شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۱
کد خبر: ۸۶۴۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
نشست هم‌اندیشی کارشناسان محافل ادبی فرهنگسرای فردوس با حضور بیژن پورمند مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵، محمدرضا آزادی‌نژاد معاون آفرینش و اجرا و شاعرانی همچون استاد قدمعلی سرامی، بهروز یاسمی، سعید بیابانکی و صابر قدیمی به منظور آسیب‌شناسی و ارائه راهکار برای افزایش کیفیت نشست‌های ادبی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران، بیژن پورمند مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و رئیس فرهنگسرای فردوس در آغاز این نشست اظهار داشت: منطقه پنج جزو یکی از مناطقی به شمار می‌رود که در حوزه ادبی فعالیت شاخص و چشمگیری داشته است و این موضوع سطح خواسته‌ی شهروندان و مخاطبان را در زمینه برگزاری کیفی‌تر این برنامه‌های ادبی افزایش می‌دهد.
 
وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش مخاطبان خاص نشست‌های ادبی در سال جاری که ارتقای کیفیت برنامه‌ها را به دنبال خواهد داشت، گفت: باید با به حداقل رساندن آسیب‌ها، برای تأثیرپذیری مثبت مخاطبان از این محافل ادبی برنامه‌ریزی کنیم.
 
در ادامه نشست سعید بیابانکی از شاعران طنزپردازان کشورمان گفت: فرهنگسرای فردوس با برگزاری برنامه‌های شاخص ادبی طی سال‌های متمادی با حضور شاعران صاحب‌نام به برندی در این حوزه تبدیل شده است.
 
وی که تا کنون اجرای ۵۷ محفل شعر طنز قند و نمک در فرهنگسرای فردوس را بر عهده داشته است بر لزوم مراقبت از این محافل ادبی که به سرمایه‌ای برای منطقه پنج تبدیل شده است، گفت: در مجموع سه محفل شعر طنز در تهران در حال برگزاری است که با توجه به شرایط برگزاری، استقبال علاقه‌مندان شعر و ادب به برنامه قند و نمک بیشتر است بنابراین باید اقدامات لازم در زمینه حفاظت و حراست از داشته‌های این برنامه همچون راه‌اندازی کانال در آپارات، تهیه فتوکلیپ، تهیه و انتشار گزارش مکتوب نشست، برگزاری منظم این محافل طنز انجام شود.
 
بیابانکی در ادامه برای احیای کانون ادبی هفتگی فرهنگسرای فردوس با همکاری بهروز یاسمی – که پیش از این به صورت هفتگی برگزار می‌شد – اعلام آمادگی کرد.
 
بهروز یاسمی از شاعران و منتقدان ادبی کشورمان در بخشی دیگر از این نشست با بیان این که پایه فرهنگ ادبیات است، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌تواند هر یک از فرهنگسراها را به قطب ادبی، هنری، موسیقی و ... تبدیل کند.
 
وی افزود: جلسات انجمن ادبی شعر و ترانه فرهنگسرای فردوس در هر نشست میزبان شاعرانی از اقصی نقاط کشور است که به صورت خودجوش در این محافل ادبی حضور می‌یابند بنابراین توجه بیش از پیش به برگزاری منظم این برنامه امری ضروری است.
 
استاد قدمعلی سرامی نیز از دیگر شاعران صاحب‌نام در این برنامه که سلسله محافل مثنوی و حافظ‌خوانی فردوس را برگزار می‌کند به ارائه پیشنهاداتی همچون  توجه به ادبیات کودکان با برگزاری برنامه‌های مرتبط، ارتباط دوسویه فرهنگسرا با شهروندان، توجه به خروجی برنامه‌های ادبی، انتشار مکتوب مباحث برنامه‌های ادبی و اطلاع‌رسانی و تبلیغات صحیح پرداخت.
 
صابر قدیمی از شاعران جوان کشورمان و مجری برنامه ادبی شعرانه نیز در بخشی دیگر از این نشست هم اندیشی گفت: جلسات کارگاهی که تعداد مخاطبانشان کمتر است بسیار تاثیرگذار و پربارتر از جلسات صرفاً شعرخوانی و نقد شعر است.
 
وی با تاکید بر اهمیت تبلیغات برای پربارتر شدن برنامه‌ها، پیشنهاداتی مبنی بر راه‌اندازی صفحه اینستاگرام برای برنامه‌های ادبی، آپلود فیلم و فتوکلیپ محافل ادبی، انتشار فایل صوتی کارشناسان ادبی کارگاه‌های شعر در فضای مجازی، حضور پررنگ در رسانه‌ها ارائه کرد.
 
در پایان این نشست، بر انجام فعالیت‌ها و برنامه‌هایی با ارتقای کیفیت تاکید و مقرر شد پیشنهادات شاعران و کارشناسان ادبی برنامه‌ها بررسی و برای تصویب نهایی آماده شود.
 
فرهنگسرای فردوس با برگزاری سلسله محافل ادبی «انجمن شعر و ترانه فردوس»، «قند و نمک»، «شعرانه»، «مثنوی‌خوانی» و «حافظ‌خوانی» با حضور اساتیدی همچون بهروز یاسمی، سعید بیابانکی، علیرضا آذر و صابر قدیمی و قدمعلی سرامی در طول سال میزبان علاقه‌مندان به شعر و ادب است که علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات از برگزاری این برنامه‌ها می‌توانند به نشانی فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی مراجعه و یا با شماره ۴۴۰۵۸۹۰۰ تماس بگیرند.

نظر شما