شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۰
کد خبر: ۸۱۶۱۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
هنرمندان لهستانی شعرهایی از مجموعه «مولانا جلال‌الدین رومی، شعر، درگذرکلمات» را با گروه‌نوازی موسیقی دستگاهی ایرانی در فرهنگسرای ارسباران اجرا می‌کنند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کنسرت «قلب‌ها» بر اساس شعرهای مولانا با حضور هنرمندان لهستانی ماریوش کلوه (آهنگسازی، تنظیم، آواز، دکلمه، رباب، تنبور، سه تار)، آنا مارچینوفسکا(دف)، یاتسک ژبرو(نی) و هنرمند میهمان سیاوش عبدی(تنبک) توسط سفارت جمهوری لهستان در تهران جمعه ۲۲ خرداد ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
 
شعرهای بازآمدم، مرده بدم زنده شدم، آمد بهار جان‌ها، وه چه بی‌رنگ و بی‌نشان که منم، بنمای رخ، امروز چنانم، یار مرا و بیابیا دلدار از شعرهای مولانا در این برنامه اجرا می‌شود. 
 
در اجرای این کنسرت شعر مولانا توسط دکتر مارک اسموژینسکی از کتاب «مولانا جلال‌الدین رومی، شعر، درگذرکلمات» (انتشارات همینی،2008) تنظیم شده است که علاوه بر انتخاب واژه‌هایی زیبا و ارزشمند، ریتم و آهنگ را در این نوع شعر که اهمیت خاصی دارد حفظ می‌کند.
 
این پروژه به لطف همکاری زنده یاد دکتر مارک اسموژینسکی ایران شناس، مترجم ادبیات فارسی، استاد دانشگاه یاگلونی کراکف و همسرش هایده وام‌بخش اسموژینسکا فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی و استاد دانشگاه یاگلونی به وجود آمده است.
 
موسیقی‌ که همراه این کتاب به مخاطبان لهستانی ارایه شد شامل ترانه‌های فارسی و لهستانی مولانا با نام «قلب‌ها»ست که عناصر اصلی این موسیقی را سازهای سنتی خاورمیانه نظیر (تار، سه‌تار، تنبور، رباب، دف و نی) تشکیل می‌دهند و با ترانه‌ها و دکلمه شعر مولانا همراه است.
 
علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و یا با شماره‌های 20-22872818 تماس بگیرند.
مطالب مرتبط
نظر شما