چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۴
کد خبر: ۸۲۵۸۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
با حضور محمود صلاحی در فرهنگسرای انديشه
در مراسم «خادمين شمس» دكتر محمود صلاحی با اشاره به برنامه‌های سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در دهه كرامت گفت: فضيلت‌هاي فراواني درباره زيارت امام رضا(ع) بيان شده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ ویژه‌برنامه جشن و تجلیل از خادمان بارگاه رضوی با حضور خدام حرم علی بن موسی الرضا(ع) با عنوان «خادمین شمس»، عصر روز سه‌شنبه ۳ شهریور در فرهنگسرای اندیشه با حضور محمود صلاحی، رییس سازمان؛ حجت الاسلام حسن ناصری‌پور، سرپرست معاونت فرهنگی؛ امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان؛ منصور احمدلو، رئیس فرهنگسرای اندیشه؛ عباس جدیدی، حسین شمسایی، روح الامینی، محمد سهرابی و جمعیت فراوانی از علاقه‌مندان امام هشتم(ع) برگزار شد.
 
این مراسم با تلاوت قرآن حسین فردی و آوازخوانی استاد کریم‌خانی با شعر معروف «آمدم ای شاه پناهم بده» آغاز شد.

سجاد نوروزی، رئیس فرهنگسرای اندیشه، نخستین سخنران برنامه «خادمین شمس» بود که گفت: خاک پای خادمان امام رضا(ع) سرمه چشم‌های ماست.
 
وی با اشاره به این كه نام محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در فهرست خادمان آستان قدس رضوی جای داشته است، سخنان خود را به پایان برد. 
 
این مراسم با پخش كلیپی از كفشداران حرم رضوی ادامه یافت. سپس محمد سهرابی، شاعر، در شعری آیینی چنین خواند:
 
شد ز نام دگران گرچه مکدر گوشم
خورد از نام علی قند مکرر گوشم
هرکسی نام تو را برد شنیدم به دو گوش
می‌برد فیض زبان را دو برابر گوشم
گوش استاده‌ام از کودکی‌ام نام تو را
زان اقامه که ز لب ریخت پدر در گوشم
گوش چپ نیست كم از راست كه در میلادم
دو سری خورده می از نام علی هر گوشم

پس از آن خادمان امام رضا(ع)، پرچم حرم رضوی را برای تبرک به سالن فرهنگسرای اندیشه آوردند.
 
محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیگر سخنران این مراسم بود كه ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت میلاد امام رضا (ع) گفت: روایات زیادی در فضیلت زیارت همه ائمه وجود دارد. ولی زیارت امام رضا (ع) خاص است. امام رضا (ع) فرموده‌اند كه هر كس یک بار به زیارت من بیاید، سه بار به سراغ او می‌آیم و از او دستگیری می‌كنم. یک بار هنگام برانگیخته شدن از قبر. و یک بار هنگام عبور از صراط و بار سوم هنگام سنجیدن رتبه‌ها.
 
وی با طرح این پرسش كه چرا زیارت امام هشتم اینقدر ثواب دارد، گفت: یكی از رموز اهمیت زیارت امام رضا(ع) را باید در حدیث سلسله الذهب جست. دو حدیث وجود دارد كه عبارات آن به یكدیگر شباهت زیادی دارد. یكی آن حدیث كه می‌فرماید: ولایة علی بن ابیطالب حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی و بالاتر از آن این حدیث كه امام رضا (ع) به نقل از پدرانشان به نقل از جبرئیل برای مردم نیشابور می‌فرماید كه: کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها. این حدیث را در حالی امام رضا (ع) برای مردم نیشابور بیان می‌كنند كه حدود 120 هزار نفر اطراف ایشان جمع شده بودند و حدود 20 هزار نفر از این جمعیت فراوان قلم در دست داشتند تا فرمایش ایشان را در نیشابور بنویسند.
 
صلاحی با اشاره به اقدام‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دهه كرامت گفت: امسال در این روزهای مبارک برنامه‌های متعددی را در نظر گرفتیم كه برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: برپایی 22 فرهنگسرای زیارت، شب موسیقی ماه خراسانی در فرهنگسرای ارسباران، تجلیل از خادمین شمس، شب شعری با نام حریم آهو.

پس از آن، در بخش تجلیل از «خادمین شمس» از آقایان محمدرضا شفیعی، محمد طلوع‌زرین، حاج حسین فرحی، حاج محمدعلی حسن‌پور مطلق، حاج سعید حقانی، حاج محمدمهدی سعیدی‌نژاد و پیر غلام حاج محمد اكبرزاده قدردانی شد. هشتمین نفر این گروه، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود كه نام وی در فهرست خادمان حرم رضوی نیز ثبت شده بود. صلاحی جایزه خود را به پسر نوجوانی به نام رضا هدیه و برای او و خانواده‌اش سفر دو روزه به مشهد مقدس فراهم كرد.

پس از آن اسامی منتخبان قرعه‌كشی سفر زیارتی مشهد مقدس كه هدیه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود، اعلام شدند.  
 
این برنامه با اجرای زنده موسیقی علیرضا قربانی به پایان رسید.

مطالب مرتبط
نظر شما