دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۵
کد خبر: ۸۳۰۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
حسین مسافرآستانه، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاترشهر، برگزاری این رویداد را با توجه معظلات شهری و شهروندی ضروری دانست.
برگزاری جشنواره تئاترشهر ضروری استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسین مسافرآستانه گفت: برخلاف نظر بسیاری افراد که به تعدد جشنواره‌ در حوزه تئاتر اعتراض دارند به شدت از طرفداران برگزاری جشنواره در این حوزه هستم.

کارگردان «تمام صبح‌های زمین» افزود: در تجربیاتم شاهد بودم و برایم ثابت شده در جشنواره‌ها امکان و فرصت کار کردن به‌ویژه برای جوان‌ترها فراهم می‌شود. شاید بی‌اغراق بیش از ۷۰ درصد نیروهای تئاتری در جشنواره‌ها شناسایی شدند و توانستند به این حرفه وارد شوند. صرف شناسایی هم نیست، جشنواره‌ها اگر هدفمند باشد یک جریان فکری به وجود می‌آید. اما در روزگار ما، زمانی ۱۰ جشنواره برگزار می‌شود که فرقی با هم ندارند.
 
مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری توضیح داد: جشنواره تئاترشهر یکی از جشنواره‌های بسیار ضروری است. فاکتورهای برگزاری و داوری این رویداد متفاوت است. در جامعه شهرنشینی با موضوعات خاصی سروکار داریم که در هیچ جشنواره‌ای دیگری دست مایه تئاتر قرار نمی‌گیرد. مسایلی که انسان در زندگی با آن‌ها مواجه است در ارتباط اجتماعی به ویژه شهروندی توسط هنری قابل بازگویی نیست جز در جشنواره تئاترشهر.
 
عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاترشهر ادامه داد: در زندگی روزمره با معظلاتی روبه‌روییم که اگر سرجای خود باقی بماند بخشی از تخریب روحی و روانی مردم جامعه را به همراه خواهد دارد. تئاتر بهترین هنری است که با ساده‌ترین زبان ولی به زیبایی و تاثیرگذار می‌توان از این معظلات سخن گفت. به نظرم تمام مراکز استان و شهرهای بزرگ می‌بایستی چنین جشنواره‌ای برگزار کنند. اگر می‌خواهند همیشه منتظر فاجعه نباشند بعد به آن بپردازند و از فاجعه‌های متعددی که در زندگی شهری با آن سر و کار داریم پیش‌گیری کنند.
 
مسافرآستانه با بیان این که جشنواره تئاترشهر با سرمایه‌گذاری اندکی می‌تواند نتیجه خوبی به همراه داشته باشد، تصریح کرد: یکی از معظلات اجتماعی به ویژه در جوامع امروز بحث مصرف آب به عنوان حیاتی‌ترین ماده زندگی است و همه به این موضوع واقفیم ولی چون برایمان فرهنگ نشده همه بی‌رویه از آن مصرف می‌کنیم. حتی در مقابل اعتراض دیگران واکنش منفی نشان می‌دهیم.
 
وی افزود: در جشنواره تئاتر خیابانی نمایشی با محوریت صرفه‌جویی در مصرف آب دیدم اثری بی‌کلام که از زیبایی و خلاقیت برخوردار بود. نمایش حسی را منتقل می‌کرد که فاجعه نبود آب و خطرات آن را احساس می‌کردید. فقط هنر است که می‌تواند این تاثیرگذاری را داشته باشد البته به شکل ویژه هنر نمایش است که این قابلیت را دارد.
  
چهارمین جشنواره تئاتر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ۲۶ شهریور تا ۲ مهر در ۱۴ سالن و مجموعه فرهنگی هنری شهر تهران برگزار می‌شود.

نظر شما