چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۳
کد خبر: ۸۳۲۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
یادواره سرلشکر شهید مسعود منفرد نیاکی برگزار شد؛
امیر پوردستان فرمانده نزاجا معتقد است زمینه‌ای وجود ندارد که به طور صحیح بتوان از سربازان دوران دفاع مقدس تجلیل کرد و اگر تمامی امکانات بشر هم جمع شود نمی‌توانیم از یک کهنه سرباز تقدیر کنیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با هفته دفاع مقدس ویژه‌برنامه ضیافت ستارگان -تکریم شهدای محلات شهر تهران و مدافعان حرم- در منطقه هفت شهر تهران و تجلیل از خانواده شهید مسعود منفرد نیاکی عصر روز گذشته، شنبه ۴ مهر ماه، با حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمعی دیگر از مسئولان لشکری، کشوری و هنرمندان و اهالی رسانه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. 
 
در ابتدای این مراسم سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه با بیان اینکه این گونه بزرگداشت‌ها و یادواره‌ها، در واقع تلنگری به خود افراد است، اظهار کرد: این مراسم به ما یادآوری می‌کند که چگونه آسوده و با فراغ بال روزگار می‌گذرانیم و به برکت خون شهدا امیدوارم این گونه نشست‌ها تنها محدود به هفته دفاع مقدس نباشد و در طول سال این تذکر را نسبت به زنده نگه داشتن راه شهدا به خودمان داشته باشیم. 
 
فاجعه منا هشدار عقیدتی سیاسی به جهان اسلام بود
وی همچنین با ابراز تاسف و تسلیت به دلیل فاجعه رخ داده در منا گفت: این روز‌ها قلب‌های ما آمال از درد است. فاجعه منا مشکلی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذاشت و معتقدم یک بیدار باش و هشدار عقیدتی سیاسی به جهان اسلام بوده است. 
 
نوروزی خاطرنشان کرد: حکومت عربستان سعودی ۸ ماه با انواع بمب‌ها به مردم بی‌گناه یمن حمله کردند، اما نتوانستند امنیت زائران خانه خدا را در کشور خودشان تامین کنند. امسال نیروهای امنیتی که وظیفه نگهبانی و رسیدگی به امور زائران را داشتند نصف شده بود و نشان از بی‌توجهی رژیم آل سعود نسبت به زائران خانه خدا داشت. 
  
محمد بداقی نویسنده کتاب شهید نیاکی با نام «پدربزرگ» نیز در سخنانی با اشاره به اینکه خودم را بزرگ شده نیروی زمینی ارتش می‌دانم، عنوان کرد: هر کجای نیروی زمینی ارتش در سراسر کشور که رفتم، کارکنان ارتش در برابر ادبیات و کتابخوانی تعظیم کردند و به ما لطف داشتند. 
  
خانه سرباز صلح ایران همچون فرهاد کوه کن است
سخنگوی خانه سرباز صلح ایران با بیان اینکه این نهاد، در نیروی زمینی ارتش همچون کودک نوپایی است، عنوان کرد: همیشه افتخار می‌کنم که خودم را فرزند شهید نیاکی می‌دانم و توانستم کتابی در رابطه با زندگی این شهید بنویسم. هر چند خانه سرباز صلح ایران همچون فرهاد کوه کن است و نیازی به شهرت ندارد و تنها عاشقانه کار می‌کند. البته کتاب «پدربزرگ» در کتابخانه تخصصی آستان قدس رضوی هم قرار گرفت و این موضوع برای ما افتخاری بود. 
  
بداقی با تاکید بر اینکه حدود ۱۵ سال است که درباره شهید نیاکی فعالیت و پژوهش می‌کنم، عنوان کرد: آن قدر در رابطه با شهید مسعود نیاکی فعالیت کرده‌ایم و با ایشان عجین بوده‌ایم که به او بابا مسعود می‌گوییم. چندی پیش که مادرم به رحمت خدا رفت، مسئولان قبول کردند که ایشان را در قطعه شهدا به خاک بسپاریم و من بسیار تعجب کردم و بعدا دیدم که قبر مادرم ۱۵۰ قدم با قبر بابا مسعود فاصله دارد و تصور می‌کنم از برکت حضور آن شهید و توجه‌شان مادرم در قطعه شهدا به خاک سپرده شد. 
   
کلمه سرباز مقدس است
در ادامه مراسم امیرسرتیپ دوم اسدی معاون احتیاط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نزاجا) با تاکید بر اینکه کلمه سرباز، کلمه مقدسی است، اظهار کرد: سربازان در دوران دفاع مقدس نقش ارزنده‌ای داشتند و ارتش جمهوری اسلامی ایران ۳ میلیون سرباز در طول جنگ تحمیلی پرورش داد و به میدان‌های نبرد علیه دشمن فرستاد. 
 
