جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۳
کد خبر: ۸۵۶۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
آوا و هیوا در فرهنگسرای فردوس رونمایی شد؛
آیین رونمایی از کتاب «آوا و هیوا» نخستین اثر آرزو نمدچی به مناسبت بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن‌ماه در یکصد و هفتمین نشست بلور قلم فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ آیین رونمایی از کتاب «آوا و هیوا» نخستین اثر آرزو نمدچی با حضور جمعی از نویسندگان و راویان هشت سال دفاع‌مقدس همچون امیر سرتیپ محمدمسعود بهمنی، مهدیه شادمانی، مهدی شیرالی، حجت‌الله محمدی، محمدرضا تقی‌پور (مدیر موزه صلح)، حسن حسنی سعدی و اسدالله محمدی جانباز داوطلب و راوی موزه، میلاد صمدی شاعر و جعفر حاج کریم نظری مدیرمسوول انتشارات نظری در فرهنگسرای فردوس برگزار شد. 
 
شهدا و رزمندگان جنگ قهرمانان ملی هستند
امیر سرتیپ محمد مسعود بهمنی نویسنده فعال بروجردی با حضور در این مراسم ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اظهار داشت: در تاریخ هر کشوری اسطوره‌هایی هستند که مسیر تاریخ را عوض کردند و ماندگار شدند. شهدا، جانبازان و رزمندگان کشورمان قهرمانان ملی هستند که نباید فراموش شوند. 
 
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقابله با جنگ نرم، افزود: دشمن درصدد تغییر باور‌ها، نگرش و رفتارهای ما است و با راه‌اندازی هجمه‌ای از تبلیغات منفی بنیان و نهاد خانواده‌ها و اعتقادات ما را نشانه گرفته است که باید ایستادگی کنیم. 
 
نویسنده کتاب «مقاومت شرهانی» درباره این اثر خود که به چاپ چهارم رسیده است، گفت: این کتاب مجموعه خاطرات من از هشت سال حضور در جبهه‎های دفاع‌مقدس در جنگ با متجاوزان دشمن بعثی بوده که چندین‌بار زخمی و مصدوم شیمیایی شدم و برای زنده نگاه داشتن خاطرات جبهه، آن‌ها را در قالب این کتاب به رشته تحریر درآوردم. 
 
 «آوا و هیوا» نشانگر عشق نمدچی به ایران است
در بخشی دیگر از این نشست جعفر حاج کریم نظری (مدیرمسوول انتشارات نظری) به تعریف انقلاب از منظر جامعه‌شناسان و فلاسفه پرداخت و اظهار داشت: هر کسی با دیدگاه فکری خود انقلاب را معنا کرده است، انقلاب سه رکن دارد که شامل یورش به حاکم حاضر، تثبیت تغییر و دگرگونی و نگه‌داشتن انقلاب می‌شود. 
 
وی افزود: هر انقلاب و جنبشی که آغاز می‌شود فضایی آنارشیستی به وجود می‌آید که در درون آن نظام، باید رهبری برای بسیج نیرو‌ها، فراهم کردن شرایط تعادل و شجاعت برای ایستادگی در برابر شرایط و کنترل و هدایت وجود داشته باشد که تمامی این ویژگی‌ها را در شخصیت حضرت امام خمینی (ره) شاهد بودیم. 
 
نظری با اشاره به کتاب آوا و هیوا گفت: نگارش این کتاب از سوی خانم نمدچی نشانگر حب، دوستی و عشق وی به ایران و ایرانیان است، باید سپاسگزار این همه عشق این نویسنده به وطن بود. 
 
تمام حکایت‌های این کتاب تجربه هموطنانم است
آرزو نمدچی درباره نخستین اثر خود که با موضوع جنگ نگارش شده است، گفت: این داستان مجموعه‌ای از ایدئولوژی‌های من درباره وطنم، دفاع مقدس و جنگ است، حضور تک تک ما در این‌جا مدیون دلاورمردانی است که هشت سال مظلومانه جنگیدند و توانستند استقلال ایران را حفظ کنند. 
 
وی افزود: این کتاب را با عشق به ایران نوشتم، دلم می‌خواست تمام جمله‌هایی که می‌نویسم مبتنی بر واقعیت باشد و همین‌طور هم شد تمام حکایت‌های این کتاب تجربه هموطنانم است که هر یک به نوعی در این جنگ حضور داشتند. 
 
نمدچی خاطرنشان کرد: داستان جنگ برای نسل ما داستان آشنایی است، من این کتاب را برای نسل جدید و فرزندان خانواده‌های مهاجر نوشتم تا با این واقعه مهم تاریخی آشنا شوند. 
 
