چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۱
کد خبر: ۸۱۲۹۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
اسدالله شعبانی، شاعر، نویسنده گفت: شباهت‌های بسیاری بین افسانه‌های شهرها و کشورهای مختلف وجود دارد که نشانگر روایت‌های مختلف به وجود آمده از آن روایت‌هاست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اسدالله شعبانی با معرفی کتاب «قصه‌های امشب» و بیان نکاتی از تاریخچه قصه گویی، شنبه 19 اردیبهشت، در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب در سالن فرهنگسرای کتاب برگزار شد.

شعبانی بعد از سلام و احوالپرسی و ابراز علاقه نسبت به کودکانی که با کتاب پیوند عمیقی دارند، به بیان نکاتی از تاریخچه قصه گویی در سرزمین های مختلف پرداخت و گفت: از قدیم مردم دور هم جمع می شدند تا داستان ها و افسانه های مختلف را برای یکدیگر و بچه هایی که دور کرسی نشسته بودند، تعریف کنند.

وی ادامه داد: بزرگترین نویسنده ها و شاعران ما قصه پرداز بودند. مولوی یکی از بزرگترین اندیشمندانی است که مثنوی او مملو از حکایت های عبرت انگیزاست.

صاحب مجموعه شعر «ای میهن من ایران» با اشاره به شباهت های بین افسانه های شهرها و کشورهای مختلف گفت: قصه «ماه پیشانی» افسانه ای ایرانی است که با قصه سیندرلا شباهت‌های زیادی دارد. این موضوع نشان می دهد در گذر زمان روایت‌های مختلفی از این دو قصه به وجود آمده است. در حقیقت در سرزمین‌های مختلف قصه‌گوهایی بودند که به روایت قصه می‌پرداختند. بچه‌های ما می‌بایست با شنیدن قصه‌ها پدر و مادرها با مردم و سرزمینشان آشنا شوند و آن را دوست داشته و از آن مواظبت کنند.

شعبانی افزود: قصه ها و افسانه ها نه تنها پندآموز حتی سرگرم کننده و تخیل برانگیز نیز است که برای هر قصه و افسانه ای همانند انسان تاریخچه ای وجود دارد که این افسانه ها در مدت زمانی یا به هم درآمیخته و یا از هم جدا شده اند.

نشست‌های استادان قصه‌گویی همه روزه در دو نوبت صبح ساعت 10 و عصر ساعت 15:30 در محل فرهنگسرای کتاب واقع در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار می‌شود که ضمن آموزش قصه‌گویی برای کودکان به خواندن قصه‌ای برای مخاطبان می‌پردازد.

فرهنگسرای کتاب در مصلی امام خمینی(ره)، ضلع شرقی بلوار امام رضا(ع)، نبش خیابان هفتم واقع شده است.
نظر شما