شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۰
کد خبر: ۸۱۳۴۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
شهردار تهران در اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قول داد نمايشگاه سال آينده در يك فضاي بسيار مناسب 130 هزار متر مربعي در محل باغ كتاب تپه‌های عباس‌آباد برگزار شود.
به گزارش رسانه خبري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از ستاد خبری ششمین فرهنگسرای کتاب، دکتر محمدباقر قالیباف در اين مراسم گفت: روز بعثت، روز بعثت کتاب و فکر و خواندن و نوشتن است و پایان یافتن بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران را با روز بعثت به فال نیک می‌گیریم. بحث آگاهی و آگاهی بخشیدن به جامعه مهم‌ترین رسالت کسانی است که در مسیر قرآن و اهل بیت حرکت می‌کنند. همیشه این را می‌پرسیم که چرا معجزه پیامبر اکرم(ص) کتاب بود و چرا ایشان مانند دیگر پیامبران معجزه‌هاي دیگر نداشتند؟ کتاب و خواندن مهم‌ترین اثری است که در زندگی انسان و تاریخ بشریت جاودانه می‌ماند. خواندن است که انسان را بدل می‌کند به اشرف مخلوقات و این مسیر انسان را به رستگاری می‌رساند.

وی افزود: در جامعه ما که اینقدر قرآن و عترت مهم است، مهم‌ترین تحول فرهنگی خواندن و کتاب است. پیامبر این امر را بین ما انسان‌ها و مسلمانان گذاشت تا به آن تاسی کنیم. اگر به اهل بیت اعتقاد داریم، باید آشناتر و عمیق‌تر به این مهم پی ببریم که معمای مهم هستی و راه رستگاری از همین جاست. زحمت شما چنین آثار ماندگاری دارد. هر کتابی که در این مسیر حرکت کند، چنین تحول اساسی مهمی در زندگی انسان خواهد گذاشت.

شهردار تهران با اشاره به کتاب «ولایت فقیه» حضرت امام خمینی(ره) گفت: این کتاب تحول عظیمی در این مقطع از تاریخ بشریت در مبارزه با استبداد و استعمار و ظلم و ستم به وجود آورد. در این شرایط حساس که به تعبیر مقام معظم رهبری در یک پیچ تاریخی قرار داریم، در حوزه اقتصادی در تحریم هستیم و در تهاجم فرهنگی به سر می‌بریم، تکلیف به ما مضاعف می‌شود تا در بحث آگاهی‌بخشی در جامعه و عمق بخشیدن به آن، بیشتر به حوزه کتاب و کتابخوانی بپردازیم.

قالیباف در ادامه بیان کرد: پیشرفت کشور در گرو دانایی است. این پدیده مهم فرهنگی هر سال ما را در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند. تاسف می‌خوریم که سرانه مطالعاتی در کشور ما پایین است. کودکان و نوجوانان و دانش‌آموزان ما کتاب را با ترس و استرس می‌خوانند و مهمترین جشن آنها برای فرارسیدن تابستان جمع کردن کتاب‌هاست تا از آن راحت شوند. کتابخوانی یک رفتار آموختنی است که خصوصا برای کودکان و نوجوانان باید تلاش کنیم آن را درونی کنیم. این امر، بستگی به خانواده و سیاستگذاری‌های کلان دارد که می‌تواند در این رفتار موثر باشد.

وی در ادامه افزود: تالیفات در حوزه کودکان و نوجوانان هر سال یک سیر نزولي دارد و میزان تالیفات خارجی افزایش می‌یابد که این به معنای فاصله گرفتن از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است. در طی سال 1385 تا 1425 قریب به 60 تا 70 درصد از جمعیت کشور افرادی هستند که بین 15 تا 65 سال دارند. پس بزرگ‌ترین اتفاق ممکن باید در این سال‌ها رخ دهد.

شهردار تهران ادامه داد: سال 58 حدود یک هزار و 800 عنوان کتاب داشتیم ولی سال 93، بیش از 70 هزار عنوان کتاب منتشر شده است. به نظر می‌رسد یک چالش جدی در این میان وجود دارد. زیرا آمار ناشرین بیش از 3 برابر آمار کتابفروشان است. در حوزه نشر تولید وجود دارد ولی در حوزه مصرف دچار اشکال هستیم. مهم‌ترین نکته، تولید و توزیع و ترویج است که باید در مسیری باشد که سیاست‌های کتاب و کتاخوانی را در کشور اصلاح کند. آمار نشان می‌دهد حدود 70 درصد از چرخه تولید کتاب در تهران می‌گذرد. این قطبی بودن یکی از چالش‌های جدی ماست.