نمدچی تصریح کرد: حکایت‌های جنگ هم واقعیت‌هایی است که در دوران نوجوانی من در ایران اتفاق افتاد؛ اما آن‌چه سبب شد تا این رمان را با موضوع جنگ شروع کنم در حقیقت برگرفته از ناراحتی و خشم از جریانی بود که دوباره شیپور جنگ علیه کشورم را در دنیا به صدا درآورده بود. 
 
وی با یادآوری خاطرات جنگ و هشت سال دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: کشورهای بسیاری صدام را حمایت کردند تا جنگ هشت ساله را به ملت ما تحمیل کند و در قبال این جنگ از ابعاد مختلف بهره ببرند. برای افرادی همچون من که ایرانی مقیم کشور اروپایی هستند خیلی باعث زجر و عذاب است که در جریان اخبار تحریف شده به اصطلاح جوامع مدعی آزادی بیان باشند. 
 
وی ادامه داد: با مروری بر خاطرات آن دوران تازه فهمیدم که من ایرانی، جنگ را به مفهوم واقعی کلمه درک نکرده بودم. برای این جبران هر بار که به ایران سفر کردم گوشه‌ای از جنگ را در خرمشهر، آبادان، سردشت، بانه و... لمس کردم و پس از صحبت با رزمندگان قدیم و جانبازان تصمیم گرفتم که داستان کمی شفاف‌تر باشد، دلم می‌خواست چهره‌ای واقعی‌تر هم به مردم کشورم بدهم تا مردم جهان با مظلومیت ما و همچنین غرور ایرانی آشنا شوند. غروری که یک ملت را در جنگی هشت ساله حمایت کرد تا با تمام دنیا یک تنه بجنگد که شرف و ناموسش را حفظ کند. 
 
نویسنده کتاب آوا و هیوا تصریح کرد: پس از چهار سال تحقیقات در مورد جنگ، هنوز برای نوشتن دستم می‌لرزد و اشکم سرازیر می‌شود. هر جای دنیا که باشم به کشورم عشق ورزیده و به ملتم افتخار می‌کنم ما تنها ملتی هستیم که در هر کجای این کره خاکی با تلاش فراوان با علم، هنر و فرهنگ غنی پرچم کشورمان را سرافراز بالا برده‌ایم. 
 
نمدچی گفت: در این کتاب حقیقت‌های تلخ جنگ هشت ساله دفاع مقدس را با شخصیت‌های خیالی «آوا» و «هیوا» جان داده‌ام تا کلمه جنگ را با تمام زشتی‌ها و درد‌هایش به تصویر بکشم. چه بسا در این دنیا آوا و هیواهایی هم هستند که داستانشان خاموش مانده است. 
 
وی یادآور شد: برای خلق این اثر از منابعی همچون زخم التیام نیافته کاربردی سلاح‌های شیمیایی علیه ایران و پیامدهای آن نوشته شهریار خاطری، بویی نا آشنا خاطراتی از بمباران شیمیایی سردشت نوشته حسین محمدیان، چشم‌های خردلی خاطرات جانباز دفاع مقدس اسماعیل جمالی به قلم بابک طیبی، جنگ شیمیایی عراق علیه ایران به روایت اسناد سازمان ملل متحد تدوین شهریار خاطری و احمد جنتی محب استفاده کرده‌ام. 
 
نویسنده کتاب آوا و هیوا در پایان از شهریار خاطری مدیر روابط بین‌الملل انجمن حمایت از قربانیان سلاح شیمیایی، محمدرضا تقی‌پور مدیر موزه صلح، حسن حسنی سعدی و اسدالله محمدی جانباز داوطلب و راوی موزه، مهزیار بابایی مسوول آموزش، جعفر حاج کریم نظری مدیر مسوول انتشارات نظری و نازنین مقامی کتابدار مرکز اطلاعات دفتر سازمان ملل متحد در تهران برای حمایت در تحقیقات به منظور نشر این کتاب قدردانی کرد. 
 
رونمایی از کتابی با خاطرات جاوید از دفاع‌مقدس
در پایان این مراسم کتاب آوا و هیوا با حضور محمدرضا تقی‌پور مدیر موزه صلح و امیر سرتیپ محمدمسعود بهمنی نویسنده رونمایی شد. همچنین تمامی نویسندگان حاضر در این مراسم با اهدای لوح تقدیر مورد قدردانی قرار گرفتند. 
 
خاطره‌گویی رزمندگان، سخنرانی نویسندگان درباره آثار به چاپ رسیده و شعرخوانی نازنین مرادی و میلاد صمدی از شاعران جوان کشورمان از دیگر بخش‌های مراسم بود.
نظر شما