دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۰۳
کد خبر: ۸۷۴۸۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
همزمان با برگزاری یازدهمین شب از ویژه برنامه رمضانی «یک شب نورانی» در منطقه ۱۸ از چهار تن از حافظان نوجوان قرآن تقدیر شد.
تقدیر از حافظان قرآن منطقه ۱۸ در یازدهمین شب نورانیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه «یک شب نورانی» به مدت ۱۴ شب در ۱۴ مسجد این منطقه از سوم تا شانزدهم ماه مبارک رمضان در حال برگزاری است و مسجد صاحب الزمان (عج) میزبان یازدهمین شب از این ویژه برنامه بود. 

بر اساس این گزارش شامگاه یکشنبه ۳۰ خرداد مصادف با سیزدهم ماه مبارک رمضان، در یازدهمین ویژه برنامه «یک شب نورانی» در جمع شهروندان روزه دار از مهدی اسلامی حافظ جزء سی‌ام، حسین مولایاری حافظ ۶ جزء، رضا مولایاری حافظ ۳ جزء و محمدمهدی حقی مدرس قرآن تجلیل شد. 

تلاوت مجلسی قرآن کریم، برگزاری نماز جماعت به امامت حجت الاسلام بنایی، سخنرانی حجت الاسلام بنایی در مورد رزق و روزی حلال، برگزاری مسابقه حضوری از مخاطبین حاضر در مسجد و اهدای جوایز به آنان و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری منصور رنجبر، از دیگر بخش‌های یازدهمین شب از اجرای ویژه برنامه «یک شب نورانی» بود. 

حجت الاسلام و المسلمین بنایی در این مراسم طی سخنانی با اشاره به برکات ماه رمضان گفت: ایام ماه مبارک رمضان با دیگر روزهای سال بسیار متفاوت و سرشار از برکات فردی، اجتماعی و معنوی است. 

وی یکی از دلایل کرامت ماه رمضان را نزول قرآن دانست و افزود: ماه رمضان راه سعادت را به انسان نشان می‌دهد و این کتاب آسمانی برای فکر، جان و روح انسان در این ماه نازل شده است. 

حجت الاسلام بنایی در مورد این ماه پربرکت روایتی از پیامبر (ع) بیان کرد و افزود: حضرت رسول (ص) می‌فرمایند نفس کشیدن انسان در این ماه تسبیح خداوند است. پیام ماه رمضان این است که انسان‌ها اسیر هیچ چیزی در این دنیای مادی نیستند. پیامبر (ص) ماه رمضان را ماه سوزاندن گناهان می‌داند. عاملی که انسان را از رشد معنوی باز می‌دارد گناه است. 

وی در مورد آثار و برکات روزه نیزگفت: دانشمندان و علمای علم فیزیولوژی روزه را از نظر جسمی و مادی مفید می‌دانند و حتی عده‌ای از آن‌ها معتقدند که روزه بهترین راه درمان بیماری‌ها است. بزرگ‌ترین برکات روزه رشد عقلی انسان‌ها است و انسان در این ماه می‌تواند طوری عمل کند که خود را به بالا‌ترین نقطه از نظر معنوی و فکری برساند. روزه گرفتن در این ماه باید با تمام اعضا و جوارح انسان باشد. بالا‌ترین روزه، روزه قلبی است و با یاد خدا روزه گرفتن، بالا‌ترین مرحله روزه است. 

وی با اشاره به ادعیه ماه رمضان خاطر نشان کرد: دعای «شهر رمضان»، «دعای یا علی و یا عظیم»، «دعای سحر» و دیگر دعاهای ماه رمضان از دعاهای پر محتوای این ماه است. انسان با این دعا‌ها می‌تواند خود را به خدا نزدیک کند و از خدا غفلت نکند. به یاد داشته باشیم که دلیل همه گرفتاری‌های ما غفلت از خدا است. 

وی در مورد انحرافات در ماه رمضان نیز اظهار داشت: دلیل همه انحرافات در زندگی غفلت از پروردگار است که قرآن در آیه ۱۹ سوره حشر در این باره می‌فرماید: وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ (نباشید مانند کسانی که خدا را فراموش کرده‌اند). نتیجه فراموشی خدا این آیه است که أُوْلَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (خویشتن خویش را فراموش خواهند کرد). قرآن به انسان‌ها می‌فرماید: به سمت شیطان و پایین‌ترین مقام خواهید رسید. 

گفتنی است بسته ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان با عنوان «بر آستان جانان» و همچنین ویژه برنامه شامگاهی «یک شب نورانی» با همکاری ۱۴ مسجد منطقه ۱۸ از شب سوم تا شب شانزدهم ماه مبارک رمضان در محورهای مختلف در حال برگزاری است که ترتیل یک جزء قران کریم قبل از اذان مغرب، برپایی نماز مغرب و عشا، افطاری ساده، سخنرانی پیرامون موضوعات رزق حلال، صبر، انصاف و تکریم زندگی، برگزاری مسابقات فرهنگی، مذهبی، اجرای مسابقات فرهنگی، مناجات، تجلیل از چهره‌های قرآنی و فرهنگی و... از جمله آنهاست.
نظر شما