دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۷
کد خبر: ۸۱۴۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
دکتر عبدالقادر پریز، در پنل تخصصی همایش ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی مطرح کرد:
نخستین پنل تخصصی همایش ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی به ریاست دکتر حسن بلخاری قهی، عصر روز دوشنبه ۴ خرداد، با ارائه ۴ مقاله در سالن شماره ۱ مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین سخنرانی این پنل درباره «شناسایی نظام مسائل کیفیت در مساجد و معرفی ابزارهای مدیریت اثربخش» نوشته روح‌الله رازینی و کریم ابراهیمی بود که رازینی مسائل مختلفی را پیرامون افزایش کیفیت در مساجد بیان کرد. 
   
سخنرانی دوم این نشست «الزامات طراحی نظام ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و محصولات» بود. دکتر محمدرضا باقری، ارائه دهنده این مقاله، درباره هدف تحقیق خود گفت: ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و محصولات فرهنگی کشور یکی از پیش شرط‌های ضروری رشد و توسعه فرهنگی جامعه است. از آنجا که ارتقای فرهنگ جامعه نیز به نوبه خود موجبات پیشرفت در سایر نظام‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور را فراهم می‌آورد، از این رو ضروت پرداختن جدی به ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و محصولات فرهنگی اهمیت مضاعف می‌یابد. 
  
دکتر حسن بلخاری، ریاست این پنل را بر عهده داشت، نیز درباره نظریه‌پردازی گفت: در حوزه علوم انسانی یک نظریه‌پردازی داریم و یک نظریه‌زدگی. نظریه‌پردازی بهره گرفتن از تمام امکانات اندیشه‌ای برای تبیین یک معضل است. ولی در نظریه‌زدگی نه تنها مشکل حل نمی‌شود، بلکه فربه‌تر می‌شود. 
  
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در اندیشه اسلامی نسبت فرم و محتوا ذاتی است. نمی‌توان هر محتوایی را با هر فرمی بیان کرد. حال باید پرسید، آیا روشی که برای بیان ایده‌ها مطرح می‌کنیم، با محتوا هماهنگی دارد یا خیر؟ یک قاعده فیزیکی در تمام جهان یکسان عمل می‌کند ولی فرهنگ این گونه نیست. روش می‌تواند گاهی حتی معنا را منقلب یا معکوس نشان دهد. 
 
پس از آن دکتر عبدالقادر پریز، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، به ارائه سخنرانی درباره مفهوم «کیفیت در فرهنگ اسلامی (مبانی و مبادی)» پرداخت و گفت: مکتبی والا و متعادل است که به همه چیز در حد اعلی توجه دارد. در تعریف کیفیت اسلامی باید به دو عامل کسب رضای خدا و بندگان از طریق رعایت دو اصل «اتقان» و «احسان» اشاره کرد. اسلام در تمام شئون اجتماعی و زندگی به دنبال کیفیت است. رضایت خدا از طریق اتقان و احسان به اصول کیفیت منجر می‌شود. 
 
این پنل، با سخنرانی دکتر بهروز واعظی، درباره «تحلیل نقش کتابخوانی و مطالعه در جهان فرهنگ» به پایان رسید. 
 
دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این پنل دانشگاه عالی دفاع، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صدا و سیما، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و پژوهشکده باقرالعلوم بودند. 
 
سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی روز دوشنبه ۴ خرداد ماه گشایش یافت. در روز نخست و دوم این همایش پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود. این همایش روز سه شنبه ۵ خرداد به پایان می‌رسد.
نظر شما