چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۱
کد خبر: ۸۲۱۹۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
به همت فرهنگسرای اندیشه برگزار شد؛
دومین برنامه «سینما نوستالژی» به نمایش و نقد فیلم سینمایی «مهریه بی‌بی» اختصاص داشت، عصر دیروز با حضور عوامل و جمعی از علاقه‌مندان به سینما در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
دومین برنامه «سینما نوستالژی» که به همت فرهنگسرای اندیشه از نیمه‌های تیرماه امسال اجرا می‌شود، عصر دیروز؛ ششم مردادماه با نمایش و نقد فیلم سینمایی «مهریه بی‌بی» در حضور تعداد زیادی از علاقمندان به فیلم‌های سینمای ایران و عوامل آن، در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

فیلم مهریه بی بی به کارگردانی «اصغر هاشمی»، تهیه‌کنندگی «حسین زندباف» و بازی «سعید امیرسلیمانی»، مرحوم «پرویندخت یزدانیان»، «جهانبخش سلطانی»، «کمند امیرسلیمانی»، «محمود بصیری» و «علیرضا خمسه» در سال 73 ساخته شد و در همان سال به نمایش عمومی درآمد.  

اصغر هاشمی در ابتدای جلسه نقد و بررسی گفت: فیلمنامه این فیلم به پیشنهاد حسین زندباف؛ تهیه شد و سعی داشتیم مسایل اجتماعی در لایه‌های زیرین متن فیلمنامه گنجانده شود.
وی با تاکید بر استقبال کم نظیر بینندگان تلویزیون از فیلم، علت این اقبال را تهیه شدن این فیلم با عشق خواند و گفت: برای تهیه فریم به فریم این فیلم به زیبایی‌شناسی، نور، لباس و سایر مسایل دقت شده در حالیکه این موضوع، امروز با نگاه اقتصادی عوامل سینما جایگزین شده است.
خاطره‌بازی با «مهریه بی‌بی» در سینما نوستالژی
حسین زندباف با اشاره به ارزشمند بودن همکاری گروه در تهیه فیلم‌های دو تا سه دهه پیش گفت: برای تولید این فیلم‌ها هیچ سرمایه‌گذاری دولتی انجام نشد و تهیه فیلم به خاطر تلاش‌های عاشقانه و بی‌دریغ عوامل پیش رفت. علاوه بر این، بازیگرانی همچون جهانبخش سلطانی و پرویندخت یزدانیان در این فیلم سینمایی بازی نکردند؛ آنها این فیلم را زندگی کردند.
وی تاکید کرد فیلم های دوران مذکور از هیچ جا کپی‌برداری نشده و این خصوصیتی است که امروز آنقدرها در سینمای ایران رعایت نمی‌شود.
 
سعید امیرسلیمانی؛ یکی از بازیگران این فیلم گفت: برای شناسایی حالات یک فرد معتاد در فیلم مهریه بی‌بی تحقیقات گسترده‌ای انجام دادم و نتیجه آن، یکی از بهترین نقش‌های زندگی من از آب درآمد به طوری که هر بار در پاسخ به نقش‌های مورد علاقه‌ام، نام فیلم سینمایی مهریه بی‌بی و تجربه خود در آن را به زبان می‌آورم.
امیرسلیمانی افزود: حسن فیلم سینمایی مهریه بی‌بی انتخاب صحیح کارگردان و بازی یکدست بازیگران این فیلم بوده است.

امیرحسین لطفی؛ کارگردان فیلم روایت ناپدید شدن مریم که به عنوان منتقد در برنامه سینما نوستالژی فرهنگسرای اندیشه حضور یافته بود گفت: سینمای ایران در دهه 60 به یک اقیانوس عمیق شباهت داشت اما اکنون این سینما به اقیانوسی می‌مانَد که بیشتر از پنجاه سانتی‌متر عمق ندارد.
وی با اشاره به فشرده شدن فیلمسازی امروز گفت: ما قصه گفتن را فراموش کرده‌ایم درحالی‌که فیلم‌های سینمای دهه 60 و 70 قابلیت تعریف قصه داشتند به طوریکه بیننده را وارد دنیای فیلم می‌کردند.
وی با انتقاد از اعمال سلیقه‌های متعدد در شرایط فعلی گفت: دخالت بیش از حد در ساخت فیلم‌های سینمایی باعث توقف تولید فیلم‌ها می‌شود.
وی افزود: بازیگران در شرایط فعلی در چند پروژه مشغول به فعالیت هستند و تا زمانی که دستمزد خود را دریافت نکنند مقابل دوربین قرار نمی‌گیرند. علاوه‌ بر این فیلمسازان جوان سینمای ایران از تجربیات بزرگان این عرصه بی‌بهره مانده‌اند و علت نیز، عدم حضور این بزرگان در فضای فعلی سینمای ایران است.

سجاد نوروزی؛ رئیس فرهنگسرای اندیشه در انتهای این برنامه با اهدای هدایایی از عوامل سازنده این فیلم تقدیر کرد. وی در حاشیه برگزاری سینما نوستالژی گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این برنامه به شکلی است که فیلم‌هایی که یادآور خاطرات مردم در دهه 60 و 70 هستند در فرهنگسرای اندیشه نمایش داده شوند.
وی اضافه کرد هدف از اجرای برنامه سینما نوستالژی، نمایان شدن فاصله و گسستی است که میان سینمای گذشته و حال ایران به وجود آمده است. علاوه بر این، با برگزاری چنین برنامه‌ای  ضعف‌های احتمالی سینمای فعلی ایران نیز هویدا خواهد شد.

«سینما نوستالژی» یکی از برنامه های ماهانه فرهنگسرای اندیشه است که به صورت رایگان برای علاقمندان اجرا می‌شود. فرهنگسرای اندیشه هر ماه نمایش یک فیلم سینمایی روز ایران را نیز در برنامه خود دارد.

علاقه‌مندان به سینما برای حضور در برنامه‌های این فرهنگسرا می‌توانند به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه مراجعه کنند.
نظر شما