شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۸
کد خبر: ۸۶۵۲۲
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
تا اول خرداد ماه می‌توانید مجموعه «اتاق‌ها و اشیا» را در موزه عکسخانه شهر تماشا کنید.
«اتاق‌ها و اشیا» در موزه‌ عکسخانه شهر به تماشاستبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نمایشگاه عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی از فضای داخلی اتاق‌ها و اشیای آن‌ها از اول اردیبهشت ماه در موزه‌ عکسخانه شهر به نمایش گذاشته شده است.

یکی از ویژگی‌های اصلی عکس‌های تاریخی نمایشِ ژست است. ژستِ افراد در دورانِ تاریخی که در آن زیسته‌اند. می‌توان حال و هوا و اتمسفر دوران را از روی لباس‌ها، شیوه‌ی ایستادن‌ها و فضای پیرامونی شناخت و به آن نزدیک شد. بدین ترتیب ژست، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین کلمه برای عکس‌های قدیمی است.

در تاریخ عکاسی ایران بیشتر با دو نوع عکس مواجه‌ایم. یکی عکس‌های افراد و شخصیت‌ها و دیگری عکس‌هایی از بناها و مناظر طبیعی. اما نوع سومی از عکس‌ها نیز موجودند. عکس‌هایی که تنها از اتاق‌هایی خالی گرفته شده‌اند و  درون آن‌ها را بازنمایی می‌کنند. عکس‌هایی نامعمول و نامتعارف بدون چهره‌ای انسانی؛عکس‌هایی از اتاق‌ها و اشیا.

در این نمایشگاه اما برگزار کنندگان به سراغ عکس‌هایی از فضای داخلی اتاق‌های مختلف رفته‌اند. این نمایشگاه اتاق‌ها و اشیاء درون‌شان را پیش چشم می‌آورد.

به نظر می‌رسد این عکس‌ها نیز مهم‌ترین کارکردشان، هم‌چنان احیاء ژست است. اما ژستی در غیاب انسان و با حضور اشیاء. با چشم دوختن و دقیق شدن در این آثار می‌توانیم اتمسفر اتاق‌های دوران گذشته را ببینیم.

 اشیای درون اتاق‌ها ما را به خود فرامی‌خوانند و از حال وهوای‌ روزگارشان لب به سخن می‌گشایند. با این عکس‌ها در تاریخ سفر می‌کنیم و حال و هوای گذشتگان را این‌بار بدون هیچ تصویر واضح انسانی از طریق اتاق‌ها و اشیا، بی‌واسطه در‌می‌یابیم.

این عکس‌ها از آرشیو موزه‌ عکسخانه شهر، کاخ گلستان و مجموعه‌های شخصی گردآوری شده‌اند و به مدت نزدیک به یک ماه؛ تا اول خرداد روی دیوارهای موزه‌ عکسخانه شهر خواهند بود.
 
علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ و پنج‌شنبه ۹ تا ۱۳ برای تماشای نمایشگاه مراجعه کنند.

موزه‌ عکسخانه شهر، در میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز واقع شده است.

برای اطلاعات بیشتر هم می‌توانید با شماره تلفن ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرید.



نظر شما