شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۸
کد خبر: ۸۵۹۴۷
|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
دهمین نشست ادبی «بشنوازنی» شرح و تفسیر داستان‌های مثنوی درفصل زمستان، روز دوشنبه ۱۰ اسفند ماه ساعت ۱۶ باحضورکریم سلگی و علاقمندان به شعروادب فارسی درکتابخانه گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در این نشست داستان پادشاهی دیگر از‌ نژاد یهود که درصدد نابود ساختن قوم عیسی(ع) برآمده و راه و سنت ناپسند شاه قبلی را ادامه می‌دهد، توسط کار‌شناس برنامه مورد بحث قرار گرفت. 

مولانا در این میان اشاره دارد به حدیثی نبوی که می‌فرماید: هر سنتی را که پیغمبر یا حاکمی بنا نهد اگر نیک باشد عمل کنندگان به آن به اندازه او ثواب می‌برند و اگر نکوهیده و ناپسند باشد عمل کنندگان به آن به‌‌ همان اندازه گناهکارند، به بیان دیگر مردم نیکوکار از این جهان فانی رحلت کرده و می‌روند ولی آثار صفات نیک آن‌ها بر جای می‌ماند و فرومایگان هم می‌روند و آثار ظلمشان می‌ماند و دائما لعنت می‌شوند. 

چنانکه حق و باطل، خیر و شر مانند رگه‌های آب شیرین و شوری که از دل زمین بیرون می‌آید در جهان موجود است و تا قیامت و رستاخیز در جریان است و در این میان مردم نیک از آب گوارای حکمت الهی انبیاء و اولیاء ارث می‌برند که‌‌ همان حقیقت کتاب آسمانی است و طالبان حقیقت و جویندگان معرفت به شعله‌هایی از گوهر نبوت نیاز دارند. (اشاره به آیه۳۲ سوره فاطر) 

سلگی در ادامه گفت: به بیان مولانا هر کسی با ستاره‌ای (برج) متولد می‌گردد، وخاصیت آن ستاره در آن ظاهر می‌شود به عبارتی کواکب بر احوال زمینیان تاثیر می‌گذارند، ابوریحان نیز در این باره بحث مبسوطی دارد (خود مولانا با ستاره زهره متولد شده و زهره نماد میل به شادی و شادمانی و عشق و طلب است). 

به جز این ستارگان محسوس و طبیعی، در ماورای آن‌ها ستارگانی نامحسوس است که عاری از خواص مادی همچون فناپذیری، خوش یمنی یا نحسی و.... هستند که به آن‌ها ستارگان معنوی گفته می‌شود که از عوارض دنیوی منزه هستند و در تابش انوارالهی غرق شده‌اند، لذا هر کس بتواند به چنان کمال روحی برسد که از کمند اختران زوال پذیر (برج‌ها) برهد با اختران عالم معنا (انبیاء) پیوستگی خواهد یافت و با این اتصال از خصوصیات آن‌ها تاثیر پذیرفته و با کافران و تباه کاران مقابله خواهد نمود. 

وی به کلام مولانا اشاره کرد که می‌گوید: حضرت حق آن نور را به طور یکسان بر همه جان‌ها اعم از سنگ، گیاه، حیوان و انسان تابیده است ولی هر کدام که تکاپوی بیشتری نموده و استعداد و قابلیت خود را بیشتر نمایان کرده بهره بیشتری از آن برده است. 

سلسله نشست‌های ادبی «بشنو از نی» دوشنبه‌های هر هفته ساعت ۱۶ توسط کریم سلگی برگزار می‌شود.
نظر شما