شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۷
کد خبر: ۸۱۳۶۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در برنامه کافه سوال
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شب گذشته با حضور در برنامه زنده کافه سوال شبکه دو سیما، به سوالاتی در حوزه کتاب و فرهنگ مطالعه پاسخ داده و گفت: حاضریم بودجه ای را به پژوهشکده و یا دانشگاهی بدهیم که پژوهش جدیدی انجام بدهد که همه بدانند سرانه مطالعه در کشور ما در حد 2 تا 3 دقیقه نیست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی که در برنامه زنده کافه سوال شبکه دو حاضر شده بود، با اشاره به رشد ۵۰ برابری دانشجویان طی ۳۵ سال بعد از انقلاب گفت: سال گذشته ۷۳ هزار عنوان کتاب منتشر شد که تعداد مجموع کتاب های منتشره از ابتدای انقلاب را به ۹۸۰ هزار عنوان کتاب رساند. از طرفی تعداد دانشجویان را در نظر بگیرید؛ فقط در استان خراسان رضوی، اواخر دهه ۵۰ با جمعیت ۳ میلیون نفری، فقط ۵ هزار دانشجو وجود داشت اما در سال ۹۱ جمعیت استان به ۶ میلیون نفر ۲۵۰ هزار دانشجو رسید. یعنی جمعیت این استان دو برابر رشد پیدا کرده اما تعداد دانشجویان ۵۰ برابر شده است. مگر می شود این حجم دانشجو در کشور وجود داشته باشد و سرانه مطالعه ۲ یا ۳ دقیقه باشد؟
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با انتقاد از شیوه ارائه آمار سرانه مطالعه در کشور گفت: مطالعه فقط مطالعه کتاب چاپی خواندن نیست. مطالعه از روی ابزارهای دیجیتالی و غیرچاپی مطالعه نیست؟ در برخی کشورها حتی دیدن بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهرها هم سرانه مطالعه محاسبه می شود. مطالعه یعنی دانستن و دانستن فقط از طریق کتاب به دست نمی آید. خداوند در قرآن می فرماید «آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابرند؟» حتی بسیاری از پیامک هایی که مردم ما به هم ارسال می کنند جنبه اطلاع رسانی و دانستنی دارد.

پژوهش جدیدی انجام شود تا مطمئن شوید سرانه مطالعه پایین نیست 

وی افزود: روند فرهیختگی جامعه ما صعودی بوده و مردم ما بیشتر از قبل روزنامه و سایت می خوانند و تلویزیون می بینند و از طریق شبکه های ارتباطی به دانسته هایشان اضافه می شود. من نسبت به این آمار انتقاد دارم؛ چرا فقط مطالعه کاغذی و چاپی را در نظر بگیریم؟ اگر همین کاغذ اسکن شده در سیستم به صورت دیجیتالی خوانده شود، مطالعه نیست؟ مثل نسل های قبل، صرف مطالعه کاغذی نباید ملاک باشد، چون فضا عوض شده و دیگر مثل قبل همه چیز چاپی نیست.

صلاحی با انتقاد از ارائه آمار غلط در کشور اضافه کرد: مسابقه ای تعریف شده و ما فقط در حال تضعیف خودمان هستیم. جایی خواندم که نوشته بود «سرانه کار مفید در کشور فقط ۲۰ دقیقه است!» نمی دانم چطور محاسبه می کنند؟ معلمی که ۶ ساعت از صبح سر کلاس درس می دهد فقط ۲۰ دقیقه کار مفید می کند؟ نانوایی که از ۵ صبح تا ۱۲ ظهر و از ۴ عصر تا ۱۰ شب پای تنور نان می پزد، فقط ۲۰ دقیقه کار مفید می کند؟ چرا خودمان را تضعیف کنیم؟ این چه آماری است؟ ۱۵ هزار کارگری که سه شیفت، از ۱۷ اسفند تا ۱۳ فروردین بوستان یاس را آماده استفاده کردند، این ده ها هزار نفری که پل صدر را ساختند، فقط ۲۰ دقیقه کار مفید کردند؟
 
محمود صلاحی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش استقبال مردم از نمایشگاه کتاب امسال یادآور شد: باید مکان برگزاری نمایشگاه مناسب باشد. دیروز در اختتامیه با وزیر ارشاد و شهردار تهران توافق شد که سال آینده مکان اصلی برگزاری نمایشگاه آماده شود. بنده هم از وزیر محترم ارشاد درخواست کردم دو هفته دیگر از شهر آفتاب بازدید کنیم تا ایشان در جریان روند آماده سازی آنجا قرار بگیرند. تا همین امروز حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای آماده سازی این مکان در جنوب تهران هزینه شده و در ساخت شهر آفتاب، به لحاظ تجهیزات و وسعت، ما در بین ۵ کشور برتر دنیا قرار داریم.
 
