جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۳
کد خبر: ۸۴۲۱۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
سلسله جلسات «دوستی با کتاب» با حضور لاله جعفری و کودکان مدارس در کتابخانه گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به منظور ترغیب کودکان به کتابخوانی و آشنایی با فنون نویسندگی نشست «دوستی با کتاب» با حضور دانش آموزان مدارس و لاله جعفری در فرهنگسرای گلستان برگزار شد. این گروه همچنین به بازدید از غرفه‌های فرهنگی هفته کتاب در میدان نبوت پرداختند. 

در این برنامه بخش‌هایی از کتاب «خانم غول و آقا غول» توسط جعفری نویسنده کتاب روخوانی و سپس به دانش آموزان اهدا شد. 

لاله جعفری با اشاره به شیوه‌های داستان نویسی، بیان کرد: هیجان یکی از شگردهای داستان نویسی است. داستانی که هیجان کافی دارد، ما را جذب می‌کند که ببینیم در ادامه چه حوادثی اتفاق می‌افتد. یکی از ویژگی‌های داستان خوب این است که خواننده نمی‌تواند کتاب را زمین بگذارد. 

نویسنده «عمه نارنجی» خطاب به دانش آموزان گفت: قصه‌ها انواع مختلفی دارد، مانند عاشقانه، ترسناک، جنگی و... یکی از این گونه‌های داستانی ژانر ادبیات کودک است که باعث می‌شود بچه‌ها بدون روبرو شدن با کلمات سخت بتوانند از داستان لذت ببرند. در این نوع داستانی تاکید بر تخییل کودکانه است. 

وی اضافه کرد: هانس کریستین اندرسن یکی از جدی‌ترین پیشگامان ادبیات کودک است. او در داستان‌هایش به تخیل کودک توجه فراوانی دارد و از همین رو بیشتر نوشته‌های او افسانه وار است و کودک را در جهانی غیرواقعی اما زیبا و پرهیجان فرو می‌برند. 

وی ضمن معرفی رولد دال به کودکان، تشریح کرد: دال یکی از نویسندگان پرفروش دنیا است. «چارلی وکارخانه شکلات سازی»، «جیمز و هلوی غول پیکر»، «ماتیلدا»، «انجمن جادوگران»، «غول بزرگ مهربان» از آثار پرطرفدار او هستند. او افزون بر داستان، ۳ مجموعه شعر به نام‌های «شعرهای دل به همزن»، «حیوانات پلید» و «شعرهای دست اول» نیز برای کودکان سروده است. فیلم‌ها و انیمیشن‌های ساخته شده از داستان‌های او با استقبال کودکان در سراسر دنیا روبه رو شده است. نوشته‌های او برای کودکان بیشتر از زاویهٔ دید کودک هستند. 

مجموعه «خانم غول و آقا غول» شامل ۱۱ داستان مستقل با ساختار افسانه است که برای گروه سنی کودک، از سوی انتشارات پیدایش منتشر شده است. 

لاله جعفری داستان نویس، مترجم و کارگردان در سال ۱۳۴۵ در اصفهان متولد شد. وی دارای مدرک کار‌شناسی هنرهای دراماتیک از دانشگاه تهران است. از جمله فعالیت او نوشتن فیلم نامه سریال‌های تلویزیونی کودک و نوجوان، مسئول جلسات قصه نویسندگان در سروش کودکان ۱۳۸۴، مسئول جلسات قصه نویسندگان در انجمن نویسندگان ۱۳۸۶ و مسئول جلسات قصه نویسندگان در کانون پرورش کودکان و نوجوانان ۱۳۸۷ بوده است. برخی ازآثار وی عبارتند: «بوی خوشمزه»، «آن روز، هشت صبح»، «قشنگ‌ترین جا»، «عمه نارنجی»، «لنگه جوراب قرمز»، «نقلی و گلی»، مجموعه‌» قصه‌های ساندویچی»، «بزکوهی»، «شلپ‌شلپ» و مجموعه‌ هفت قصه از «قصه‌های جن و پری» 
 
برنامه «دوستی با کتاب» که با حضور لاله جعفری در روز ۲۵ آبان در کتابخانه گلستان برگزار شده بود، با پرسش و پاسخ درباره شیوه‌های داستان نویسی به پایان رسید.
نظر شما