جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۷
کد خبر: ۸۷۴۷۲
|
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در معرفی برنامه‌های ماه مبارک رمضان در صبح آخرین روز از بهار و در آستانه ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، بر مسجد محوری برنامه‌های ماه مبارک رمضان امسال تاکید کرد و از برگزاری همایش «عمری با قرآن» خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست خبری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با آرزوی قبولی طاعات و تبریک فرا رسیدن میلاد امام حسن مجتبی(ع) برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را برای روزهای ماه مبارک رمضان برشمرد. 
 
همایش عمری با قرآن
 
محمود صلاحی در خصوص همایش «عمری با قرآن» که هر سال در ماه مبارک رمضان و در ایام ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار و طی آن از پیشکسوتان رشته‌های مختلف علوم قرآنی به پاس سال‌ها تلاش تجلیل می‌شود، گفت: در این همایش که پانزدهمین دوره خود را از سر می‌گذراند، استادانی چون سیدعباس میرداماد (قاری قرآن)، احد اصل محمدی (آموزش قرآن)، رحیم قربانی (مدیر قرآنی)، محمدحسین لطیفی (هنرمند قرآنی)، مریم حاج عبدالباقی (فعال قرآنی بانوان) و خانواده قاری شهید فریدون بزم تجلیل و تقدیر خواهند شد. 
 
تاکید بر مسجد محوری در برنامه‌های ماه مبارک رمضان/ توزیع افطاری ساده به ۴۰۰هزار روزه دار

وی ادامه داد: همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با حضور قاطبه قرآنیان شهر تهران، موسسه‌ها و نهادهای قرآنی شهر، مدیران ارشد شهرداری، اعضای شورای شهر، مدیران و معاونان ارشد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز چهارشنبه دوم تیرماه (مصادف با ۱۶ رمضان) از ساعت ۱۸:۳۰ در تالار ایوان شمس (ابتدای بزرگراه کردستان) برگزار می‌شود. علاوه بر مراسم تجلیل از این استادان، بزرگداشت و یادمان قاریان شهید حادثه منا، تلاوت قرآن قاریان بین‌المللی ایرانی (نفر اول مسابقات قرآن امسال) مهدی غلام‌نژاد، تلاوت استاد احمد ابوالقاسمی، ابتهال خوانی استاد پورزرگری و پخش کلیپ از زندگی استادان پیشکسوت این دوره، سخنرانی شهردار تهران از بخش‌های دیگر این مراسم خواهد بود. 

 تاکید بر حضور در مساجد
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان که با عنوان بر آستان جانان در حال برگزاری است، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هر سال بر حسب وظیفه ذاتی در مناسبت‌های مذهبی و ملی برنامه‌های خاص خود را در محلات و مناطق تهران و فرهنگسرا‌ها و اماکن مربوط برگزار می‌کند. امسال یک کار ابتکاری از طرف معاونت فرهنگی پیشنهاد شد تا در کنار مردم در غبار روبی مساجد شرکت کنیم. به این ترتیب در سه روز۲۶، ۲۷ و ۲۸ شعبان غبار روبی از ۱۱۰ مسجد را همراه با هیئت امنای مساجد، همکاری با ائمه جماعات در اجرای برنامه و همکاری کانون فرهنگی و بسیج مساجد انجام دادیم. 

تاکید بر مسجد محوری در برنامه‌های ماه مبارک رمضان/ توزیع افطاری ساده به ۴۰۰هزار روزه دار

برنامه یک شب نورانی در ۳۰۸مسجد

وی با اشاره به اینکه ترتیل خوانی یک جزء از قرآن کریم هر روز بعد از اذان صبح و با مشارکت کانون‌های قرآنی برگزار می‌شود، افزود: در ادامه غبار روبی از مساجد اجرای چهارده شب برنامه در چهارده مسجد را در هریک از مناطق۲۲گانه از سوم رمضان آغاز کردیم و تا ۲۵ رمضان ادامه خواهد داشت. این برنامه یک ساعت پیش از اذان با ترتیل خوانی یک جزء قرآن آغاز می‌شود. 

