شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۸
کد خبر: ۸۵۰۰۰
|
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
درنشست نقد ۳۸۱ باشگاه فیلم تهران مطرح شد؛
فیلم «جامه دران» شامگاه یکشنبه ۱۳دی ساعت ۱۸ با حضور عوامل فیلم در فرهنگسرای ارسباران نقد شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ فیلم سینمایی «جامه دران» در سیصد و هشتاد و یکمین نشست باشگاه فیلم تهران با حضور حمیدرضا قطبی کارگردان، سیدجمال ساداتیان تهیه کننده، ناهیدطباطبایی فیلمنامه‌نویس و آرامه اعتمادی منتقد پس از نمایش نقد و بررسی شد. 

حمیدرضا قطبی با بیان اینکه قشر خرده بورژوازی مرفه هویت مستقلی ندارد، گفت: فیلم جامه دران این قشر را نقد می‌کند. 

وی در ادامه افزود: من می‌توانم سرمایه‌دار را در فیلم تعریف کرده و آن را نشان بدهم اما قشر خرده بورژوازی مرفه بسیار آزار دهنده و هویت مستقلی برای بیان خود ندارند.
 
فیلم «جامه دران» خرده بورژوازی را نقد می‌کند

کارگردان فیلم درباره تفاوت فیلم‌نامه با اثر داستانی گفت: رمان جامه دران حدود ۲۰ سال از زمان ما فاصله داشت اما فیلم‌نامه به زمان امروز نگاشته و بر این اساس تلاش کردیم که شاخصه‌ها و ویژگی‌های قشر امروزی از جمله قشر نوکیسه، خرده بورژوا و فرهنگ ایران‌گریزی و غرب دوستی را در فیلم جامه دران بیان کنیم.
  
سید جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم با اشاره به سختی‌های تولید فیلم در سه اپیزود با تاریخ متفاوت گفت: هر سناریو، یک ظرفیتی دارد و نقش تهیه کننده این است که امکان به تصویرکشیدن نوشته را از طریق تهیه خدماتش به وجود آورد. 
 
ساداتیان در ادامه افزود: برای ساخت صحنه‌های تاریخی فیلم، مجبور شدیم از زندگی روزمره مردم جدا شده و تامین امکانات برای این صحنه‌ها دشوار بود. نکته مهم این است که فیلم با هر قصه و پیامی ساخته می‌شود بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. 
 
این تهیه کننده با اشاره به وضعیت نامناسب اکران فیلم در کشور گفت: اثر هنری با مخاطب خود زنده است، متاسفانه شرایط اکران فیلم در کشور مناسب نبوده و سینما‌ها مناسب نمایش فیلم نیست. 
 
وی در ادامه افزود: هر سال حدود یکصد فیلم ساخته می‌شود و در حال حاضر در کشور ۳۰۰ سالن سینما وجود دارد که ۲۰۰ سالن کیفیت لازم را نداشته و مردم رغبتی برای حضور درآن‌ها ندارند و این مشکل باید مدیریت شود. 
  
وی بیان داشت: به لحاظ استاندارد هر سالن سینما باید به نمایش یک فیلم اختصاص داشته باشد اما در زمان نمایش فیلم جامه دران خلاف این امر ثابت شد و دریافتیم که به جای یک سالن برای نمایش فیلم باید بگوییم که یک سانس یا دو سانس برای نمایش فیلم وجود دارد. 
  
ناهید طباطبایی فیلم‌نامه‌نویس فیلم «جامه دران» با حضور در این نشست درباره اقتباس این فیلم از داستانی: این اثر داستانی متعلق به دوران مختلف تاریخی است و شخصیت‌پردازی خاصی داشته و هنگام نگارش آن فکر می‌کردم که اگر این داستان زمانی تبدیل به فیلم و یک اثر سینمایی شود، خوب است و وقتی ساخته شد بسیارخوشحال شدم. 
 
وی در ادامه افزود: فیلم‌نامه ۷۰ درصد به داستان اصلی خود وفادار است و تنها ۳۰ درصد از داستان به دلیل ویژگی‌های سینما و سینمایی شدن تغییر یافته است. 
  
طباطبایی با اشاره به نمایش دادن و انتقاد از خرده بورژوازی نوکیسه در فیلم جامه دران گفت: به عقیده من هر کسی که اصل خود را بشناسد و به آن پایبند باشد می‌تواند درست زندگی و رفتار کند و فرقی نمی‌کند از کدام طبقه اجتماعی باشد. 
  
آرامه اعتمادی منتقد با بیان اینکه فیلم جامه دران فیلم قابل قبول و قابل احترامی است گفت: فیلم در دو زمان گذشته و حال روایت می‌شود و ادای دینی به آثار بهرام بیضایی استاد بزرگ سینمای ایران است. 
  
این منتقد اشاره کرد: به عقیده من فیلمنامه این اثر در مرز تبدیل به قصه شاخص و شاهکار شدن متوقف می‌شود و تبدیل به یک فیلمنامه خوب برای فیلم خوب می‌شود. 
 
فیلم «جامه دران» محصول سال ۱۳۹۳ اولین ساخته بلند سینمایی حمیدرضا قطبی است، این فیلم سه اپیزودی روایت زندگی زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی می‌برد و حقایقی تازه را کشف می‌کند. فیلمنامه این اثر، اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته ناهید طباطبایی است.
مطالب مرتبط
نظر شما