جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۳
کد خبر: ۸۳۱۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
محمدرضا الوند، استاد دانشگاه و نویسنده، می‌گوید: مسایل شهروندی به آموزش نیاز دارد و تئا‌تر قوی‌ترین راه برای فرهنگ‌سازی و رویایی با مردم بدون واسطه است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد رضا الوند که داوری بخش تئا‌تر خیابانی جشنواره را بر عهده دارد تاکید کرد: به عنوان فعال در حوزه تئا‌تر گفته‌ام وقتی شهرداری مسبب جریان‌سازی در سطح شهر‌ها می‌شود اتفاق مبارکی است. معمولا در حوزه تئا‌تر و جریان فرهنگی مفهوم شهروندی آن‌گونه که لازم است پشتیبانی نمی‌شود. 
 
وی با بیان اینکه تئا‌تر محلی برای نقد غیرمستقیم، هوشمندانه و سازنده است، ادامه داد: چند سال پیش در جریان فعالیت شهرداری عده‌ای انتخاب شدند تا با در نظر گرفتن جایگاه‌های عمومی در تمام محله‌های پر رفت و آمد آموزش داشته باشند که طرح خوبی بود چون بحث آموزش غیرمستقیم در سطح شهروندی را به همراه داشت. 

الوند با این توضیح که موضوعات زیادی در بحث شهروندی وجود دارد که باید بررسی شود، تصریح کرد: این مسایل شهروندی به آموزش نیاز دارد و تئا‌تر قوی‌ترین راه برای فرهنگ‌سازی و رویارویی با مردم بدون واسطه است. مفاهیم جشنواره تئا‌تر شهر نیز باید کاربردی و عملی باشد. 

وی با بیان اینکه برای برگزاری هر دوره جشنواره باید مشاوره‌های با هنرمندان و دست‌اندرکاران حوزه تئا‌تر صورت بگیرد تا موضوعات و مفاهیم شهروندی جهت‌یابی و بررسی شود، افزود: آثار تولید شده نیز پس از جشنواره در نقاط مختلف شهر اجرا شوند و با اتمام جشنواره نباید همه چیز فراموش شود تا دوره بعدی. 

این استاد دانشگاه جشنواره با این توضیح که جشنواره تئاترشهر می‌تواند استعدادهای فعال بالقوه را هدایت کند، اظهار داشت: در شهر تهران چندین دانشگاه تئاتری و آموزشگاه وجود دارد. خروجی این آموزشگاه‌ها استعدادهای پنهانی هستند اکه آن‌ها را نمی‌شناسیم. این موقعیت با وجود جشنواره تئاترشهر محیا است تا از این افراد در یک جریان مستمر دعوت کند درتولیدات آثار نمایشی مشارکت داشته باشند و با توجه به فراخوان نمایش‌های با محوریت مسایل و آسیب‌های اجتماعی تولید کنند. سپس آثار برگزیده در طول سال اجرا شوند. 

چهارمین جشنواره تئا‌تر شهرسازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ساعت 18:30 روز جمعه ۳ مهر ماه در فرهنگسرای اندیشه برترین‌های خود را خواهد شناخت.
نظر شما