شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۵
کد خبر: ۸۵۴۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
جشنواره یک روزه فرهنگی «اوماتسوری» با همکاری سفارت ژاپن و فرهنگسرای ارسباران باحضور «کوبا یاشی» سفیر این کشور و محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه۳ و رییس فرهنگسرای ارسباران پنج‌شنبه ۸ بهمن برگزارشد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اجرای بازی‌های سنتی ژاپن، خطاطی ژاپنی، عکس با لباس سنتی ژاپنی معروف به هاپی، آموزش گل آرایی، کارگاه اوریگامی (ساخت اشکال مختلف باکاغذوتا) توسط دانش آموزان ژاپنی و انجمن اوریگامی در بخش اول این جشنواره اجرا شد.

جشنواره فرهنگی «اوماتسوری» برگزار شد

بخش بعدی برنامه‌های جشنواره  در تالار هنر با پخش کلیپ فرهنگی و سرود ملی کشور ژاپن و ایران شروع شد «سوران بوشی» نام حرکات موزون با صدا است که توسط ماهیگیران در حین صید ماهی در شمال ژاپن شهر «هوکایدو» انجام می‌شود که دانش آموزان این صحنه را به زیبایی به تصویر کشیدند.

خانم کوتو قطعاتی را که یکی از آنها (مجنون ترانه سنتی ایرانی) نام داشت با ساز «کوتو» برای حاضران نواخت.

جشنواره فرهنگی «اوماتسوری» برگزار شد

ساز کوتو با قدمت ۱۳۰۰ ساله از چین وارد کشور ژاپن شده است. این ساز برای نواختن موسیقی در مراسم تشریفاتی، دربار و اشراف در این کشور نواخته می‌شود. این ساز موسیقی دست ساز است و از بدنه، سیم و خرک شبیه پل متحرک تشکیل شده است و بدنه آن از چوب توخالی، سیم‌های کوتو از ابریشم یا تترون و خرک از عاج فیل و مضراب از استخوان نهنگ ساخته می‌شود.

جشنواره فرهنگی «اوماتسوری» برگزار شد

ورزش‌های رزمی آیی آید و با استفاده از شمشیر و بدن و حفظ تمرکز، جودو در سه بخش پرتابی (ناگه وازا)، فنون خاک ( کاتامه وازا یا نه وازا) و فنون ضربه‌ای (آتمی وازا)، کندو با شمشیر ژاپنی و لبه‌های تیز و برجسته و بدنه قوسی شکل که به شمشیر سامورایی معروف است و کاراته با حضور ورزشکاران ژاپنی و تعدادی از ورزشکاران عضو فدراسیون ورزش‌های رزمی ایران در صحنه تالار هنر اجرا شد.
 
در بخش بعدی یکی از نمایندگان «انجمن اوریگامی» ایران درباره این هنر گفت: یوشی زاوا مبدع اوریگامی بوده است و در قرن ۲۰ با ساخت ۵۰ هزار شکل با کاغذ انقلابی را دراین هنر به‌وجود آورد و هم اکنون اوریگامی ۶۰۰ عضو فعال در ایران دارد. 
 
جشنواره فرهنگی «اوماتسوری» برگزار شد

نمایشگاهی با  آثار اوریگامی پیشرفته و حجم با اوریگامی در نگارخانه شماره دو و سه فرهنگسرای ارسباران برای بازدید عموم برپابود.
 
در پایان کوبا یاشی سفیر ژاپن با تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران برپایی این مراسم از اینکه توانست فرهنگ ژاپنی را به مردم ایران نشان دهند احساس خرسندی کرد.
مطالب مرتبط
نظر شما