وی ضمن اشاره به افزایش 50 درصدی فروش کتاب در سال جاری گفت: اکنون حداکثر 1200 کتابفروشی در تهران وجود دارد ولی تعداد مغازه‌های فروش لوازم آرایشی در تهران به حدود 5900 باب می‌رسد. در طی سال چرخش مالی در حوزه نشر 800 میلیارد است و در حوزه لوازم آرایشی به 20 هزار میلیارد می‌رسد. به نظر می‌آید ما واقعا با چالش‌های جدی مواجه هستیم که با سیاست‌های انقلاب اسلامی و فلسفه بعثت فاصله زیادی دارد. حال چطور ما حرف از فقر می‌زنيم وقتی سالانه 20 هزار میلیارد صرف لوازم آرایشی و عددی ناچیز صرف فرهنگ می‌شود؟

شهردار تهران افزود: هر جامعه‌ای برای پیشرفت نیازمند قدرت، ثروت، معرفت و منزلت است. جامعه‌ای می‌تواند در همه ابعاد پشرفت کند که بتواند این قدرت‌ها را به هم تبدیل کند، مانند تبدیل معرفت به منزلت. البته ما در این مورد هیچ برنامه‌ای نداریم. از شاخصه‌های جامعه اسلامی آن است که دو ویژگی فقر و تکاثر را نداشته و دو ویژگی تعلیم و تکریم را داشته باشد. من خدمتگزار شهرداری تهران هستم و بخشی از این این بار سنگین بر عهده شهردار تهران است.

قاليباف گفت: در بحث کودکان و نوجوانان، 12 سال متوالی است نمایشگاه «یاد یار مهربان» را با اولویت تجهیز کردن کتابخانه‌های مدارس برپا و در این مسیر حدود 40 میلیارد تومان به مدارس کمک کرده‌ایم. حتی در مقطع ابتدایی در کلاس اول و دوم نیازمند کتابخانه کلاسی هستیم و ما برای این کار، چند میلیارد هزینه کرده‌ایم. بیش از 8 میلیون جلد کتاب در مدت این 12 سال گذشته به مدارس داده‌ایم. امروز 380 کتابخانه در مجموعه شهرداری شهر تهران وجود دارد و بیش از 70 کتابخانه شبانه‌روزی در تهران  فعالیت می‌کند. محیط اين كتابخانه‌ها آنقدر مناسب و مهیاست که خانواده‌ها اجازه می‌دهند فرزندان دختر و پسرشان شب‌ها آنجا بمانند.

وی با اشاره به حوزه زیرساخت‌ها برای فرهنگ مصرف کتابخوانی افزود: امروز نمایشگاه بین‌المللی در شهر آفتاب با شرایط خوب ساخته شده و در شرف افتتاح است. محل نمایشگاه بین‌المللی همه نمایشگاه‌ها را پاسخگو بود غیر از نمایشگاه کتاب. تا امروز بیش از 700 میلیارد در شهر آفتاب سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. برای بحث درباره کتاب، مهم‌تر از همه باغ كتاب در تپه‌های عباس‌آباد است که نمایشگاهی دائمی است و کار آن نهایی شده است. فضای آنجا در شأن قلم و اندیشه و فرهنگ است. این نمایشگاه به گونه‌ای است که خانواده‌ها میل می‌کنند حتی هر هفته سراغ آن بروند، همانگونه که به بازار می‌روند.

قاليباف در پایان سخنان خود در مراسم اختتاميه بيست و هشتمين نمايشگاه كتاب تهران خطاب به وزير ارشاد و ديگر حاضران در سالن گفت: بیاید قول بدهیم سال آینده، بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در تپه‌های عباس‌آباد برگزار شود که فضایی 130 هزار متر مربعي و بسيار زیبا، متنوع و استاندارد دارد.
برچسب ها: فرهنگسرای کتاب
نظر شما