شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۹
کد خبر: ۸۴۰۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
نمایشگاه خوشنویسی «پاییز فصل توست» دیالوگ‌های ماندگار خسرو شکیبایی در نگارخانه فرهنگسرای شفق گشایش یافت.
نمایشگاه خوشنویسی دیالوگ‌های خسرو شکیبایی افتتاح شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین گشایش نمایشگاه خوشنویسی دیالوگ‌های ماندگار خسرو شکیبایی با حضور جمعی از هنرمندان سینمایی و مخاطبان این رشته در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

در این مراسم، کلیپی از نمایشگاه‌های قبلی سپیده مبرهن که به خوشنویسی دیالوگ‌های مسعود کیمیایی و علی حاتمی در سال‌های ۹۳ و ۹۲ پرداخته بود، برای حاضران به نمایش درآمد.

در ادامه سپیده مبرهن در سخنان کوتاهی گفت: از همه شرکت‌کنندگان در این مراسم به خصوص هنرمندانی چون علی دهکردی، بهمن‌ دان، زهرا اویسی، استاد مسعود رشیدی، رضا بنفشه‌خواه، بهزاد خداویسی و مجتبی سبزه‌ استاد خوشنویسی و شبدیس بختیاری تشکر می‌کنم. 

وی افزود: شکل‌گیری این نمایشگاه بسیار سخت و دشوار است اما سعی کردیم آن را به بهترین شکل انجام دهیم. هنر خوشنویسی تا حدود زیادی از بین رفته است. ما خواستیم از این طریق جذابیت‌های هنر خوشنویسی را از طریق دیالوگ‌های سینمایی ماندگار زنده نگه داریم.

در پایان صحبت‌های مبرهن کلیپی از فیلم «خواهران غریب» و خواندن شعر «مادر من»پخش شد. 

مجتبی سبزه (خوشنویس) سخنران بعدی بود که گفت: به خودم می‌بالم که در دنیایی پر از هیاهو و سرعت که روز به روز بیشتر می‌شود کسانی هستند که از طریق خوشنویسی کارهای زیبا، درددل‌ها و دل‌نوشته‌های فرد یا افرادی را روی کاغذ می‌آورند. 

وی افزود: خوشنویسی در خلوت هنرمند پدید می‌آید. سینما به شکل عام به نمایش گذاشته می‌شود اما هر دوی آن‌ها رابطه مستقیمی با هم دارند و از کلمه هنر پیروی می‌کنند. هنر برخوردار از زیبایی است و این زیبایی گاهی در کلام، بازیگری، شعر، در یک خط زیبا و گاهی در چیزهایی است که در طبیعت خداوند آفریده شده است. هنرمند همه این چیز‌ها را خلق می‌کند و به واسطه تراوش درونی و ذهنی خود آثاری را می‌آفریند که در پی آن مخاطب را به شور و شعف می‌رساند. این بسیار با ارزش است. 

وی ادامه داد: من با گفته خانم مبرهن که می‌گوید عمر خوشنویسی در حال اتمام است، موافق نیستم. چون خوشنویسی در حال حاضر نقش والایی در هنر این مملکت دارد و مسیر خودش را به خوبی و عالی طی می‌کند. انجمن خوشنویسی ۲۵۰ هزار نفر عضو دارد و هزاران هنرجو. این نشان‌دهنده فعال بودن حوزه خوشنویسی است. چنانچه تابلوهای خوشنویسی ایران نیز در تمام دنیا در حال درخشیدن هستند و یکه‌تازی می‌کنند. 

سبزه خاطرنشان کرد: زیبایی‌های خوشنویسی را به سه دسته تقسیم می‌کنند: زبان خوشنویسی بسیار زیبا و دلنشین است، دیگر اینکه توهین در آثار یک خوشنویس دیده نمی‌شود و خوشنویسان بی‌ادعا بهترین کار‌ها را ارائه می‌دهند و سالیان سال دل‌چسب خواهند ماند. 

وی عنوان کرد: امیدوارم این هنر که در سکوت کار خودش را انجام می‌دهد، ماهیت خود را بیشتر پیدا و حفظ کند و با همکاری هنر سینما خون تازه‌ای در رگ‌های خود ببیند. 

رضا بنفشه‌خواه بازیگر سینما و تلویزیون هم در این مراسم گفت: خوشحالم که افتخار حضور در این مراسم را دارم. من به خوشنویسی بهای زیادی می‌دهم چنانچه در خانه خود اشعار پندآموز از سعدی و دیگر بزرگان را از خوشنویسان خریداری و نگه داشتم. 

در ادامه سید محمد مختاری کارگردان سینما و تلویزیون بیان کرد: کلمه که از مهم‌ترین و بهترین اختراع بشر است آرامش، اتحاد، مبارزه و... را به دنبال دارد. کلمه خسرو شکیبایی را شکیبایی کرد. تا جایی او تبدیل به یک برند شد. چنانچه که نقش حمید «هامون» در فیلم «هامون» سرنوشت خیلی از آدم‌ها را تغییر داد. 

وی افزود: کلید قفل تمام آدم‌های دنیا، دست ما و در شعرهای ما و نوشته‌های ما ایرانی‌هاست. چنانچه سر در سازمان ملل شعر معروف سعدی: «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند» را می‌بینیم که بالای سر تمام قدرت‌های دنیا قرار دارد. پس قدرت شعر هنرمندان ما از همه دنیا بالا‌تر است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با تغییر باور‌ها می‌توان رفتار و منش همه آد‌م‌ها را تغییر داد. 

در انتهای برنامه کلیپ «زندگی» و برخی از فیلم‌های خسرو شکیبایی به نمایش درآمد و حاضران به دیدن تابلوهای سپیده رفتند.
نظر شما