جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۵
کد خبر: ۸۷۳۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
صادق کرمیان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ و رییس فرهنگسرای عطار نیشابوری مسجد محوری را مهم‌ترین شاخصه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری در ماه رمضان دانست و گفت: «مخاطبان مسجد، نسبت به موضوعات مطرح‌شده، علاقه‌مند و دغدغه‌مند هستند»
مسجد محوری؛ مهم‌ترین شاخصه برنامه‌های ماه مبارک رمضانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صادق کرمیان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ و رییس فرهنگسرای عطار درباره مهم‌ترین تفاوت برنامه‌های ماه رمضان امسال و سال‌های گذشته گفت: تفاوت عمده‌ای که برنامه‌های امسال با سال‌های قبل دارد، مسجد محور بودن برنامه‌هاست. موضوعی که همواره مورد تاکید شهردار محترم تهران و رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده و هست. ما سابقاً ما در فضای عمومی به اجرای برنامه می‌پرداختیم که این امر، ما را با مشکلاتی زیادی مواجه می‌کرد؛ اتفاقی که امسال با حضور در محیط متناسب با موضوع کاملاً بر طرف شده است. 

وی افزود: تفاوت دیگر، نظام‌مند بودن برنامه‌هاست، ما برای ماه مبارک رمضان شیوه‌نامه مدونی داشتیم که موضوعات، به طور شفاف به مراکز ارسال شده بود و پیش از ماه رمضان با جلسات متعددی که برگزار شد، ابهامات موجود هم به کلی رفع شد و مراکز فرهنگی هنری با شناخت کامل به سراغ برنامه‌های این ماه مبارک رفتند.

کرمیان در ادامه به معرفی برنامه‌های مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۰ در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: «یک شب نورانی» ۱۴ شب در ۱۴ مسجد به میزبانی میهمانان الهی می‌پردازد، این برنامه یکی از پربارترین و پر استقبال ترین برنامه‌ها در ماه مبارک است. مخاطبان این برنامه، اهالی مسجد هستند، کسانی که نسبت به موضوعات مطرح شده علاقه‌مند و دغدغه‌مند هستند و ما با مشارکت و حمایت سازمان رسیدگی به امور مساجد، سعی در غنی‌تر کردن برنامه‌های مساجد بخش‌های متنوعی را در نظر گرفته‌ایم. 

رییس فرهنگسرای عطار درباره بخش‌های متنوع برنامه «یک شب نورانی گفت: ترتیل خوانی، قرائت مجلسی، اذان زنده، طرح افطاری ساده، سخنرانی امام جماعت محترم مسجد با موضوعاتی چون رزق حلال، صبر، انصاف، خانواده و تکریم زندگی و همچنین مسابقات فرهنگی و کتابخوانی «رازهای آسمانی» از دیگر بخش‌های این برنامه است. تقدیر از یک چهره محبوب محله، خانواده شهدا و خانواده شهدای مدافع حرم مهم‌ترین بخش «یک شب نورانی» است.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب و دیگر محصولات فرهنگی قرآنی، پویش صلوات برای تعجیل در فرج امام زمان (عج) و پویش «ایرانی، ایرانی بخر» در حاشیه این مراسم و در محیط بیرونی مساجد برگزار می‌شوند.

صادق کرمیان درباره جزئیات و چرایی اجرای پویش «ایرانی، ایرانی بخر» گفت: بر اساس شعار و نامی که مقام معظم رهبری بر سال ۹۵ نهاده‌اند، «اقتصاد ملی اقدام و عمل»؛ تحقق این شعار نیاز به الزامات فرهنگی متناسبی دارد. برنامه‌ریزان سازمان فرهنگی هنری یکی از موضوعات مهمی که می‌تواند نقش بسزایی در احقاق این شعار داشته باشد را دستمایه یک حرکت فرهنگی قرار داده‌اند. این که مردم جامعه بدانند که کالای ایرانی کیفیت لازم را دارد و خرید هر جنس ایرانی می‌تواند چه نقش مهمی بر رونق اقتصادی جامعه داشته باشد. بعد فرهنگی این اتفاق، بسیار حائز اهمیت است و سازمان فرهنگی هنری نخستین اقدامات خود در این زمینه را در ماه مبارک رمضان کلید زده است.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ درباره دیگر برنامه‌های این مرکز در ماه مبارک رمضان گفت: مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۰ در «فرهنگسرای بندگی» هم سعی دارد تا نقش مؤثری را ایفا کند. غرفه «قصه‌های قرآنی» با مدیریت این مرکز فعال است. علاقه‌مندان به قصه‌های قرآنی می‌توانند با حضور در این غرفه کتاب‌های صوتی قرآنی که در دوره‌های پیشین «جشنواره تولیدات صوتی برای کودکان، نوجوانان و نابینایان» تولید شده‌اند دیدن کنند، همچنین در جریان روند تولید کتاب صوتی قرار بگیرند و اگر علاقه‌مند به تولید کتاب صوتی با موضوع داستان‌های قرآنی بودند، در جشنواره‌ای که به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

وی افزود: از برگزیدگان این جشنواره در روز اختتامیه فرهنگسرای بندگی تقدیر خواهد شد.

رییس فرهنگسرای عطار از ویژه برنامه این مرکز برای کودکان خبر داد و گفت: «روزه اولی‌ها» یکی از برنامه‌های متفاوت این مرکز است که اول تیرماه همزمان با ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) در فرهنگسرای عطار با برنامه‌های شاد و سرگرم کننده به تقدیر از دختران ۹ ساله‌ای می‌پردازد که نخستین بار، روزه‌داری را تجربه کرده‌اند. هدف از برگزاری این برنامه، ساختن خاطره‌ای خوش از بندگی کردن پروردگار در ذهن کودکان است.

کرمیان اضافه کرد: «وصال یار» نیز یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز در ماه مبارک رمضان است. که در شب‌های قدر با مشارکت مناطق فرهنگی هنری ۹ و ۲۱ در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) برگزار می‌شود. این برنامه که شیوه اجرایی چون «هم عهدی با شهدا» دارد؛ با توزیع بسته‌های فرهنگی زیارت آل یاسین و دعای عهد به ترویج فرهنگ انتظار و دعا برای ظهور منجی عالم بشریت می‌پردازد.

وی در پایان گفت: مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۰ در فرهنگسرای قدس که هر ساله با مدیریت فرهنگسرای انقلاب در میدان انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، حضور مؤثری خواهد داشت.

برای آگاهی بیشتر از ویژه برنامه‌های مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۰ در ماه مبارک رمضان با شماره تلفن ۵۵۷۱۶۷۷۶ تماس بگیرید.
نظر شما