جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۲
کد خبر: ۸۵۵۰۱
|
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
به مناسبت سالروز استاد شهید مرتضی مطهری، مراسمی در خانه موزه شهید مطهری در خیابان دولت با حضور خانواده استاد مطهری، مدیران فرهنگی و علاقهمندان به استاد مطهری برگزار و از سردیس این شهید رونمایی شد.
بهرونمایی از سردیس استاد شهید مطهری در جشن میلاد مطهر گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران‌، در آغاز این مراسم رئیس فرهنگسرای ارسباران سخنان کوتاهی درباره اهمیت و برگزاری این مراسم بیان کرد.‍‍ پس از آن دکتر عماد افروغ، استاد دانشگاه تربیت مدرس و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی به سخنرانی درباره اهمیت فکر و اندیشه استاد مطهری در زمانه پرداخت. 
  
وی در بخشی از سخنانش به یکی از ویژگی‌های مهم شهید مطهری که توجه ایشان به مسائل فلسفی بود اشاره کرد و گفت: اگر کسی نگرش فلسفی داشته باشد، اصلاً زمان و مکان نمی‌شناسد؛ چون فلسفه زمان و مکان نمی‌شناسد و برای مثال آثار جامعه‌شناسانی باقی مانده است که صبغه فلسفی داشته‌اند و یک نظریه‌پردازی فلسفی و بنیادین پشت سر آن‌ها بوده است و نه جامعه‌شناسانی که رویکرد پوزیتیویستی و آماری داشته‌اند. نگرش فلسفی استاد مطهری صدرایی است و این نگرش صدرایی دیدگاهی کل‌گرایانه توحیدی به ایشان داده است که با آن می‌شود خیلی از مسائل را تبیین و تحلیل کرد. 
  
دکتر افروغ حقیقت‌گرایی و دوری از مصلحت‌ اندیشی را یکی دیگر از ویژگی‌های استاد مطهری دانست و گفت: ایشان به شدت حقیقت‌گرا و به شدت از مصلحت‌اندیشی و مصلحت‌گرایی بیزار بودند. این یک نکته است که باید به آن توجه شود. ایشان به کرات بر این مسئله تأکید دارند که اسلام در ذات خود یک حقیقت است، نه یک مصلحت و باید مراقب بود که اسیر مصلحت‌اندیشی‌های کاذب و فانتزی نشویم. 
  
دکتر افروغ در بخش دیگری از سخنانش درباره نظر استاد مطهری نسبت به آزادی صحبت کرد و در این باره برای حاضران دقایقی سخنرانی و اهمیت آن را برای امروز ما تشریح کرد. سپس مصطفی رحماندوست، شاعر، به ایراد خاطراتی درباره استاد مطهری پرداخت. 
  
در ادامه این مراسم نیز سهیل محمودی از طرف انجمن شاعران هدیه‌ای به رسم تشکر و یادبود به خانه موزه شهید مطهری اهدا کرد. همچنین سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز به ذکر خاطراتی از شهید مطهری پرداخت و در بخشی از خاطرات خود به حضور این استاد گرانقدر در نجف اشرف و ارتباط ایشان با حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد. 
 
همچنین، طریقت معاون وزیر کشور از تبار نامه استاد مطهری رونمایی کرد. در این تبارنامه زادروز استاد مطهری که در روز سیزده بهمن ماه بوده است با استشهاد به دست نوشته استاد مطهری رونمایی شد. 
 
در ادامه این مراسم علی مطهری، فرزند استاد شهید مطهری و نماینده مجلس شورای اسلامی، به ایراد سخن پرداخت. وی در بخشی از سخنانش به ذکر خاطراتی درباره این خانه که محل اقامت و زندگی استاد مطهری بود پرداخت و گفت: خانواده ما قبلا در محله خیابان ری سکونت داشتند اما به خاطر حضور استاد در حسینیه ارشاد ایشان تصمیم گرفتند که منزلی در نزدیکی حسینیه اختیار کنند. در نتیجه استاد مطهری در سال ۱۳۴۶ به دلیل تاسیس حسینیه ارشاد و با اصرار دوستان خود برای نزدیکی به حسینیه، به این خانه نقل مکان کرد. وی در مدت ۹ سال اقامت خود در این خانه از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۵ که بیشترین زمان را نسبت به بقیه سال‌های سکونت خود در تهران داشت، بیشترین آثار خود را در این خانه تالیف کرد. کتاب‌های «نظام حقوق زن در اسلام»، «مساله حجاب»، «علل گرایش به مادی‌گری» و «امدادهای غیبی در زندگی بشر» جزو این آثار است. 
  
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این خانه در سال ۱۳۸۶ به موزه تبدیل شد و ما از این بابت بسیار خوشحالیم که این خانه از بین نرفت و اینک تبدیل به یک محل فرهنگی شده است. من خاطرات بسیار خوبی از این خانه دارم و حتی مدتی نیز در این منزل در حدود سال‌های هفتاد اقامت داشتم. این خانه محل رفت‌ و‌ آمد اشخاص بزرگی مانند رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دکتر علی شریعتی و بسیاری از روحانیون و شخصیت‌های دیگر بوده است. 

گفتنی است این خانه در دو طبقه بنا شده است که در طبقه اول دست‌نوشته‌ها و وسایل شخصی شهید مطهری و در طبقه دوم کتاب‌های آن شهید به نمایش درآمده است. 
 
پس از سخنان فرزند استاد شهید مطهری، حجت اسلام عبدالله حسینی، شعری در وصف استاد مطهری خواند. در انتهای این مراسم نیز از سردیس شهید استاد مطهری ساخته حاجی مرادی و مجسمه این شهید اثر کنگرانی در حال نماز و عبادت در اتاق استاد به رسم یادبود با حضور مهمانان و فرزندان شهید مطهری رونمایی شد. 
 
در حاشیه این مراسم نمایشگاه «مشاهیر» که توسط هنرجویان دانشگاه سوره آماده شده بود گشایش یافت.
 
منبع: روزنامه اطلاعات
نظر شما