شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۰
کد خبر: ۸۲۵۵۲
|
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
در شب موسیقی ماه خراسانی در فرهنگسرای ارسباران:
ویژه‌برنامه شب موسیقی ماه خراسانی با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و اجرای زنده موسیقی توسط استادان آواز در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شب موسیقی «ماه خراسانی» با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونان، مدیران کل این سازمان و هنرمندان و استادان برجسته موسیقی کشور در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
 
محمود صلاحی ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) گفت: خدا را شاکرم که توفیق داد در چنین ایامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز از برگزاری این گونه مجالس و مناسبت ها بی‌بهره نماند.
 
وی با اشاره به فضیلت زیارت امام رضا(ع) گفت: خداوند توفیق داد چند سالی به عنوان استاندار خراسان رضوی افتخار خدمت به زائران امام علی بن موسی الرضا(ع)  را داشته باشم. این استان سالانه برای پذیرایی جمعیتی حدود 27 تا 30 میلیون نفر آماده می‌شود. مکه در اوجِ حضور حاجیان یعنی در ایام حج تمتع میزبان 3 میلیون حاجی است.
  
وی ادامه داد: در مشهد و برای پذیرایی از حجم زیادِ زائران همه چیز به استانداری ختم می‌شد و همه انتظارات از ما بود. گاهی در یک روز ۷ یا ۸ میلیون زائر واردِ مشهد می‌شد؛ شهری که خودش 3 میلیون جمعیت داشت.
  
صلاحی اضافه کرد: ائمه ما یک صلوات مخصوص دارند، اما امام رضا(ع) دو صلوات دارد، یکی خاص و دیگری عام؛ در صلوات عام امام رضا(ع) آمده است: ای خدا بر امام علی بن موسی الرضا(ع) درود فرست. او امامی است که هر کسی از خلایق را که بخواهی شاد کنی به وسیله او شاد می کنی و مومن و کافر هم نمی‌شناسد.
  
وی ادامه داد: کسانی مانند عثمان محمدپرست نوازنده خراسانی برای خدا می‌نواختند. عثمان با همان دوتارش توانست 80 مدرسه بسازد. این یعنی نواختن او برای خدا بوده است.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره توجه به موسیقی و برپایی این محفل بیان کرد: هنر و موسیقی هدیه خداوندی است که  آدمی را به یاد حیات ابدی، نشاط مردم، خداوند، طبیعت، احسان و نیکوکاری به یکدیگر می‌اندازد. موسیقی دل‌ها را شاد می‌کند و غم‌ها را می‌برد. ما باید در کنار هم بتوانیم با آرامش و البته آسایش زندگی کنیم. آرامش را روح‌های به خدا رسیده از ساز زیبا تا نقاشی قشنگ، از خط زیبا تا یک تئاتر خوب، از فیلم خوب تا یک دیالوگ خوب به دست می‌آورد. ما باید با ادبیات و شعر و موسیقی و هنر به آرامش برسیم.

محمود صلاحی در ادامه تاکید کرد: سازمان مصمم است که جلوه‌های زیبای هنری را کنار هم داشته باشد و استادان و پیشکسوتان هنری را تکریم کند. تا به حال برای مشفق کاشانی و طاهر خوشنویس برنامه‌های گرامیداشت برگزار کرده‌ایم و این روند ادامه‌دار خواهد بود.

باید با ادبیات و شعر و موسیقی به آرامش برسیم

علی جهاندار استاد برجسته آواز نیز در ادامه ضمن تشکر از برگزاری این محفل موسیقیایی گفت: در کشور ما استادان آواز زیادی هستند که بهتر است از آن‌ها یاد کنیم و آوازهایشان را بخوانیم. جوانان باید به خودشان زحمت بدهند که سراغ پیشینیان بروند و از آن‌ها یاد کنند. استادان ما قدرت آوازخوانی و حنجره خودشان را دارند و هر کدام شیوه مشخصی داشتند. 

جهاندار در ادامه سه آواز از سرآمدان موسیقی و آواز کشور خواند. بعد از جهاندار، محمدعلی کریمخانی قطعه‌ «ای حرمت» را در وصف امام هشتم خواند و گروه موسیقی آلاله کاشمر خراسان به اجرای موسیقی محلی در وصف امام رضا(ع) پرداختند.

حسن ختام برنامه شب موسیقی ماه خراسان نیز اجرای موسیقی‌ با آوازخوانی محمد معتمدی بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

مطالب مرتبط
نظر شما