صلاحی در ادامه معرفی برنامه‌هایی که در طول این ۲۳ روز ماه رمضان در ۳۰۸ مسجد مناطق ۲۲گانه برگزار می‌شود، بیان کرد: در این برنامه با افطاری ساده از نمازگزاران پذیرایی می‌شود. پس از آن نیز سخنرانی با هماهنگی امام جماعت درباره چهار موضوع محوری رزق حلال، صبر، انصاف و سلامت صحبت برگزار می‌شود. سپس کرسی تلاوت مجلسی با استقبال خوب مردم اجرا می‌شود؛ همچنین تجلیل از خانواده شهدا، چهره‌های برجسته محله و... در دستور کار قرار دارد. 
 
برنامه+۲۵ نیز ویژه برنامه دیگری است که برای تجلیل از ۳۸۹ زوجی که ۲۵سال زندگی مشترک داشته‌اند، همچنین برگزاری غرفه‌های متعدد در بیرون از مساجد با عنوان‌های غرفه کتاب، غرفه کودک، پویش مردمی ایرانی، ایرانی بخر، غرفه‌های خوشنویسی و نقاشی و... از دیگر فعالیت‌های برنامه یک شب نورانی است که محمود صلاحی در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد.

ترویج فرهنگ افطاری ساده 
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه به معرفی برنامه‌ای که هر شب در میدان امام حسین (ع) برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: ضیافت الحسین در سی شب ماه مبارک رمضان با ارائه برنامه‌های فرهنگی-مذهبی میزبان روزه‌داران است. ترتیل خوانی یک جزء قرآن کریم، اقامه نماز جماعت و توزیع افطاری ساده، برنامه‌های فرهنگی ابتهال خوانی، مناجات و برنامه‌های مناسبتی ماه مبارک (عید ولادت امام حسن مجتبی (ع)، شب وفات حضرت خدیجه (س)، شب معراج و شب‌های قدر و برپایی غرفه‌های فرهنگی از دیگر برنامه‌ها در این میدان است. همچنین در راستای این جشن ماه مبارک نمایشی با عنوان فرشته ماهی‌ها و خاک اجرا می‌شود. 

تاکید بر مسجد محوری در برنامه‌های ماه مبارک رمضان/ توزیع افطاری ساده به ۴۰۰هزار روزه دار

صلاحی با اشاره به اینکه در طول ماه مبارک رمضان حدود۴۰۰هزار افطاری ساده در مساجد مناطق ۲۲گانه و میدان امام حسین (ع) توزیع می‌شود، گفت: از اهداف اصلی روزه داری در ماه مبارک رمضان فهمیدن حال نیازمندان است. به دنبال این هستیم که افطاری ساده و بی‌ریا را در یک مکان عمومی که حضور در آن ثواب دارد، فرهنگی کنیم و مردم نیز نذر خود و افطاری‌های خود را به مساجد بیاورند. 
 
برگزاری مسابقه رازهای آسمانی
 
وی در اشاره به مسابقه رازهای آسمانی گفت: این مسابقه از دیگر برنامه‌هایی است که هرسال از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ویژه کارکنان برگزار می‌شود. سال گذشته کتاب مربوط به این سوالات را به صورت چاپی در اختیار کارکنان قرار دادیم و در ‌‌نهایت در جشنی که بعد از ماه مبارک برگزار شد، به ۶۶۰ نفر جایزه اهدا کردیم. امسال کتاب رازهای آسمانی به صورت الکترونیکی در دسترس قرار گرفته و استقبال بیشتری از آن صورت گرفته است. 

مشاور شهردار تهران در ادامه به برنامه «وصال یار» که در شب‌های قدر در اماکن زیارتی و مساجد برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: این برنامه با محوریت حضرت بقیه الله و ظهور و انس حضرت با ارایه محصول فرهنگی با عنوان «وصال یار» در قالب دعای عهد و زیارت آل یاسین پذیرای علاقه‌مندان است. همچنین این طرح در ۹ مکان شامل: مسجد ارگ، حرم عبدالعظیم، میدان خراسان، مسجد میدان امام حسین (ع)، مصلی، حرم امام‌زاده صالح (ع)، حرم حضرت امام (ره)، مهدیه امام حسین مجتبی، حسینیه همدانی‌ها برگزار می‌شود. 
 
وی در معرفی برنامه روز قدس نیز گفت: در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برنامه فرهنگسرای قدس را خواهیم داشت که با برنامه‌های متنوع از سوی مناطق و با محوریت «جهاد اکبر» و «انقلابی‌گری» برگزار می‌شود.
نظر شما