چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۱
کد خبر: ۸۱۵۴۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
مهرداد اسکویی در نشست داوران بخش مستند جشنواره شهر:
مهرداد اسکویی معتقد است سرعت رشد و تغییرات شهر از هنرمندان پیشی گرفته است و امروز جامعه به فیلم های شهری نیاز اساسی دارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهرداد اسکویی، استفانو ساوونا (مدرس ایتالیایی سینما) و کلاوس اشتانبک مستندساز آلمانی یکشنبه شب در جشنواره فیلم شهر با حضور در نشست ویژه داوران بخش مستند جشنواره به ارائه توضیحاتی درباره سینمای شهری پرداختند.
 
مهرداد اسکویی دراین نشست با تاکید بر نیاز جامعه امروز به فیلم هایی درباره شهر اظهار کرد: با توجه به اینکه جامعه ما در حال حرکت از جامعه بیشتر روستایی به سمت جامعه بیشتر شهری است، لازم است در سینمای مستند به این گذار توجه و درباره آن فیلم‌هایی ساخته شود.
 
این مستندساز ادامه داد: اکنون به نظر می‌رسد که سرعت شهر در این گذر، رشد شهر، مهاجرت و نسبت شهر برای پیشرفت و گسترش از هنرمندان پیشی گرفته و ساخت و تغییرات شهری بسیار سریعتر از حرکت هنرمندان پیش می رود.
 
وی که پیش از این مستند «دماغ به سبک ایرانی» را درباره شیوع رفتاری خاص کارگردانی کرده، در ادامه این نشست اظهار کرد: همگام با رشد یک شهر، پدیده‌های مختلفی در دل آن رخ می‌دهد که از جمله این حرکات می‌توان به مسائلی مانند تجمل‌گرایی اشاره کرد.
 
عضو هیات داوران بخش مستند جشنواره شهر افزود: در انسان‌شناسی بدن اینگونه آمده است که چگونه محیط و روابط شهری بر رابطه افراد با بدن خود تاثیر می‌گذارد. کشور ما در زمینه جراحی بینی رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است. اینکه چگونه در کشوری با تاکید بر شرعیات انجام چنین عملی تا این اندازه رواج پیدا کرده، پرسشی بود که برای یافتن پاسخ آن تصمیم به ساخت فیلمی مستند گرفته و بر همین اساس وارد شهر شده و به تحقیق دراین باره پرداختم.
 
در ادامه این نشست، استفانو ساوونا داور ایتالیایی بخش مستند جشنواره شهر نیز به ارائه بخشی از تجربیاتش در ساخت فیلم های شهری پرداخت و گفت: در فیلمی که در این خصوص ساختم تصویر شهری شلوغ ارائه می شد؛ شهری که بیشتر به یک اردوگاه پناهندگان شباهت دارذ تا شهر چرا که فضایی پس از جنگ دارد.

این مدرس سینما همچنین عنوان کرد: در ساخت این فیلم تلاش بسیار داشتم که علاوه بر محیط شهری روابط انسانی را هم به نمایش در آورده و مورد توجه قرار دهم اما به هرحال داستان جنگ همه چیز و حتی روابط مردم با یکدیگر را متحول می کند. به عبارت دیگر جنگ تنها مربوط به ساختمانها نشده و نابودی آنها را در پی ندارد بلکه روابط انسانی را نیز متحول می کند.
نظر شما