جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۶
کد خبر: ۸۴۰۳۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
صلاحی در رونمایی از کتاب و تمبر مجموعه «تهران در شب» عنوان کرد:
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مراسم رونمایی از کتاب و تمبر «تهران در شب» گفت: تهران قابلیت این را دارد که فیلمی سینمایی یا مستند راجع‌ به آن ساخته شود تا با آن به معرفی امام‌زاده‌ها، پل‌ها و فضاهای سبز تهران برای مردم بپردازیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ آیین رونمایی از کتاب و تمبر مجموعه عکس «تهران در شب» با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، عبدالمقیم ناصحی رئیس کمسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری و مهدی محمدی مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسن خجسته عضو هیئت مدیره تصویر شهر، محمد مهدی رحیمیان عکاس و استاد دانشگاه، سید علی احمدی مدیرعامل موسسه تصویرشهر و رسول صفی‌زاده امروز در گالری پردیس سینمایی ملت برگزار شد. 

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این مراسم گفت: خیلی خوشحالم که یکی از معاونت‌های شهرداری تهران موضوعات مهم فنی و عمرانی که از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است، تصمیم گرفته تا کار‌هایش را از منظر یکی از جلوه‌های هنر یعنی عکاسی در معرض دید عموم قرار دهد. در یک دهه گذشته تهران از نگاه گردشگران خارجی و کسانی که ۲۰ سال است آن را ندیده‌اند، باعث شگفتی و تعجب‌ است و انتظار این همه پیشرفت را نداشته‌اند. 

وی افزود: ساختمان و بنا در تاریخ، یا موجب ایجاد یک حوزه تمدنی می‌شود یا به گسترش تمدن و معرفی آن منجر می‌گردد. قضاوت هر کس از هر جا که آن را بازدید کند بر طبق بناهای عمومی و تاریخی است، چرا که بازدید کننده نمی‌رود تاریخ یک کشور را مطالعه و پس از آن قضاوت کند. 

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به تاثیر هر فرآیند هنری بر زندگی مردم گفت: در کالبد سخت شهر مانند پل، تونل و جاده باید بدانیم مردمی زندگی می‌کنند که دارای روح هستند و نفس می‌کشند. مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند که از ابزار هنر برای زندگی مردم در همه جا استفاده شود. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز همین روند را پی گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تهران قابلیت این را دارد که فیلم سینمایی یا مستند راجع‌به آن ساخته شود تا با آن به معرفی امام‌زاده‌ها، پل‌ها و فضاهای سبز برای مردم بپردازیم. باید نقاشان جلوه‌های هنری تهران را نقاشی کنند و موسیقی‌دانان برای این شهر موسیقی بسازند. باید تهران را با هنر مردمان تهران به تمام دنیا بشناسانیم. ما در معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بنا داریم تا برای ۷ میدان مطرح پایتخت، موسیقی مخصوص به آن را بسازیم و با این هنر تاریخ آن میدان را معرفی کنیم. 

این عکس‌ها سندهای قابل اعتنای تاریخ‌اند
محمدمهدی رحیمیان استاد دانشگاه و عضو انجمن عکاسان انقلاب هم در خصوص عکاسی شهری گفت: عکاسی از سازه‌های مختلف شهری، نخستین بار در سال ۱۸۶۲ در شهر پاریس به سفارش شهردار این شهر انجام گرفت. هنرمندان عکاس وظیفه داشتند پیش از اینکه پاریس چهره جدید خود را پیدا کند و پیش از هر تخریب یا تعریظی چهره شهر را به تصویر بکشند. متاسفانه در قرن توسعه چه در ایران و چه در کشورهای دیگر از بناهایی که در نوگرایی از بین رفتند، تصویری وجود ندارد. 

وی در ادامه تاکید: خوشحالم که شهردار تهران به این هنر تمایل نشان داد، چرا که اگر این تصاویر ثبت نشود، هیچ سند قابل اعتنایی از تهران امروز برای هنرمندان و تاریخ پژوهان سال‌ها بعد وجود نخواهد داشت؛ همانگونه که اتکای ما به تاریخ دوره قاجار به وسیله تصاویری است که در آن زمان از بافت شهری کشور ثبت شده است. 

رحیمیان در پایان گفت: امیدوارم این آثار در هم در قالب کتاب و هم نشر الکترونیک و در فضای مجازی در اختیار هنرمندان و پژوهشگران قرار گیرد و بعد‌ها شاهد اتفاقات دیگری در همین زمینه باشیم. 

نور شب‌های تهران باعث ایجاد امنیت شده است
علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این مراسم گفت: شهر تهران و هر کلانشهری نیازمند رشد آبادانی و خلاقیت عمرانی است در یک دهه گذشته بیش از قبل تلاش‌های در آبادانی شهر صورت گرفته که این دهه و زمینه‌ساز بروز و ظهور ۴۵ درصد از زیرساخت‌ها و خدمات عمرانی شهر بوده است. 

وی تاکید کرد: از آنجا که بسیاری از فعالیت شهروندان از طلوع تا غروب آفتاب انجام می‌پذیرد، زیباسازی روز تهران اهمیت ویژه‌ای داشته و دارد که سازمان زیباسازی و سایر بخش‌های شهرداری توجه خوبی را در گذشته و به ویژه در یک دهه قبل انجام داده‌اند. اما در سال‌های گذشته توجه اجرایی و عملیاتی به شب تهران صورت گرفته که حاصل آن ایجاد امنیت کامل در پایتخت است. نور‌پردازی ساز‌ه‌های خاص و پروژه‌های عمرانی و خدماتی هم به عنوان نماد‌های شاخص از آن جمله‌اند که باعث رقم خوردن این نمایشگاه شد. 

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان خاطر نشان کرد: این نمایشگاه با خلاقیت و استمرار انجام شده تا جایی که برای بهتر شدن عکس‌ها گاهی عکاس یک یا دو روز کامل را زمان گذاشته است. امیدواریم این برنامه‌ها همچنان تکرار شود.

در پایان با حضور حجت الاسلام ناصحی، محمود صلاحی، علیرضا جاوید، حسن خجسته، امیر عبدالحسینی، محمدمهدی رحیمیان و رسول صفرزاده عکاس مجموعه تهران در شب، از کتاب این مجموعه و تمبر یادبود آن رونمایی شد.
مطالب مرتبط
نظر شما