پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۵
کد خبر: ۸۶۸۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
آيین بزرگداشت استاد سبزواری برگزار شد
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری با حضور چهره‌ها و مسئولان فرهنگی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم نکوداشت استاد حمید سبزواری سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد. 
 
محمود صلاحی، امیر عبدالحسینی، فاضل نظری، محمد گلریز، حمید شاهنگیان، مجتبی مطهری، مصطفی رحماندوست، بیوک ملکی، فاطمه راکعی، حسین اسرافیلی، اسماعیل امینی و جواد محقق تعدادی از شاعران و مسئولان فرهنگی حاضر در این نشست بودند. این مراسم نکوداشت در حالی اجرا می‌شد که استاد سبزواری با وجود شرایط نه چندان مساعد جسمی و به کمک ویلچیر خود را به موزه امام علی (ع) رسانده بود. 
 
قدر استاد سبزواری سال‌ها بعد شناخته می‌شود
رئیس سازمان فرهنگی هنری، محمود صلاحی با اشاره به جایگاه بالای سبزواری در شعر معاصر گفت: من همیشه می‌گفتم اگر نیشابور خیام و عطار دارد، سبزوار هم استاد سبزواری را دارد. ولی ما وقتی یک نفر را می‌بینیم، قدرش را نمی‌دانیم. به همین دلیل معتقدم ما الان متوجه جایگاه حمید سبزواری نیستیم. حافظ و سعدی هم همینطور بودند. قدر استاد صدها سال دیگر شناخته می‌شود.
صلاحی ادامه داد: تک تک بیت‌های ایشان قابل تدریس در دانشگاه‌هاست. از استاد تشکر می‌کنیم که با وجود کسالتی که داشتند تشریف آوردند. ادبیات فارسی به وجود استاد سبزواری می‌بالد؛ ایشان شاعر امام‌شناسی، ولی‌شناسی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند و ما صحنه‌های انقلاب را در شعر ایشان می‌بینیم. امیدوارم نسبت به استادانی همچون این مرد بزرگ قدرشناس باشیم.
 
سبزواری زمانی پیشرفت کرد که پارتی‌بازی مد نبود
مصطفی رحماندوست دیگر سخنران مراسم، سبزواری را شاعری شجاع و پیشرو دانست و گفت: خیلی فکر کردم که در این مراسم چه بگویم، اما تصمیم گرفتم چیزی بگویم که در جامعه جای حرف دارد. گاهی می‌بینید یک نفر مشهور شده و توجه زیادی جلب می‌کند و شما دلیلش را پیدا نمی‌کنید. موفقیتش را می‌گذارید به حساب شانس و پارتی و... اما حمید سبزواری و هم‌نسلانش زمانی به موفقیت رسیدند که پارتی و رانت مد نشده بود. من مدام به این آیه تعز من تشاء و تذل من تشاء فکر می‌کنم که اگر یک نفر عزیز می‌شود چه چیزی در وجودش است.
 
وی افزود: اینکه شعر سبزواری چطور فراگیر شد یک بحث است، یک بحث دیگر این است که چطور شد «خمینی ای امام» را سرود و چطور این شجاعت را به خرج داد. «این پیروزی خجسته باد» را بگوید که وقتی زمان جنگ پخش می‌شد، دلمان را شاد می‌کرد.
 
رحماندوست با بیان اینکه موفقیت حمید سبزواری در استعدادهای فردی‌اش ریشه دارد، عنوان کرد: در روانشناسی شهرت می‌گویند موقعیت تاریخی و جغرافیایی هم موثر است. اگر سبزواری لندن بود، این موفقیت را به دست نمی‌آورد. توانایی‌هایی که خداوند به آدم می‌دهد، امتحان بزرگی است و نتیجه برآمدن از پس این امتحان می‌شود علم شدن کسی مثل استاد حمید سبزواری.
 
سبزواری پدر سرود انقلاب است
حمید شاهنگیان، آهنگساز بیشتر سروده‌های سبزواری از دیگر حاضران در مراسم بود که لقب پدر سرود انقلاب را به این شاعر پیشکسوت داد و گفت: خیلی‌ها ایشان را از سال 57 به بعد با عنوان شاعر انقلابی می‌شناسند، اما به نظرم بی‌انصافی است که زحمات ایشان را قبل از انقلاب نادیده بگیریم. استاد سبزواری از سال 28 کارهای دغدغه‌مندی داشت و هر جا ظلم و ستمی بود، ایشان حرکتی انجام داد و همیشه قلمش مثل یک شمشیر برنده بوده. 
این استاد موسیقی با بیان اینکه اشعار سبزواری محدود به ایران نیست، اضافه کرد: ایشان برای صبرا و شتیلا و برای جنایات افغانستان هم اشعاری دارند و دادخواهی‌شان محدود به جغرافیای خاصی نمی‌شود. خوب است جوانان ما بدانند که ایشان السابقون هستند و طبق نظر قرآن مقرب و عزیز.
 
اشعار سبزواری مانیفست انقلاب اسلامی است
فاضل نظری هم به نمایندگی از حوزه هنری به مراسم آمده بود و در تقدیر از استاد سبزواری چنین گفت: اگر هزار بار دیگر هم از این استاد تقدیر کنیم، نمی‌توانیم دینی که به گردن شعر انقلاب دارند ادا کنیم. وقتی ایشان در دیدار با رهبری شعر خواندند، به این فکر می‌کردم که خدا چقدر به ایشان تفضل داشته که در ۹۰ سالگی اینقدر درخشان شعر می‌خوانند.
 
وی افزود: انقلاب اسلامی تا قبل از سروده‌های ایشان بیانیه‌ای نداشت و می‌شود گفت اشعار ایشان مانیفست انقلاب اسلامی است. خدا انشالله به نسل‌های بعد هم توفیق بدهد که در مسیر ایشان قدم بردارند. 
 
در پایان مراسم، رئیس سازمان فرهنگی هنری از استاد حمید سبزواری تقدیر کرد. شعرخوانی اسماعیل امینی و پخش کلیپ درباره استاد سبزواری از دیگر بخش‌های این نشست بودند. 

مطالب مرتبط
نظر شما