شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۲
کد خبر: ۸۶۱۳۱
|
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام شد
عصر چهارمین روز از سال جدید و همزمان با وفات حضرت ام البنین با حضور مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از مادران چشم به راه در مجتمع فرهنگی و مذهبی امام رضا (ع) تجلیل شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم عزاداری حضرت ام‌البنین (س) با محوریت گرامیداشت مادران چشم به راه چهارشنبه چهارم فروردین ساعت ۱۷ در مجتمع فرهنگی مذهبی امام رضا (ع) برگزار شد.

این ویژه‌برنامه با شعرخوانی حمیدرضا برقعی و محمود حبیبی کسبی و مرثیه‌سرایی حاج نریمان پناهی، روح‌الله بهمنی، امیر تاجری و با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام حسن ناصری پور، سرپرست معاونت فرهنگی این سازمان و جمعی از مادران شهدا اجرا شد.

گرامیداشت مادران چشم به راه در برنامه «حلما»
 
محمود صلاحی پس از عرض تسلیت به مناسبت وفات ام البنین (س)، همسر امام علی (ع) و مادر علمدار کربلا حضرت ابوالفضل (ع) به همه مردم و والدین شهیدان و به ویژه مادران چشم به راه، فرا رسیدن بهار ۹۵ را تهنیت گفت و افزود: حضرت ام البنین (س) مادر گرانقدر چهار شهید کربلا، زمانی که بعد از شهادت حضرت زهرا به همسری امام علی (ع) برگزیده شد، هیچ گاه خودش را همسر علی (ع) خطاب نکرد بلکه می‌گفت من برای کنیزی فرزندان زهرا (س) آمدم. او هم به نوعی چشم به راه بود. او مادری بود که چهار فرزند حضرت زهرا (س) را از کوچکی در آغوش پر مهر خودش بزرگ کرد و چهار فرزند خودش را قربانی فرزندان حضرت زهرا کرد. او شخصیت برجسته‌ای است که ما کمتر در محافل و مجالس از او یاد می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: حضرت ام البنین شخصیت کم نظیری بود که الگو و نمونه‌ای برای همه تاریخ و به شمار می‌رود. امروز روز وفات آن بزرگ زن تاریخ جهان اسلام است. امروز ما در انقلاب اسلامی مادرانی مانند ام البنین کم نداریم. مادرانی که امروز جلسه ما را منور و مزین کردند.
 
صلاحی که امروز به ملاقات مادران چشم به راه رفته بود، ادامه داد: ساعاتی پیش به ملاقات یکی از مادرانی که دو فرزندش به نام‌های محمود و داوود عبدالهی شهید شده‌اند، رسیدیم، می‌گفت: من این شهدا را ندادم تا به من مادر شهید بگویند. بلکه این شهدا متعلق به همه جامعه هستند. او ذره‌ای انتظار نداشت و طلبکار نبود بلکه خود را بدهکار نظام، انقلاب، اسلام و امام حسین (ع) می‌دانست.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه این مادران چشم به راه، درس وفاداری را به ما می‌دهند، گفت: ما باید قدر ولایت را بدانیم و درس وفاداری از این مادران به ولایت، سیدالشهدا و مسیر نورانی نظام اسلامی بگیریم. من دقایقی که در منزل مادر شهید بودم درس‌هایی گرفتم که در هیچ کتابی نیامده. امیدوارم با همکاری صداو سیما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بتوانیم گفت‌وگوی مستقیم و رو در رو با مادران شهدا داشته باشیم تا درس‌های بسیاری از ایشان بگیریم. 

گرامیداشت مادران چشم به راه در برنامه «حلما»
 
وی در همین راستا ادامه داد: سال ۹۵ سالی است که بهار آن مزین است به ولادت بانوی بزرگوار هر دو جهان هستی و انتهای آن هم همینطور. باید در این سال ولایت مداری را از حضرت زهرا یاد بگیریم. اصل حرکت زهرا (س) ولایت پذیری و ولایت مداری است. امروز اگر از شهدا صحبت می‌شود، صحبت از یاوران سیدالشهداست که بعد از 1400 سال آمدند و در مسیر نورانی سیدالشهدا حرکت کردند و شعارشان همان شعار و مسیرشان همان مسیر بود و در آن مسیر به شهادت رسیدند. امروز افتخار بزرگ ما باید این باشد که مسیر آن‌ها را ادامه دهیم و بخشی از دین بزرگی که آن‌ها برگردن ما دارند، ادا کنیم. ما باید مرعوب قدرت‌های بزرگ نشده و ملت خود را فراموش نکنیم. در واقع  امنیتی که امروز داریم در پرتو آسایشی است که شهدا برای ما به ارمغان آورده‌اند. ما تا قیامت مدیون شهدا و مادرانشانیم و باید این مسیر طولانی را با عزت ادامه بدهیم.
 
صلاحی با تاکید بر توجه به موضوع فرهنگ و هنر در کشور گفت: ایران سابقه درخشانی در فرهنگ و هنر در تاریخ، هویت و اشعار خودش دارد، ما مسئولیم جهان را ببینیم و مقایسه کنیم و قدر بدانیم. باید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال 95 بیشتر تلاش کند تا در همه جلوه‌های هنری ارتقای فرد و جامعه را به بازگشت هویت دینی و ملی خودش پیدا کند و مسیر نورانی این حرکت را پیش پای جوانان عزیز بگذارد. خوشبختانه توفیقات زیادی در سال 94 نصیب سازمان شد که باید در سال 95 ادامه پیدا کند. یکی از حرکت‌های خوبی که در سال 93 پایه گذاری شد، زیارت و گرامیداشت مادران چشم به راه بود که ادامه پیدا کرد.  یقیناً این مادران چشم به راه اطاعت ما از ولایت، چشم به راه کمک ما به نظام اسلامی و چشم به راه حمایت ما از جوانان هستند. چشم به مسیر فرزندشان هستند که جایگاهشان در بهشت است.

گرامیداشت مادران چشم به راه در برنامه «حلما»

در ادامه مراسم حجت الاسلام ناصری پور گفت: امروز مصادف است با سالروز وفات ام البنین که به نام روز گرامیداشت مادران و همسران شهدا مزین است. همانطور که همه ما می دانیم حقیقتاً نسبت به موضوع شهدا جامعه ما بدهکار است و نسبت به این مادران مقداری ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی بارزترین عمل و رفتار حضرت ام البنین (س) را ولایت مداری ایشان دانست و افزود: وی ولایت مدار، ولایت فهم و ولایت محور است. امام هادی (ع) می‌گوید: اگر کسی می‌خواهد ولایت مدار باشد، باید سه ویژگی داشته باشد، اول اینکه با خود تصمیم جدی بگیرد و اعتقاد قلبی به موضوع ولایت داشته باشد و شعار ندهد. مرحله دوم تسلیم به معنای واقعی است و آخرین ویژگی نیز جدیت در اعتقاد است. در عمل مصلحت‌ها را بر اصل اتفاق ترجیح دهند. همه ما نسبت به شهدا و امام و این همه علمای بزرگ که سینه به سینه اسلام را نگاه داشتند، مدیون هستیم.

صبح دیروز مدیران فرهنگی هنری مناطق 22 گانه شهرداری تهران به ملاقات مادران شهدای جاویدالاثر ( مادران چشم به راه) رفته و از ایشان برای شرکت در این مراسم دعوت کرده بودند.

مطالب مرتبط
نظر شما