جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۴
کد خبر: ۸۳۲۷۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
مجید گیاه‌چی کارگردان و تهیه‌کننده:
مجید گیاه‌چی، کارگردان و تهیه‌کننده، می‌گوید: جشنواره تئاتر اگر به همین ترتیب استمرار داشته باشد می‌تواند به ویژه‌ترین فعالیت‌ نمایشی در مناطق، نواحی و محلات شهر تهران تبدیل شود.
جشنواره تئاتر شهر ویژه‌ترین فعالیت‌های نمایشی تهرانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ مجید گیاه‌چی کارگردان و تهیه کننده تئاتر، برگزاری جشنواره تئاتر شهر را به‌واسطه تجمیع جشنواره‌های متعدد و پراکنده تئا‌تر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین استمرار آن اقدامی شایسته دانست.
  
وی با بیان اینکه وجود تعداد زیاد جشنواره‌های تئاتری، به جای کمک به رشد و اعتلای تئا‌تر، خود به یکی از معضلات تئا‌تر کشور تبدیل شده است، افزود: بسیاری از این جشنواره‌ها مرزهای مشترک دارند و مخاطبان همسانی را پوشش می‌دهند، بدون اینکه هیچ ‌یک به استمرار و حمایت از تولیدات و هنرمندان کشف‌ شده در هر جشنواره کمترین عنایت و توجهی داشته باشند. البته خوشبختانه موضوعیت جشنواره تئاتر شهر اگر بتواند به اولویت‌های موضوعی و مخاطبان اصلی‌اش وفادار بماند با بسیاری از رویداهای تئاتری دیگر متفاوت است. 
 
کارگردان نمایش «گورستان اوهام» ادامه داد: جشنواره تئاتر شهر نخست در بر گیرنده هنرمندان جوانی است که در مراکز فرهنگی و هنری شهرداری تهران فعالیت دارند و در وهله بعد تمامی هنرمندانی را که با موضوع شهر و شهروندی دست به تولید تئا‌تر می‌زنند، در برمی‌گیرد و حتی می‌تواند هنرمندان حرفه‌ای تئا‌تر را به تولید آثاری با موضوعات مورد توجه جشنواره تشویق و ترغیب کند. اما متاسفانه این جشنواره تا حدود زیادی از این اهداف به‌دور مانده است. به‌ عبارت دیگر یک فعالیت مستمر، با بودجه و برنامه‎ متناسب و مشخص و به‌شکل پیوسته در مراکز شهرداری تهران وجود ندارد. در چنین شرایطی به جای این‌ که برگزاری یک جشنواره فرع و تابعی از اصل فعالیت‌های پیوسته تئاتری باشد، تبدیل به اصل شده و به بهانه آن فعالیت‌هایی مقطعی و عموما ابتر شکل می‌گیرد. 
 
کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی‌شه!» اظهار داشت: حتی اگر از خیل متقاضیان و نمایش‌هایی که به مرحله بازبینی راه می‌یابند بگذریم، نگاهی به وضعیت اجرای عمومی نمایش‌های راه‌یافته به مرحله نهایی و حتی برگزیدگان جشنواره، یا ایجاد سالن‌های جدید، ارتقای امکانات و رفع مشکلات سالن‌های موجود، ما را با نقصان‌های جدی پیش رو مواجه می‌سازد. نقصان‌هایی که نمی‌توان از آن‌ها به بهانه آن‌که محدود به برگزاری این جشنواره نیست و در قریب به اتفاق جشنواره‌های تئاتری، حتی در سطوح ملی و بین‌المللی، نیز با آن روبه‌رو هستیم، گذشت. 
 
کارگردان نمایش «پیک‌نیک در میدان جنگ» توضیح داد: از این نکته غافل نشویم که حتی در چنین وضعیتی برگزاری این جشنواره اقدام مثبتی است، مشروط بر آن‌که درجا نزده، عقب‌گرد نکند و در هر دوره شاهد تحول و رشد کیفی و نه کمی، باشد. جشنواره باید محملی باشد برای آن‌ که با نمایش توانایی هنرمندان تئا‌تر در طرح و کمک به حل معضلات شهری و به ‌قول معروف اثبات برادری، ادعای ارث و میراث کند و از این طریق بودجه و امکانات و زیرساخت‌های لازم برای رشد و اعتلای این هنر فراهم شود، بودجه و امکانات کلانی که متاسفانه در بخش‌های کمتر تاثیرگذار ضایع می‌شود. البته به‌منظور تحقق مناسب این امر جای چند اثر سفارشی حرفه‌ای، برای اثبات نتیجه‌بخش بودن سرمایه‌گذاری در تئا‌تر به‌ عنوان یکی از موثر‌ترین ابزارهای تاثیرگذاری بر شهروندان در جهت معرفی و رفع معضلات شهر و شهرنشینی، هم در این جشنواره خالی است. 
 
وی تصریح کرد: به‌عبارت دیگر متولیان این‌گونه رویداد‌ها نباید با تکیه بر کمیت گروه‌ها و هنرمندانی که در جشنواره شرکت می‌کنند خود و دیگر متولیان فرهنگ و هنر شهر را فریب داده، از جشنواره به‌عنوان یک مسکن مقطعی و حجابی برای پوشش نقصان‌ها بهره‌برداری کرده و ایجاد زیرساخت‌های فعالیت مستمر تئاتری را در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از یاد برده، از آن غفلت کنند. 
 
گیاه‌چی با بیان اینکه لازم است جشنواره تئاترشهر برنامه‌ریزی مناسبی برای تمامی هنرمندان و علاقه‌مندان و به‌ ویژه گروه‌هایی که برگزیده می‌شوند داشته باشد، تصریح کرد: تا گروه‌ها به حال خود‌‌ رها نشده و حتما مورد حمایت‌های آموزشی، اجرایی و مالی قرار بگیرند. تنها در چنین صورتی است که می‌توان به جریان‌سازی جشنواره امیدوار بود و جریان‌سازی در برابر برنامه‌های نمایشیِ متکی بر آمار و کمیت، توقعی است که به‌حق از سازمان معظم فرهنگی هنری شهرداری تهران وجود دارد. 
 
کارگردان نمایش «می‌خواستم یک دل باشم، یک دل» تاکید کرد: اگر برگزارکنندگان این دوره جشنواره و دوره‌های بعد برای گروه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند و امکانات رشد و ارتقای کیفی هنرمندان و آثار را مورد توجه قرار دهند این جشنواره می‌تواند به هدف اصلی‌ خود دست یابد و به وی‌ترین حقیقی فعالیت‌های تئاتری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مبدل شود.
نظر شما