جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۵
کد خبر: ۸۴۴۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
ناصر امین‌زاده؛ رئیس فرهنگسرای گلستان
سهم بسیار مهمی از پاسخ معمای جاودانگی قیام امام حسین (ع)، را باید در «اخلاص» امام و یاران با وفای آن حضرت جستجو کرد. 
امام حسین (ع) و یاران با وفایش تنها با انگیزه الهی و از سر تکلیف و برای زنده کردن ارزش‌های فرامادی و سیره پیامبر (ص) و رفتار علوی در آن مسیر گام نهاده و تنها با خدای خود معامله کردند. این سنت خداست که هر که به او یعنی سرچشمه بقا متصل شود، خدا نیز ماندگاری او را تضمین می‌کند (و من یتوکل علی الله، فهو حسبه/ حسبنا الله و نعم الوکیل). به خصوص زمانی که توکل و توسل و پیوستن به حضرت حق، بی‌اعتنایی، بی‌وفایی و ملامت‌های خلق را در پی داشته باشد. 
در راه معامله با خدا هرکس هزینه بیشتری بپردازد، رضایت بیشتری از خدا کسب خواهد کرد. 
سید الشهدا و اصحابش صرفا برای رضای خدا از همه چیز گذشته و ذره‌ای در سودآوری معامله و تجارت با خدا تردید نکردند. خلوص نیت آنان نیز همچون صبر ایشان، برخاسته از اوج اطمینان و ایمان به خدا بود. 
مرحوم علامه محمد تقی جعفری(ره) در این باره در کتاب امام حسین شهید فرهنگ می‌فرمایند «حسین (ع) علاقه نداشت حتی با این فداکاری نام خود را در تاریخ باقی گذارد که بعد از او بگویند حسین (ع) چه کرد؟ 
از شما و بشر امضا نمی‌خواست. امضا را از خدا گرفته بود. بشر بگوید یا نگوید برای او فرقی نمی‌کرد..... او خود را مدیون جان‌های عالمیان می‌دانست نه محتاج امضای آن‌ها. 
علامه جعفری (ره) توصیه می‌کند که از حسین درس بیاموزیم، دراعمال خود واقعا اخلاص بورزیم، خود را در ساحت خدا ببینیم و از او استمداد طلبیم و تنها رضایت او را در نظر داشته باشیم و خدایی ناکرده جزء آن دسته نباشیم که تمام هنر و نبوغ و انرژی خود را به جای آنکه در مسیر انسانیت به‌کار گیرند، صرف اثبات خود و استعدادهای خود می‌کنند. 
آن‌ها که خالصانه، صادقانه و شجاعانه تنها خدا را در نظر می‌گیرند و جز با خدا معامله نمی‌کنند به واقع برای خودشان احترام و ارزش قائلند و به کار خود ارزش می‌دهند، چرا که تنها خدا را خریدار خود ساخته‌اند. 
علامه در جای دیگر این کتاب می‌فرماید: حسین (ع) فقط خدا را در نظر داشت، چون می‌دانست خریدار اینجان و خریدار این فداکاری اوست. عزیزان! بر اخلاص خود بیافزاییم.... اخلاص، دائما درون شما را شاد و خندان و شکوفا نگه خواهد داشت. شما کار خود را انجام بدهید. جامعه هم می‌بیند، اگر هم نبیند، خدا می‌بیند. این درس بزرگی است که حسین به ما می‌دهد «و این‌‌ همان چیزی است که امروز، دشمن می‌خواهد با دست‌های پنهان آن را از اندیشه، نگاه و رفتار مردم و مسئولان بگیرد. 
درنتیجه ما بایستی با دیده روشن و بصیرتی حسینی و عاشورایی خالصانه تلاش کرده و به مقابله با شمر زمانه خود برخیزیم.
نظر شما