظهار داشت: تلویزیون ما و واحد مرکزی خبر ما با بحران مواجهه است چرا که نمی توانند بحران های منطقه ای را به مردم نشان دهند. این مستندسازان جوان با همه ضعف هایی که فیلمشان دارد کاری کارستان انجام دادند. من می دانم که آنان با فقر امکانات به این سفر رفتند همان طوری که من 20 سال قبل با سختی و کمترین امکانات برای نشان دادن بحران کشمیر که 40 سال از بحران آن می گذشت و تلویزیون ایران هیچ گزارشی از آن پخش نکرده بود برای مستند سازی به این منطقه رفتم. 

وی ادامه داد: همچنان بعد از 20 سال این مستندسازان جوان هم مثل من با این حد از امکانات روبرو هستند و این یک فاجعه است. اگر هزینه دوربین و امکانات این مستندسازان را برای ساخت این فیلم محاسبه کنیم بیش از 2000 دلار نخواهد شد این درحالی است که فقط پوتین یک سرباز امریکایی بیش از 1500 دلار ارزش دارد.

این مستندساز پیشکسوت ادامه داد: همان طوری که عرض کردم مستندسازان جوان با ضبط این تصاویر کار بزرگی انجام دادند در حالی که مجری اصلی و غایب این گونه مستندها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلویزیون است.

رضا برجی با اشاره به نریشن فیلم گفت: نریشن فیلم خیلی بد بود صدای چهچه ای که در فیلم شنیده می شود که شبیه بلبل است در واقع  صدای بلبل نیست بلکه صدای تیر تک تیراندازهای داعش است و ای کاش نریشن به این موضوع اشاره ای می کرد. معتقدم با وجودی که راش های زیادی در دست این مستندسازان جوان بوده اما در برخی جاها به نظر می رسد که بدون منطق این راش ها جمع بندی شده است و صحنه هایی مانند حضور فرمانده عراقی در بهشت زهرا(س) تهران، نباید در فیلم گذاشته می شد.

وی با اشاره به سقوط عراق به دست امریکایی ها گفت: ما روزی که عراق سقوط می کرد برای فیلمبرداری به این کشور سفرکردیم درحالی که ما فقط سه نفر از ایران بودیم اما کشور فرانسه فقط 65 خبرنگار در همین هتل داشت که روی هم رفته حدود 1000 خبرنگار فرانسوی درسراسر عراق وجود داشت و متاسفانه از سقوط بغداد جز راش هایی که ما گرفتیم هیچ راش دیگری وجود ندارد.

به گفته برجی 10 سال دیگر هر فریم از راش های فیلم مستند «بدون مرز عشق 3» ، حکم طلا را پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مونتاژ این فیلم دارای اشکال بود و نریشن آن می توانست خیلی زیباتر نوشته شود اظهار داشت : در حالی که بچه ها برای رفتن به عراق دل به دریا زدند اما در مونتاژ این دل به دریا زدن دیده نمی شود و یک جاهایی احساس می شود که تدوین گر راش برای کارکردن ندارد.

این مستند ساز با اشاره به مستند اشراق یاد آور شد: ما در مستند اشراق حق نداریم به مخاطب شوک وارد کنیم. چون این نوع نگاه در این مستند راهی ندارد بلکه فقط قصدمان آگاه تر کردن مخاطب است. ما در مستند اشراق نباید همه اش موشک و تفنگ نشان بدهیم این درحالی است که ما در این نوع مستند فقط با آدم ها سروکار داریم.


اولویت ما نشان دادن مجاهدین عراقی در مقابل داعش بود

سید هاشم موسوی تهیه کننده این فیلم هم در این نشست اظهار داشت: آقای برجی نکات خوبی را اشاره داشتند ما حدود 10 ماه قبل با بحث داعش مواجهه بودیم و می خواستیم که این موضوع را به تصویر بکشانیم. قبل تر می خواستیم به سوریه برویم که فضا برای رفتن مهیا نشد ولی برای عراق فضا مهیا تر شد و یکی از اهداف اصلی ما بحث انتقال مجاهدت هایی بود که در قبال جنایت های داعش از سوی رزمندگان عراقی صورت می گرفت . لذا اولویت اول به تصویر کشیدن هر آنچه که در دوربین ضبط می شد بود تا آیندگان منبعی از داعش درعراق داشته باشند و به این نیت رفتیم و طی 8 سفری که رفتیم هر بار با سناریوی بهتر می رفتیم و البته با کمترین تجهیزات.

وی در مورد نحوه ارتباط با نیروهای مجاهد عراقی گفت: من خودم تخصص در بحث بین الملل دارم و مسائل عراق را رصد می‌کردم و در مورد گروه هایی که در عراق مبارزه می کردند ارتباط داشتم و می خواستم ببینم کدام محورها در دست آن ها بود، بنابراین با پیش زمینه از فضای سیاسی و امنیتی عراق وارد این کشور شدیم. لذا ما یک سیر منطقی ده روزه را برای خودمان تعریف کردیم.


رفتیم که عشق و قدرت شیعه را به جهانیان نشان بدهیم

وحید فراهانی کارگردان فیلم نیز در این نشست گفت: ما با ساخت این فیلم ادعایی نداریم که خودی نشان بدهیم و بخواهیم جای پای شهید آوینی بگذاریم. ما خیلی دوست داشتیم که از طریق قانونی وارد عراق شویم اما نشد بنابراین خودمان تلاش کردیم که به این کشور سفر کنیم.

وی افزود: ما  خالی از ذهن به این سفر نرفتیم و رفتیم که عشق و قدرت شیعه را به جهانیان نشان بدهیم؛ اول می خواستیم روی کُردهای عراق کار کنیم اما دست و بال ما بسته بود بعد تصمیم گرفتیم یک گروه شیعه در حال مبارزه با داعش را نشان دهیم. این مستند سه گانه است که هر قسمتی که ساخته می شد ما بیشتر به قصه پردازی می پرداختیم.

وی با بیان اینکه من خودم هرگز جنگ را تجربه نکردم اما حس نزدیکی به این آدم ها داشتم؛ یاد آور شد: عراقی ها خیلی شباهت به رزمندگان ایران داشتند و مثل زمانی که بسیج در کشورما شکل گرفته بود در جنگ حضور داشتند.

رضا برجی در ادامه افزود : من دست این بچه ها را می بوسم به خاطر اینکه اتفاقی که باید سه سال قبل می افتاد این بچه ها انجام دادند و هیچ کسی هم از آن ها حمایت نکرد. باوجود آنکه مقام معظم رهبری بسیار بر امر فرهنگ تاکید می کنند اما انگار هیچ مسئولی این موضوع را نمی فهمد. اینکه بچه ها جرات کردند که به عراق سفر کنند من دست شان را می بوسم. شما به قلب حادثه زدید و این کار خوب است. خوشبختانه این فیلم بضاعت یک شاهکار را در خود دارد به شرطی که سازندگان بنشینند و یکی بود و یکی نبود برای آن بنویسند و قصه خودشان را از این واقعه بگویند.

در پایان این برنامه، باشگاه مستند فرهنگسرای انقلاب اسلامی از تهیه کننده و کارگردان «بدون مرز، عشق 3» و رضا برجی تقدیر کرد و میهمانان این مراسم تابلو یادبود این مراسم  را امضا کردند و پس از آن با مخاطبان نشست عکس یادگاری گرفتند.

مطالب مرتبط
نظر شما