پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۵
کد خبر: ۸۴۵۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تماشای نمایش «سبز سپید سرخ» به کارگردانی علی موسویان از آثار صحنه‌ای دومین سوگواره هنرهای نمایش و آیین‌های مذهبی خمسه در بخش مدافعان حرم نشست و از گروه این نمایش و خانواده شهید محمد تقی کریمی که داستان نمایش برداشتی از زندگی این شهید بود، تجلیل کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایش صحنه‌ای «سبز، سفید و سرخ» کاری از علی موسویان در نهمین شب اجرای خود میزبان محمود صلاحی رئیس، امیر عبدالحسینی معاون هنری و شهرام کرمی مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی‌اصغر خسروی دبیر سوگواره خمسه، اصغر همت بازیگر و عضو هیئت داوران سوگواره خمسه، محمد الهی بازیگر، حسین پارسایی دبیر جشنواره تئا‌تر مقاومت، سردار جباری، حسین رفیعی و خانواده شهید محمد تقی کریمی شهید مدافع حرم برگزار شد. 

علی موسویان نویسنده و کارگردان «سبز، سفید و سرخ» درباره چگونگی نگارش این نمایشنامه گفت: حسین پارسایی دبیر جشنواره مقاومت از من خواست تا نمایشنامه‌ای برای شهدای مدافع حرم بنویسم و آن را برای جشنواره مقاومت آماده کنم. او متنی از من خوانده بود و خواست که این متن را برای این سوگواره آماده کنم. 

وی افزود: چندین طرح نوشتم اما هیچ‌کدام به دلم نمی‌نشست تا حدی که می‌خواستم به آقای پارسایی اعلام کنم که من را برای حضور در این بخش معاف کنند. چون تنها ۱۵ روز به آغاز جشنواره باقی مانده بود و جدول اجرا‌ها چیده شده بود و تنها جای اثر ما خالی بود. 

موسویان داستان نگارش متن این نمایش را اینگونه تعریف کرد: من کنار علیرضا مهران بودم که دوستی که من دو سال بودم ندیده بودم، برای من پیامی فرستاد که داستان عجیبی از به خاکسپاری یک شهید مدافع حرم بود. علیرضا مهران گفت این بهترین گزینه برای کار است؛ داستان همین شهید را بنویس. این قصه تبدیل شده به یک نمایش سه اپیزودی؛ ‌‌‌ همان روز سیناپس را برای آقای پارسایی فرستادم؛ سه روز بعد نمایشنامه نوشته شد و ما بعد از ده روز تمرین شبانه روزی، کار را برای اجرا آماده کردیم. 

این کارگردان و نویسنده شناخته شده تئا‌تر کشور گفت: در تمام این روز‌ها حضور و کمک این شهید را احساس کردیم. این کار را نه برای کمک هزینه‌های جشنواره‌ای و نه برای هیچ اتفاق دیگری ننوشتم، که تنها بهانه من برای این کار این بود که این شهید در آینده شفیع ما باشد. خوشحالم که امروز پدر و مادر این شهید برای تماشای این نمایش حضور دارند.

در پایان نیز، مراسم تجلیل از پدر و مادر شهید محمدتقی کریمی با حضور محمود صلاحی، سردار جباری و عوامل سازنده این نمایش برگزار شد و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هزینه سفر خانواده این شهید به مشهد مقدس را به پدر و مادر او هدیه کرد.

نمایش «سبز، سفید، سرخ» که جایزه دوم کارگردانی را از جشنواره تئا‌تر مقاومت از آن خود کرده است و در بخش مدافعان حرم دومین سوگواره نمایشی و هنرهای مذهبی خمسه تا ۲۴ آذرماه در تالار سرو روی صحنه خواهد رفت. 

علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش که کاری است از سیدعلی موسویان با نقش‌آفرینی علیرضا مهران، امیر کربلایی‌زاده، محمدزواربی‌ریا، فاطمه امیری، پوران مرادی و شهره مکری هر روز ساعت ۱۶ در تماشاخانه سرو به نشانی میدان فردوسی، ابتدای خیابان شهید سپهبد قرنی، روبروی پمپ بنزین، تماشاخانه سرو مراجعه کنند.
نظر شما