وی افزود: فقط یک سالن این نمایشگاه، ۶۵ هزار مترمربع وسعت دارد. همه چیز استاندارد طراحی شده و حتی در داخل شهرآفتاب، هتل ۴ و ۵ ستاره و هتل آپارتمان پیش بینی شده است. ایستگاه مترو نمایشگاه هم به امید خدا تا سه ماه آینده افتتاح می شود و از سراسر تهران مردم می توانند با مترو به نمایشگاه بروند. برای خودروهای شخصی هم پارکینگ ویژه ای پیش بینی شده و قرار است با چندصد دستگاه ون، مردم در داخل محوطه نمایشگاه جابجا شوند. این آمادگی وجود دارد که سال آینده نمایشگاه کتاب تهران در محل اصلی خود یعنی در شهر آفتاب برگزار شود.

محمود صلاحی با اشاره به پروژه های بزرگ مدیریت شهری تهران در حوزه های فرهنگی و هنری گفت: در تپه های عباس آباد، هفت پروژه دیگر در آینده به بهره برداری خواهد رسید. یکی سینمای پانوراما که بزودی آماده می شود و بین باغ موزه دفاع مقدس و مصلی امام خمینی(ره) قرار دارد. در کنارش باغ کتاب در ۱۱۰ هزار مترمربع مساحت کل و ۶۵ هزار مترمربع فضای مسقف با تمام امکانات با دستور شهردار تهران آماده خواهد شد و به امیدخدا نمایشگاه دائمی کتاب تهران را در آنجا خواهیم داشت.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاکید کرد: هر موقع امکانات فراهم شود، آن موقع می توان برآوردی جامع از حضور مردم را در نظر گرفت و ملاک قرار داد. اگر ماشین جای پارک نداشته باشد و مردم مسافت زیادی را بخواهند پیاده روی کنند، مسلماً استقبال کاهش پیدا می کند. مصلی برای امر دیگری ساخته شده و قرار بوده مردم نماز جمعه و مناسبت های مذهبی را در آنجا داشته باشند. همین ساخت غرفه ها و بعد تخریب شان، بسیار هزینه بر و پردردسر است. می گویند چرا غرفه های غذافروشی شلوغ بود؟ معلوم است که وقتی برای ۴ هزار غرفه کتاب‌فروشی، تعداد کمی غرفه غذا فروشی وجود داشته باشد، بسیار شلوغ می شود. مشخص است اگر شما جایی ۴ هزار غرفه غذا فروشی و تعداد محدودی کتاب فروشی بگذارید، کتاب فروشی ها شلوغ تر می شوند.

وی ضمن توصیه به کتابخوانی و اهمیت کتاب در دین اسلام یادآور شد: کتاب همه ما را ارتقا داده است، ما چقدر کتاب را ارتقا دادیم؟ همه مردم، اساتید، پزشکان، روزنامه نگاران؛ کتاب شما را رشد داد، شما چقدر کتاب را رشد دادید؟ می خواهید رشد و ارتقا بدهید؟ شبی نیم ساعت کتاب بخوانید. البته که در همین نیم ساعت هم باز ، کتاب هم شما را رشد می دهد.

صلاحی با اشاره به مشکلات حوزه نشر و کتاب در کشور، به ارائه راه حل های شهرداری تهران برای حل این مشکلات پرداخت و گفت: در دنیا به طور میانگین برای هر ناشر، سه کتابفروشی وجود دارد؛ این آمار در ایران برعکس شده است. در مقابل هر کتابفروشی 3 ناشر داریم؛ یعنی تولید کننده بیشتر از عرضه کننده است. برای این مشکل هم باید فکری کرد. ویترین کتاب کم است. زمانی سینمایی ها می گفتند صندلی سینما کم داریم. الان به خصوص در تهران این وضع مناسب شده و کسی نمی گوید صندلی سینما نداریم. ولی کتاب، جایی برای عرضه می خواهد. آن قدر کتابفروشی کم داریم که خیلی از کتاب ها، فرصت اینکه در ویترین قرار بگیرند را ندارند.

