چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۰
کد خبر: ۸۲۹۴۴
|
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
باشگاه انیمیشن رسانه با برگزاری نخستین نشست نقد و بررسی یکی از برترین پویانمایی‏‎های روز جهان، فعالیت خود را با حضور استادان، هنرجویان و علاقه‌‏مندان این حوزه آغاز کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین نشست باشگاه انیمیشن رسانه، به نمایش و نقد و بررسی فیلم «آواز دریا» به کارگردانی «تام مور» و نامزد دریافت اسکار بهترین انیمیشن ٢٠١۵ اختصاص پیدا کرد. 
 
در ابتدای این نشست، سیدعلی احمدی رییس فرهنگسرای رسانه با ابراز خوشحالی از راه‎اندازی کانون و محفلی برای پرداختن به فیلم‌های پویانمایی و ایجاد فرصتی برای دنبال کردن این هنر با نگاهی حرفه‎ای و موشکافانه‏‌تر، گفت: تا کنون محفلی به این صورت برای پرداختن و نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی در حوزه پویانمایی وجود نداشت و خوشحالیم توانسته‎ایم با امکاناتی که در اختیار داریم، این فرصت را برای متخصصان، هنرمندان و علاقه‌مندان انیمیشن فراهم کنیم. 
 
وی ابراز امیدواری کرد، این نشست‏‌ها بتوانند با پیگیری برنامه‏‌ها به صورت حرفه‎ای و قاعده‏‌مند موجب بالندگی و رشد این هنر شود. 
 
رییس فرهنگسرای رسانه اظهار داشت: این فرهنگسرا به همراه موسسه تصویر شهر، آمادگی دارد، امکانات لازم و در صورت نیاز سالن‎های بزرگتری را مانند تالار ایوان شمس را در اختیار باشگاه انیمیشمن بگذارد. ‌
 باشگاه انیمیشن رسانه به دنبال بالندگی هنر پویانمایی است
محمدرضا مقدسیان دبیر باشگاه انیمیشمن رسانه نیز در این نشست، گفت: این کانون پاتوقی برای فعالان و علاقه‏‌مندان هنر پویانمایی است تا بتوانیم در طول نشست‌هایی که برگزار خواهیم کرد، زمینه رشد و ارتقای دانش مخاطبان و اعضای باشگاه را در بخش‌های مختلف فرم، تکنیک، سبک‎‌شناسی، ایده و داستان‌پردازی و... فراهم کنیم. برهمین اساس در نشست‎‌ها تاکید بر حضور متخصصان و استادان داریم تا بتوانیم بحث‌های عمیق‎‌تر و کارشناسی‎تری را داشته باشیم. 
 
وی تصریح کرد: انتخاب فیلم‌ها برای این نشست‌ها نیز به گونه‎ای خواهد بود که به بررسی مجموعه فیلم‌های یک کارگردان یا یک سبک و یا دوره تاریخی مشخص بپردازد تا نشست‌هایی هدفمند و کاربردی را برگزار کرده و از این طریق مخاطبان و اعضا پس از برگزاری یک دوره از جلسات در پایان شناخت خوبی از هنر انیمیشن‌سازی کسب کنند. 
 
وی افزود: همچنین قصد داریم در کنار جلسه‎‌ها و نشست‌های نقد و بررسی هفتگی، کارگاه‌های آموزشی نیز با حضور استادان داخلی و بین‌المللی برگزار کنیم. 
  
در ادامه این نشست، انیمیشن سینمایی «آواز دریا» به کارگردانی «تام مور» پس از نمایش، با حضور مازیار فکری‎ارشاد منتقد سینما و احسان طاهری کارگردان، طراح و نویسنده مجموعه‌های انیمیشنی تلوزیونی، نقد و بررسی شد. 
 
طاهری در این نشست، فیلم «آواز دریا» را از نظر فرم بسیار تحت تاثیر انیمیشن ژاپنی «پونی» دانست و افزود: در هر دو فیلم شباهت‌های بسیاری از لحاظ فرم و شخصیت پردازی‌ها می‌بینم اما به نظرم پویانمایی «آواز دریا» موفقیت اثر میازاکی کارگردان ژاپنی فیلم «پونی» را ندارد. 
 
وی گفت: به طور معمول در داستان‌های اساطیری و محلی، خط و ربط‌های مشخصی وجود ندارد و به چرایی‌ها پاسخ روشنی داده نمی‌شود. اما در این اثر می‌بینیم که در جاهایی از فیلم توضیح‌‏هایی داده می‌شود اما در بخش‌هایی دیگر از داستان برای برخی اتفاق‏‌ها توضیح مشخصی داده نمی‌شود که این مخاطب را گیج و سرگردان می‌کند و می‌تواند مهم‌ترین نقد به این فیلم باشد. 
 باشگاه انیمیشن رسانه به دنبال بالندگی هنر پویانمایی است
مازیار فکری ارشاد هم در نخستین نشست نقد و بررسی باشگاه انیمیشن رسانه، گفت: کارگردانی ایرلندی فیلم، «تام مور» تا کنون دو اثر پویانمایی دیگر ساخته است که آن‌ها نیز همانند فیلم «آواز دریا» فولکولور و اساطیری است. 
 
وی ادامه داد: فرهنگ ایرلندی برخلاف تصوری که وجود دارد، بسیار به فرهنگ اروپای شمالی نزدیک است و با فرهنگ انگلیسی و بریتانیا متفاوت است. 
 
این منتقد سینما با اشاره پیشینه اسطوره‌ای این فیلم، گفت: کارگردان در این پویانمایی سعی کرده است با حال و هوایی مدرن، داستان اساطیری از ایرلند را روایت کند. در مورد تمام شخصیت‌های این فیلم پیشینه ادبی قوی وجود دارد که در این مورد می‌توان به «سلکی‌ها» به عنوان موجودی نیمی آدم نیمی «فُک» و یا ماک‎‌ها به عنوان مظهر خردمندی و دانش اشاره کرد.
نظر شما