جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۹
کد خبر: ۸۳۴۴۲
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
«محفل داستان» در فرهنگسرای گلستان برگزار شد
کارگاه داستان نویسی «محفل داستان» با حضور محمدرضا گودرزی در فرهنگسرای گلستان برپا شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این نشست تعدادی از داستان‌های اعضا قرائت، نقد و بررسی شد. سپس محمد رضا گودرزی با اشاره به اهمیت فرم در داستان نویسی، عنوان کرد: اگر نویسنده‌ای به مواد وموضوعاتی که در داستانش می‌آورد شک دارد باید آن‌ها را حذف کند. چرا که حذف به داستان قوت می‌بخشد و باعث اثرگذاری بیشتر آن می‌شود. 

وی با قرائت داستان «برای من رویایی پیدا کرد» نوشته کورت ونه گات جونیور، تصریح کرد: این داستان مدرن نوشته شده است، اگرچه نویسنده آن پست مدرن است. چون سیر تک ساحتی شدن جامعه را نشان می‌دهد. انسان تک ساحتی، انسان متخصصی است که تنها در یک جهت رشد کرده و از سایر امور و مصالح چندان سردرنمی آورد. 

گودرزی بیان کرد: نویسنده در این داستان کوتاه جامعه پول محور و روابط کالایی را نقد می‌کند و «برای من رویایی پیدا کرد» نقد سرمایه داری و پول محوری است. چرا که سرمایه داری همه چیز را در خدمت پول می‌داند و انسان را از انسانیت تهی می‌کند. 

نویسنده «نعش کش» در ادامه افزود: مکان این داستان شهر کرئون است اما نویسنده مجار جزء به کل به کار برده و آن را به تمام ایالت‌های امریکا تسری می‌دهد. ونه گات نویسنده‌ای امریکایی و درعین حال به شدت منتقد جامعه امریکا است. او تبدیل شدن انسان به کالا و شی شدن او را مورد انتقاد قرار می‌دهد. 

داستان کوتاه «برای من رویایی پیدا کرد» داستان شهر کرئون است که همه چیز آن درخدمت صنعت لوله سازی درآمده و همه به کالا تبدیل شده‌اند، تنها استثنا در این شهر اندی می‌لتون آهنگساز است که توسط زنی به دلیل شرایط اقتصادی و.. برای ازدواج برگزیده می‌شود.

کورت ونه‌گات جونیور نویسنده آمریکایی، آثارش غالباً ترکیبی از طنزی سیاه و مایه‌های علمی‌تخیلی است که از میان آن‌ها گهواره گربه (۱۹۶۳)، سلاخ‌خانه شماره پنج (۱۹۶۹) و صبحانه قهرمانان (۱۹۷۳) بیشتر مورد ستایش قرار گرفته‌اند. کورت ونه‌گات نمایشنامه، مقاله و نوشته‌های کوتاه تخیلی می‌نوشت، اما عمده شهرت وی و چیزی که او را مبدل به یک چهره ویژه ادبی بخصوص برای دانشجویان دهه ۶۰ و ۷۰ کرد، آثار کلاسیک ضد فرهنگ رایج آمریکا بود. کورت ونه گات در سال ۲۰۰۷ و در سن۸۴ سالگی در نیویورک از دنیا رفت. میراثش انبوهی از رمان و داستان و مقاله بود. 

کارگاه داستان نویسی «محفل داستان» هر هفته با حضور محمدرضا گودرزی و علاقه مندان ادبیات داستانی در فرهنگسرای گلستان برپا می‌شد.
نظر شما