جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۹
کد خبر: ۸۳۱۴۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
استقبال گسترده شهروندان از طرح هم‌عهدی با شهدا
سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از استقبال بی‌نظیر مردم از طرح هم عهدی با شهدا خبر داد و گفت: این برنامه ساعت ۲۰:۳۰ روز ۳۱ شهریور آغاز شد و تا ظهر چهارشنبه، مردم تهران با ۲۳ هزار شهیدی که نامشان بر پلاک‌ها حک شده بود، پیمان بستند که نشان‌دهنده علاقه و غیرت زیاد مردم نسبت به آن‌ها است.
حجت الاسلام حسن ناصری‌پور در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: در برنامه‌های متمرکز سال جاری، یکی از اهداف ما در هفته دفاع مقدس گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس با نگاه به سبک زندگی آنان است. زیرا شهدا قله‌های رفتار انسانی هستند و عالیترین مدیریت را برای جان خویش داشتند. برنامه‌های «ضیافت ستارگان» و «هم عهدی با شهدا» در راستای این هدف اجرایی شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: یکی از وظایف ما آشنا کردن نسل جدید با نام و یاد و راه شهدا است. یکی از راهکارهای این سازمان برای دسترسی به این هدف، اجرای طرح «هم عهدی با شهدا» است که طی آن، برای هریک از ۲۳ هزار شهید شهر تهران، پلاکی تهیه و روی آن نام قطعه و ردیف محل دفن آن شهید حک شد. هر یک از شهروندان تهرانی می‌توانند با برداشتن یکی از پلاک‌ها با آن شهید هم عهد بشوند تا نه تنها بر سر مزار آن شهید حاضر شوند، بلکه در سبک زندگی خویش نیز با آن شهید هم‌عهد شوند و سیره زندگی آن شهید را نیز بشناسند و در زندگی خود عملی کنند. کنار هر پلاک نیز برگه‌ای قرار دارد که از طریق دریافت اطلاعات از هم‌عهدان، در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی با آنان در ارتباط خواهیم بود. چنین اقدامی موجب می‌شود تا حال و هوای خوبی بین مردم ایجاد شود و آن‌ها احساس کنند این شهیدان از آن خودشان است. چنین ارتباطی عامل ایجاد فضایی پاک و بی‌آلایش بین شهیدان و شهروندان شهر می‌شود.

وی درباره نحوه اجرای طرح هم عهدی با شهدا گفت: این برنامه با کمک معاونت‌های مختلف سازمان و مناطق ۲۲ گانه شهر و فرهنگسراهای تهران اجرایی شده است و در هفته دفاع مقدس در اماکن پرتردد ایستگاه‌هایی را برپا کرده‌ایم تا مردم به راحتی به پلاک‌ها دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم از این طرح افزود: این برنامه ساعت ۲۰:۳۰ روز ۳۱ شهریور آغاز شد و تا امروز ظهر مردم تهران با ۲۳ هزار شهیدی که نامشان بر پلاک‌ها حک شده بود، پیمان بستند. این استقبال نشان می‌دهد که مردم به شهدا علاقه‌مند هستند و غیرت زیادی نسبت به آن‌ها دارند.

ناصری‌پور افزود: اکنون تمام شهدای تهران یک هم‌عهد دارند و ما در حال تدارک انجام دور دوم این برنامه در هفته دفاع مقدس هستیم. چنین استقبالی موجب خوشحالی دوستان و البته ناراحتی دشمنان ما شده است. زیرا دشمنان درمی‌یابند که مردم عاشق راه شهدا هستند. البته، از طرفی، این استقبال موجب شد تا ما نیز به آرامش برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح هم‌عهدی با شهدا، به خصوص درباره کسانی که اطلاعاتی از زندگی آنان در اختیار نیست، چگونه می‌تواند در سبک زندگی شهروندان تاثیرگذار باشد، گفت: ما سامانه اطلاعات شهدا را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم که در صدد ارتباط بین هم‌عهدان با خانواده شهدا هستیم. علاوه بر آن از طریق ارسال پیامک، سبک زندگی شهدا را به اطلاع هم‌عهدانشان خواهیم رساند. این تعامل رفتاری و سرزدن‌ها به خانواده شهدا موجب ماندگاری سبک زندگی آنان می‌شود. البته برای برخی از شهدا نیز کتاب‌ها، فیلم‌ها و سی دی‌هایی تهیه شده است و ما امیدواریم از طریق بنیاد شهید این آثار را بین مردم بیشتر رواج دهیم تا سبک زندگی آن‌ها عملی شود.

وی افزود: اگر درباره سبک زندگی یک شهید اطلاعات کافی وجود نداشته باشد، امیدواریم که هم‌عهدان شهدا درصدد برآیند که چنین اطلاعاتی را به دست آورند و از آن استفاده کنند. ما از این هم‌عهدان حمایت خواهیم کرد.

ناصری‌پور با بیان اینکه طرح «هم عهدی با شهدا» به صورت مقدماتی در فرهنگسرای بام تهران در ماه مبارک رمضان انجام شد، و البته آن زمان من در سازمان حضور نداشتم، افزود: امیدوارم این طرح ادامه یابد چراکه در حقیقت ظرفیت دفاع مقدس و ایثار شهدا و رزمندگان بالا‌ترین ظرفیت فرهنگی است که هر چه بیشتر روی آن کار شود، شاهد منافع و برکات بیشتر آن خواهیم بود.

مطالب مرتبط
نظر شما