وی افزود: تیراژ کتاب خیلی پایین آمده؛ تیراژ باید افزایش پیدا کند و چاره حل مشکلش هم افزایش تعداد کتابفروشی هاست. دکتر قالیباف دستور دادند شرایطی در شهر تهران فراهم شود که امکان عرضه کتاب و ایجاد کتابفروشی تسهیل بشود تا ویترین کتاب ها بیشتر بشود. البته تبلیغ کتاب ها هم باید بیشتر شود. یکی از کارهای بزرگ شهرداری تهران بحث نگارخانه ای به وسعت تهران بود. باید چنین کاری برای کتاب هم انجام شود. من با مدیرعامل سازمان زیباسازی هم صحبت می کنم، تا به امید خدا به‌زودی یک حرکت فرهنگی بزرگ مانند نگارخانه ها، برای بحث کتاب در تهران داشته باشیم. البته ما نمایشگاه یاد یار مهربان و باز باران را هم داریم که هر ساله موسسه نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می کند که بن رایگان به مدارس می دهیم که کتاب های مورد نیاز دانش آموزان تهیه شود. شهردار تهران می گفتند که وجود کتابخانه برای هر مدرسه کافی نیست، به حضور کتاب در کلاس ها فکری کنید.

این مدیر فرهنگی ضمن آرزوی سالی پربار برای کتاب اضافه کرد: تعداد کم کتابفروشی ها به این معنی نیست که تعدادشان کافی است. بعضی از کتابفروشی های تهران، چون خوب عمل می کنند، خیلی خوب هم فروش دارند. ما برای فروش بالا، باید شرایط را هم فراهم کنیم. البته که باید عرضه بیشتر شود، در کنارش تقاضا را هم باید افزایش بدهیم. این وظیفه رسانه، منابر، تریبون ها، اساتید دانشگاه و علما است که فرهنگ سازی کنند و تقاضا را زیاد کنند. شرایط عرضه هم باید تسهیل شود. وزیر ارشاد می گفتند می توانند با یک تعامل خوب با شهرداری تهران، به این فضا کمک کنند تا سال ۹۴ سال خوب و پرباری برای کتاب باشد.
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ناشران ما دغدغه های زیادی دارند؛ یکی تعداد کم کتابفروشی ها و دیگری گرانی کاغذ؛ یکی از اولویت های ما بعد از معیشت مردم باید یارانه کاغذ باشد. رواج کتاب می تواند بسیاری از مشکلات فکری و روحی و روانی جامعه را کم کند. هر چه تولید، عرضه و فروش و مطالعه کتاب بیشتر شود، هرم فرهیختگی جامعه هم بالاتر خواهد رفت.

وی افزود: ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۸۰ کتابخانه داشتیم و ۲۹۰ کتابخانه دیگر، در سطح شهر وجود داشت. با دستور شهردار تهران طی یک ماه آینده این کتابخانه ها با مدیریت متمرکز در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران زیرنظر این سازمان قرار خواهد گرفت تا بتوانیم در ایام خاص مثل کنکور ساعت کار را افزایش بدهیم تا مردم بتوانند بیشتر و بهتر استفاده کنند. کتابخانه های شبانه روزی هم بررسی می شود و به امید خدا تعدادشان افزایش پیدا خواهد کرد.

صلاحی در پایان با اشاره به فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه امسال گفت: ما امسال در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای نمایشگاه کتاب فرهنگسرای کتاب را تعریف کردیم که در ۱۲۰۰ متر مربع برگزار شد و ۵۰ غرفه داشت و با استقبال خوبی هم برخوردار شد. روزی ۱۰ تئاتر زنده و رایگان روی صحنه می رفت و صندلی هم برای مردم وجود داشت. بیش از ۴۰ هنرمند هم برای مردم کتابخوانی کردند که به نوعی خودش فرهنگسازی بود.
نظر شما