وی ادامه داد: از این ۳ میلیون سرباز ۳۹ هزار نفر شهید تقدیم به کشور کردیم. حدود ۹۰ هزار جانباز و ۲۴ هزار آزاده داشتیم. 
 
معاون احتیاط نزاجا با اشاره به فعالیت‌های ارتش برای تجلیل و تکریم از سربازان و کهنه سربازان دفاع مقدس گفت: سالانه فعالیت‌های زیادی از جمله ارسال پیامک، برگزاری مراسم‌های مختلف، طراحی کارت ایثار برای سربازان دفاع مقدس، اهدای مدال افتخار و... توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته می‌شود. 
 
سرهنگ صالح افشار همرزم شهید مسعود نیاکی و شاعر دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش را مظلوم‌ترین گروه در ارتش دانست و گفت: من از برخی را در طول زندگی‌ام به مجتهدی یاد می‌کنم و شهید نیاکی یکی از این اشخاص است. 
وی همچنین به شعرخوانی با موضوع دفاع مقدس پرداخت. 

زمینه‌ای برای تجلیل از سربازان دفاع مقدس وجود ندارد
امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نزاجا) نیز در سخنانی با تشکر از شعرخوانی صالح افشار، گفت: ایشان مرد عمل است و از آن دست شاعرانی نبوده که در آسایش و راحتی شعر بگوید، بلکه جنگ و زمزمه گلوله را از نزدیک حس کرده و رنج دیده است. 
  
وی با بیان خاطره‌ای در زمینه اهمیت سربازان دفاع مقدس در نگاه رهبر معظم انقلاب گفت: نظام و ما باید خداوند را سپاسگزار باشیم که در این عرصه وانفسا عطر و بوی حضرت امام (ره) یعنی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در کشورمان حضور دارند. 
  
پوردستان افزود: خیلی از جوانان ابتدای خدمت و وقتی وارد پادگان‌ها می‌شوند نگران هستند. در حالی که محیط پادگان‌ها به گونه‌ای است که جوانان را می‌سازد. البته شاید سال‌های سال، دیگر مانند سربازانی که جنگ را درک کردند نبینیم. سربازانی که می‌توانستند خدمت نکنند؛ اما به جبهه‌ها آمدند. این جوانان عاشقانه و با شناخت آمدند. شرایط آن روز ارتش را به خاطرم دارم. البته من سال ۵۹ به ارتش آمدم، اما در بسیج حضور داشتم و با ارتش نیز ارتباط داشتم. در آن دوران بنی صدر ارتش را تضعیف می‌کرد و هدفش این بود که سپاه و ارتش را به جان هم بیاندازد. اما وجود سرابازان مومن، متدین، ولایی و فداکار به نیروی زمینی جان داد.  
 
فرمانده نزاجا با تاکید بر اینکه تمام خلاء‌های نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس را سرباز‌ها پر کردند تا نیروی زمینی بتواند در جنگ به رسالت خودش عمل کند، عنوان کرد: زمینه‌ای نیست که به طور صحیح از سربازان دوران دفاع مقدس تجلیل شود و معتقدم اگر تمامی امکانات بشر هم جمع شود نمی‌توانیم از یک کهنه سرباز تقدیر کنیم. آن‌ها قطعه قطعه شدند، شهید و اسیر دادند، اما اجازه ندادند دشمن به خاک کشور نفوذ کند. 
 
وی تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی ۴۸ هزار شهید داده است. از این تعداد ۴۶ هزار مربوط به نیروی زمینی ارتش است و از این تعداد هم ۴۰ هزار سرباز بوده‌اند و این عظمت و بزرگی کار سربازان را نشان می‌دهد. 
 
شهید نیاکی کشور را به اوج نیکنامی رساند
پوردستان همچنین گفت: مردان بزرگی در راس لشکر ۹۲ زرهی در دوران جنگ تحمیلی انجام وظیفه می‌کردند. روزهای اول جنگ جناب سرهنگ قاسمی در راس این لشکر حضور داشتند و حماسه سوسنگرد را رقم زدند. ایشان پرچم را به بزرگ مردی چون منفرد نیاکی می‌سپارد. با آمدن این شهید، لشکر جان و روح می‌گیرد. شهید منفرد نیاکی کشور را به اوج نیکنامی رساند و افتخار داشتم به عنوان سربازی کوچک در لشکر ۹۲ زرهی حضور داشتم. 
  
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان شعری با موضوع دفاع مقدس خواند. 
در این برنامه که با هدف تکریم، پاسداشت و زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای ۸ سال دفاع مقدس برگزار شد، از ۷ شهید منطقه ۷ شهر تهران که کوچه یا خیابانی به نامشان نامگذاری شده تجلیل به عمل آمد. 
  
همچنین شخصیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی همچون حسین یاری بازیگر سینما و تلویزیون و بهزاد غلامپور دروازه‌بان اسبق تیم ملی فوتبال ایران و مربی تیم راه آهن در این مراسم حضور داشتند.
مطالب مرتبط
نظر شما