جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۲
کد خبر: ۸۶۸۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳
نشست نقد و بررسی کتاب دستفروش مترو نوشته «ناصر تیموری» امروز در نخستین نمایشگاه «فرهنگ و هنر تهران» برگزار شد.
«دست‌فروش مترو» یک رمان کلاسیک اجتماعی است
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این نشست با حضور قاسمعلی فراست، طلا نژادحسن و محمدرضا گودرزی منتقد و ناصر تیموری نویسنده کتاب برگزار و درآن کتاب «دست فروش مترو» نقد و بررسی شد. 

در ابتدای این نشست «ناصری تیموری» به معرفی کتاب خود پرداخت. 

قاسمعلی فراست نویسنده و منتقد مطرح کشور درباره کتاب دستفروش مترو گفت: این کتاب از چند منظر کتاب پر اهمیتی است. نگاه اجتماعی که این اثر به یکی از مقوله‌های دنیای مدرن دارد، به واسطه اولین قدم‌های که در این راستا صورت گرفته است. 

وی افزود: متاسفانه نکته‌ای که ممکن است خواننده حرفه‌ای را در خلل خواندن این رمان اذیت کند، تغییر لحن است. متن گاهی بین محاوره و رسمی پا درهواست. 

طلا نژادحسن رمان نویس درباره دستفروش مترو گفت: در این شرایط نوشتن یعین‌‌ همان «عرق ریزان روح» حنی اگر آثار با مشکلاتی نیز دست به گریبان باشند. 

نژاد حسن ادامه داد: متاسفانه لحن‌ها در این اثر مانند همند. همه شخصیت‌ها با یک حالت با یکدیگر صحبت می‌کنند. حتی پدر و مادر شخصیت اصلی یک نوع بیان و یک دایره واژگان دارند.

محمدرضا گودرزی نویسنده و منتقد در نقد این کتاب گفت: کتاب دستفروش مترو یک رمان کلاسیک اجتماعی است، زیرا به صورت خطی روایت می‌شود و بیانگر جامعه‌ای غیر مدرن است. 

گودرزی اضافه کرد: متاسفانه نویسنده در اثرش آنقدر درگیر حاشیه شده که از متن غافل است. این اثر می‌توانست به یک رمان کوتاه ۹۰ صفحه‌ای جذاب تبدیل شود. 

نشست «ترنم قلم» سه‌شنبه هر هفته در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود. 

نخستین نمایشگاه «فرهنگ و هنر تهران» تا سوم خردادماه در «پردیس سینمایی ملت» میزبان علاقه‌مندان است.
مطالب مرتبط
نظر شما