شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۸
کد خبر: ۸۵۴۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
سومین کارگاه آموزش داستان‌نویسی حکایت یار مهربان به‌منظور بررسی نقش افسانه‌ها در آثار داستانی در کتابخانه شیخ فضل‌الله نوری مجتمع فرهنگی هنری نور برگزار شد.
بهنقش افسانه‌ها در آثار داستانی بررسی شد گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین کارگاه داستان‌نویسی حکایت یار مهربان پنجشنبه هشتم بهمن باهدف پرورش توان نوشتاری، هدایت دانش‌آموزان به خلق اثری زیبا، شناسایی و پرورش استعدادهای ادبی در کتابخانه شیخ فضل‌الله نوری برگزار شد.
 
عزت الله الوندی نویسنده کودک و نوجوان اظهار داشت: اسطوره‌ها و افسانه‌ها برای این‌که از قبل برای ما معرفی و شناخته‌شده هستند در داستان‌ها از جایگاه خاصی برخوردار هستند، قرار نیست که افسانه‌ها را باور کنیم، ولی می‌توانیم با آنها همراه باشیم.
  
وی افزود: شاهنامه فردوسی یکی از افسانه‌های معروف است؛ در این داستان که به سه بخش پهلوانی و حماسه، افسانه و تاریخی تقسیم می‌شود، تمامی موارد فوق به چشم می‌خورد و بسیار هنرمندانه با تلفیق این سه مورد این افسانه را جاوید کرده است.
  
الوندی افزود: رستم در تمام مراحل زندگی خود با سیمرغ در ارتباط بود و سیمرغ نیز به او و پدرش کمک می‌کرد، فردوسی از خلاقیت بالایی برای خلق شاهنامه بهره‌مند بوده است.
  
این مدرس داستان‌نویسی ادامه داد: در داستان‌نویسی باید منطق در کلمات و اتفاقات به کار برده شود، یعنی اتفاقات با منطق خواننده هماهنگ باشد، شخصیت‌پردازی با خلاقیت انجام شود. در این‌گونه داستان‌های افسانه‌ای و خیال‌انگیز شخصیت و قهرمان داستان از نقطه آغاز حرکت کند تا به انتها برسد که این رویداد را سفر قهرمان داستان‌ گویند.
   
در پایان، کارشناس برنامه برای تفهیم افسانه و استفاده از آن در داستان‌های کودکان تمرین داستان‌نویسی را پیشنهاد کرد؛ کودکان حاضر در برنامه باید با تصور یک غول و اضافه کردن چندین صفت و اشیا، داستانی را می‌نوشتند که در پایان از سوی کارشناس نقد و بررسی شد.
نظر شما