دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۰
کد خبر: ۸۳۳۲۹
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
با حضور جمعی از شاهنامه‌خوانان و شاهنامه پژوهان:
نخستین گردهمایی کانون «نوای شاهنامه» با حضور جمعی از شاهنامه‌خوانان و شاهنامه پژوهان در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد.
کانون «نوای شاهنامه» افتتاح شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نخستین گردهم‌آیی کانون «نوای شاهنامه» با حضور  بابک سلامتی شاهنامه پژوه و سردبیر هفته‌نامه امرداد، آرمان چوبینه و کیخسرو ذوالفقاری شاهنامه پژوه و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات کهن ایران در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد. 

شاهنامه شناسنامه ایرانیان است

بابک سلامتی تنها سخنران این مراسم بود. وی در خصوص چرایی تشکیل کانون «نوای شاهنامه» گفت: شاهنامه به جرات مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین کتاب ایرانیان است که شناسنامه ایرانیان است. در این گردهمایی هر آنچه از شاهنامه در سراسر ایران در اختیار داریم را گرد هم آورده و برای علاقمندان و آینده گان گردآوری می‌کنیم. 

وی اضافه کرد: شاهنامه به ما گذشته ایرانیان را نشان می‌دهد که از کجا آمده‌ایم و چه مراحلی را طی کرده‌ایم، چون شاهنامه در بردارنده اسطوره هاست، اسطوره‌های تاریخ تکرار شونده هستند، یعنی هر آنچه که به عنوان یک اسطوره در شاهنامه می‌خوانیم، بدون تردید بار‌ها در تاریخ تکرار شده است. مثل داستان ضحاک، جمشید و... وقتی در عمق داستان درمی یابیم که بار‌ها این وقایع اتفاق افتاده‌اند. 

تاثیر شاهنامه در روحیه سربازان

سلامتی درباره تاثیر شاهنامه در حماسه‌های ایرانی گفت: ردپای شاهنامه در تاریخ نیز هست. در نبرد چالداران نیروهای ایرانی با سلاح سرد در مقابل نیروهای عثمانی می‌ایستند و مقاومت می‌کنند؛ تاریخ‌نویسان بر این عقیده‌اند که خواندن شاهنامه به آن‌ها روحیه میداده است. 

سردبیر هفته‌نامه امرداد همچنین به تأثیر شاهنامه در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در خاطره یکی از اسرا دفاع مقدس آمده که زیر شکنجه‌های بسیاری مرا مجبور می‌کردند که عملیاتمان را لو بدهم. در آن روزها مرتب این بیت شعر فردوسی به یادم می‌آمد که: همه سر به سر تن به کشتن دهیم به از اینکه کشور به دشمن دهیم. 

وی اضافه کرد: همچنین دیگر اسرا نیز حاضر به لو دادن عملیات‌ها نبودند و وقتی نیروهای عراقی از اعتراف گرفتن نا‌امید شدند آن‌ها را با سپردن به جوخه اعدام تهدید می‌کنند و در آن زمان فرمانده عراقی به مترجم می‌گوید از آن‌ها برای آخرین بپرس اعتراف می‌کنند یا خیر؟ متوجه شدم همزمان با بنده همه در حال زمزمه کردن این بیت فردوسی هستیم. فرمانده عراقی که متوجه این موضوع شد فهمید که اعتراف گرفتن از ما غیر ممکن است و به سلول‌های انفرادی بازگشتیم. 

سلامتی افزود: درس‌های شاهنامه نشان دهنده این است که هر‌گاه در گرفتاری‌های تاریخی گیر می‌کنیم باید به ریسمان شاهنامه چنگ بزنیم. شاهنامه در سراسر ایران پراکنده است. شاهنامه خوانی نسل به نسل در حال ادامه است و پیشرفت تکنولوژی نباید مانع ادامه این مراسم‌ها شود. 

وی در پایان گفت: فرهنگسرای فناوری اطلاعات با این امکان را برای کانون «نوای شاهنامه» فرصتی فراهم کرده تا بتوانیم نوای شاهنامه را در سراسر ایران گردآوری کرده و بتوانیم آن را ثبت و ضبط کنیم و برای آیندگان ماندگار و پایدار کنیم. 

در این نشست آرمان چوبینه و کیخسرو ذوالفقاری به اجرای شاهنامه‌خوانی پرداختند. سلسله نشست‌های کانون «نوای شاهنامه» روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فرهنگسرای فناوری اطلاعات واقع در تقاطع خیابان‌های کارگر و جمهوری برگزار می‌شود.
نظر شما